Jump to content

teak dekk vindø 40

liquerizia

Recommended Posts

jeg eier en '75 Vindø 40 med teak dekk. Dekket virker å være tett, ingen tegn til lekkasje. Men den er noe slitt slik at natene ligger en 2-3 mm høyere en treverket. Det samler seg da noe vann og det blir noe "grønn" vekst enkelte steder.

Det ser ut til at det går fint å skjære vekk det som er for mye av natene med kniv el.l. , for så å slipe dekket noe med slipepapir (se bilder)

Eller må man ALLTID nate om dekket når man sliper det ned?

Kan man evt nate om kun på de stedene hvor det trengs, om det blir noe hull/åpning i natene?

erfaring/kommentar mm er velkommen

dsc_0182.jpg

dsc_0190.jpg

Min badeplattform så lignende ut ,kansje ikke fuldt så ille. Jeg skjerte ned natene med et løst knivblad til en kniv av den typen som du viser bilde av, pusset over med en plansliper, først 6o så 80 og til slutt 120 papir. Behandlet den så med Høvling sitt produkt for beskyttelse. Plattformen blei seende ut som om den var nylagt, fantastisk resultat. Du kan nok fortsette som du har begynt, men dersom det er noen steeder som natet er løsnet så må du jo få det opp/frese det bort. praime og legge i nytt nat. Lykke til med jobben. Du må vise bilder av det ferdige resultatet, båten blir nesten ikke til å kjenne igjenn.

Ja om du skal slipe ned natene så må det nok gjøres med et så govt sandpapir som 40, da ville jeg absolutt ha brukt en plansliper den er lettere og holde kontroll på.Så må du passe på at du jobber uten at du legger noe trykk på maskinen. Da går det greit å slipe ned natene, problemet er dersom natene har begynt å bli seige, da har de lett for å legge seg i sandpapiret så efekten forsvinner ganske raskt. så det enkleste er nok å gjøre som du har begynt, men som sagt så syntes jeg det var enklere å skjære når jeg tok bladet ut av kniven. Når du pusser et dekk med nat er det viktig og ikke legge trykk på maskinen, da trykker du bare natene ned,så de blir stående opp som pølser etterpå. Det er derfor også viktig å bruke et såpass grovt papir som 60 først.

• 2 uker senere...

Da er jeg nesten ferdig med å skjære av natene

dsc_0006.jpg

og det var deilig underpresenning idag (bedre enn å vandre på messen på Lillestrøm, den tar jeg midt i uken......)

dsc_0002.jpg

Her var det en av de inox ventilene (finnes det noe penere på markedet??). Mankan se en snitt av dekk ov av teak dekket. Hva slags dekk tror dere er under teaken? Sandwich?

dsc_0004.jpg

• 2 uker senere...

...ikke så enkelt som planlagt....

det ser ut at det som er igjen av natene etter "kniv-aksjon" lar seg ikke slipe - selv om jeg ikke presser slipemaskinen ned i det hele tatt.

Dette gjør det at man klarer ikke å slipe jevnt, det lille 0,5-1 mm er nok for at maskinen ikke kommer ordentlig ned til tre stavene.

Jeg har også prøvd med forskjellige papir -40, 60, 80, 100 - det hjelper ikke

Her nå leid en kraftigere sliper - la oss se om dette hjelper.

Noe tips her?

Hva er det som skjer ? Rir slipemaskin på natene, eller tetter papiret seg med seigt nat ? Du må selvfølelig bruke noe trykk på pussemaskin. Du må bruke slipepapir av god kvalitet god slipemaskin med støvavsug( DeWalt, Elu, Metabo, Fein, Makita ) samt begynne med 40 papir. Bytt papir relativt ofte så du hele tiden har skarpt papir. Dersom det da ikke går må du beskrive problemet nøyere, det skal ikke være noe problem og slipe natet. Det finnes utrolig mange ubruklige pussemaskiner på markede, så dersom du har brukt en slik med dårlig papir, så vil du oppdage hva godt værktøy betyr for å få gjort en ordentlig jobb.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

natene lar seg ikke slipe!!!! i hvert fall de fleste av dem. de er myke og uansett maskin og papir..no way! :nonod: eneste konklusjon må være at de er gamle og er på en måte blitt seie/myke. Merkelig.

Fordi (se på bildet) en av natene narmest fribord er hard og slipes ned til teak nivå. Man kan tidlig se den da den er glatt og ordentlig sort. De andre er ikke glatte men porøse og med mye pusse støv på seg.

Enda merkeligere er det at denne naten blir som de andre "umulige" fra midt BB og videre fremover (bilde).

??

12.jpg

11.jpg

nei, nå har jeg tenkt å prøve båndsliper - siste tror jeg før man tenker omnating og dette krever tid. Føreløpig har jeg slipt, så skjært igjen (vanskelig) -nesten skrapet naten ned til teak, så slipe igjen, skjære igjen, osv osv. Og tidkrevende.

Båten er overvintret tørt og dekket, det er ikke brukt oljer/kjemikalier osv på dekket (kanskje tidligere eier? vi har hatt båten kun 1 år), så dette var høyst merkelig. Videre må jeg nevne at jeg er ikke "nybeginner" når det gjelder trearbeid, så feil bruk av maskin el. l. er helt å utelukke. :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...