liquerizia Startet 14.Februar.2008 Del på Facebook Startet 14.Februar.2008 jeg eier en '75 Vindø 40 med teak dekk. Dekket virker å være tett, ingen tegn til lekkasje. Men den er noe slitt slik at natene ligger en 2-3 mm høyere en treverket. Det samler seg da noe vann og det blir noe "grønn" vekst enkelte steder. Det ser ut til at det går fint å skjære vekk det som er for mye av natene med kniv el.l. , for så å slipe dekket noe med slipepapir (se bilder) Eller må man ALLTID nate om dekket når man sliper det ned? Kan man evt nate om kun på de stedene hvor det trengs, om det blir noe hull/åpning i natene? erfaring/kommentar mm er velkommen Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Min badeplattform så lignende ut ,kansje ikke fuldt så ille. Jeg skjerte ned natene med et løst knivblad til en kniv av den typen som du viser bilde av, pusset over med en plansliper, først 6o så 80 og til slutt 120 papir. Behandlet den så med Høvling sitt produkt for beskyttelse. Plattformen blei seende ut som om den var nylagt, fantastisk resultat. Du kan nok fortsette som du har begynt, men dersom det er noen steeder som natet er løsnet så må du jo få det opp/frese det bort. praime og legge i nytt nat. Lykke til med jobben. Du må vise bilder av det ferdige resultatet, båten blir nesten ikke til å kjenne igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 14.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 great. vil du si at plansliper er å foretrekke bedre enn eksentersliper? har også merket at det er så å si umulig å slipe ned natene, MÅ skjæres vekk. Riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 . Det samler seg da noe vann og det blir noe "grønn" vekst enkelte steder. Boracol..... se sid 32 http://www.hallberg-rassy.se/Download/ManualSve.pdf Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Finn Erik Svart 14.Februar.2008 Del på Facebook Svart 14.Februar.2008 Ja om du skal slipe ned natene så må det nok gjøres med et så govt sandpapir som 40, da ville jeg absolutt ha brukt en plansliper den er lettere og holde kontroll på.Så må du passe på at du jobber uten at du legger noe trykk på maskinen. Da går det greit å slipe ned natene, problemet er dersom natene har begynt å bli seige, da har de lett for å legge seg i sandpapiret så efekten forsvinner ganske raskt. så det enkleste er nok å gjøre som du har begynt, men som sagt så syntes jeg det var enklere å skjære når jeg tok bladet ut av kniven. Når du pusser et dekk med nat er det viktig og ikke legge trykk på maskinen, da trykker du bare natene ned,så de blir stående opp som pølser etterpå. Det er derfor også viktig å bruke et såpass grovt papir som 60 først. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Jag har planslipat ned nåten på min f.d. Vindö med gott resultat. Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 takk for innleggene. Kan skruene bare fjernes eller bør man senke dem på plass igjen? Har hørt flere som sier at skruene ikke har noe virkning etter at hele dekket er lagt....men tviler sterkt på at dette stemmer. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 15.Februar.2008 Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 På gamla Vindöbåtar ligger inte däcket i massa utan är bara skruvat. Det finns speciella skruvar med lägre huvud att köpa, då behöver man inte försänka lika mycket. Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Februar.2008 Noen som vet/husker hvor tykke teak stavene var. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 12 mm Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Da er jeg nesten ferdig med å skjære av natene og det var deilig underpresenning idag (bedre enn å vandre på messen på Lillestrøm, den tar jeg midt i uken......) Her var det en av de inox ventilene (finnes det noe penere på markedet??). Mankan se en snitt av dekk ov av teak dekket. Hva slags dekk tror dere er under teaken? Sandwich? Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Hvilket redskap har du brukt? Så effektivt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 teak dekket. Hva slags dekk tror dere er under teaken? Sandwich? ser ut som sandwich....... er litt dålig på Vindö, har aldrig ägt noen..... ang ventiler, check hvis du kan finne noe fine doradeventiler.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
liquerizia Svart 1.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Takk for tipsene. angående redskap det var svært effektiv, ja....: stanley kniv. Skal bli ferdig med å skjære natene imorgen - da setter jeg igang med sliping av dekket. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 2.Mars.2008 Del på Facebook Svart 2.Mars.2008 Ja det är ett sandwichdäck under teaken Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2008 ...ikke så enkelt som planlagt.... det ser ut at det som er igjen av natene etter "kniv-aksjon" lar seg ikke slipe - selv om jeg ikke presser slipemaskinen ned i det hele tatt. Dette gjør det at man klarer ikke å slipe jevnt, det lille 0,5-1 mm er nok for at maskinen ikke kommer ordentlig ned til tre stavene. Jeg har også prøvd med forskjellige papir -40, 60, 80, 100 - det hjelper ikke Her nå leid en kraftigere sliper - la oss se om dette hjelper. Noe tips her? Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 15.Mars.2008 Del på Facebook Svart 15.Mars.2008 (redigert) Hva er det som skjer ? Rir slipemaskin på natene, eller tetter papiret seg med seigt nat ? Du må selvfølelig bruke noe trykk på pussemaskin. Du må bruke slipepapir av god kvalitet god slipemaskin med støvavsug( DeWalt, Elu, Metabo, Fein, Makita ) samt begynne med 40 papir. Bytt papir relativt ofte så du hele tiden har skarpt papir. Dersom det da ikke går må du beskrive problemet nøyere, det skal ikke være noe problem og slipe natet. Det finnes utrolig mange ubruklige pussemaskiner på markede, så dersom du har brukt en slik med dårlig papir, så vil du oppdage hva godt værktøy betyr for å få gjort en ordentlig jobb. Redigert 15.Mars.2008 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2008 ja, slipemaskin rir på natene. Ingen tegn på at papiret mettes med naten. Har nå leid ordentlig Makita med 40-60-80 papir og imorgen skal jeg se om det virker. Takk for svar, forresten. Sitér dette innlegget Link to post
liquerizia Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 natene lar seg ikke slipe!!!! i hvert fall de fleste av dem. de er myke og uansett maskin og papir..no way! eneste konklusjon må være at de er gamle og er på en måte blitt seie/myke. Merkelig. Fordi (se på bildet) en av natene narmest fribord er hard og slipes ned til teak nivå. Man kan tidlig se den da den er glatt og ordentlig sort. De andre er ikke glatte men porøse og med mye pusse støv på seg. Enda merkeligere er det at denne naten blir som de andre "umulige" fra midt BB og videre fremover (bilde). ?? nei, nå har jeg tenkt å prøve båndsliper - siste tror jeg før man tenker omnating og dette krever tid. Føreløpig har jeg slipt, så skjært igjen (vanskelig) -nesten skrapet naten ned til teak, så slipe igjen, skjære igjen, osv osv. Og tidkrevende. Båten er overvintret tørt og dekket, det er ikke brukt oljer/kjemikalier osv på dekket (kanskje tidligere eier? vi har hatt båten kun 1 år), så dette var høyst merkelig. Videre må jeg nevne at jeg er ikke "nybeginner" når det gjelder trearbeid, så feil bruk av maskin el. l. er helt å utelukke. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Har du forsøkt å bruke knivbladet som en sikling ? Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 16.Mars.2008 Del på Facebook Svart 16.Mars.2008 Har du prøvd med avsug på eksentersliperen, dette pleier å hjelpe enormt på tiltetting av papiret samt sliperen suger seg til underlaget. Du behøver dermed ikke å presse sliperen så mye. Du skal være veldig forsiktig med båndsliper, mange har ødelagt dekk med slik redskap. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 17.Mars.2008 Del på Facebook Svart 17.Mars.2008 Med en bandslip och grovt papper och lätt hand slipade jag ner mitt Vindödäck. Den gamla nåten var mycket mjuk men det gick bra ändå. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Har eit liknande prosjekt framfor meg. Trudde bandslipar var det einaste som nytta i slike tilfelle...? Følger spent med på liquirizia sitt arbeid. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
liquerizia Svart 18.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Great og takk for innleggene. Følg med etter Påske da skal jeg prøve båndsliper. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 18.Mars.2008 Del på Facebook Svart 18.Mars.2008 Var natene slik forrige sommer også? Vil bare nevne at natene på Skjælø "kommer opp" om vinteren da treverket utvider seg under fuktighet. Tidlig vår forsvinner fuktigheten og natene kommer ned på plass igjen. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.