Jump to content

teak dekk vindø 40


liquerizia

Recommended Posts

Det virker som du har noen timer på natene allerede, glem disse. Kjøp et slikt verktøy de bruker å skrape møkk ut av høvene på hester. slip denne i riktig bredde, og spissing, knivslip, sjekk nate formen, så kan du rygge over 40 foter`n på 3-4 timer.

pusse så teaken med 80-120-180 papir. Gi teaken et strøk boracol, vent i 3 dager. Legg i ny natemasse, sikaflex eller sort epoxy, slip ned og behandle så med olje, lakk, eller hva du måtte føle for, lykke til med varig utført arbeid.

Ps. okke slip teaken for hardt, den er som smør å arbe med.

god båtsommer.

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kommer tilbake med info og bilder. Dekket er nesten ferdig slipt, har brukt båndsliper med bedre resultat selv om denne sliperen ogsåimage_014.jpgikke klarte å lipe ned natene helt...

image_015.jpgimage_016.jpg

Siste bilden er på overdekket der har jeg nettopp startet. Det blir igjen noen grå rester der stavene var slitt på det meste. Dette skal tas med teak-renser (Epifanes Teak-O-Clean) som vil få vekk den gråfargen. Videre skal det behandles med Epifanes teak olje sealer.

Alle skruene skal tappes igjen - noe forslag? har tenkt å bruke epoxy for å lime disse.

Link to post

Kokelim ? Hva mener du? Polyurethan er et løsemiddelbasert en eller to-komponent lim som herder ved hjelp av fuktighet og innblandet isocyanat.

Det er to ting jeg tenker på når man nevner "Kokelim", det ene er smeltelim som er et termoplastisk materiale (eva, polyamide, polyethylene etc) eller animalsk lim som i dag kunn benyttes ved innbinding av bøker (Hard-cover).

 

Hvis man med "Kokelim" mener lim som også tåler kokende vann så er flytenede en-komponent polyurethan som f. eks. Macroplast UR 7226 et alternativ.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kan godt bruke epoxy. Ikke noe galt med det, bortsett fra at jeg generelt er motstander av harde limtyper til myke materialer. Med for all del, epoxy benyttes jo av mange.

Ville brukt flytende 1-komp polyurethan av D4 kvalitet hvis jeg skulle plugget.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hallo!

 

Føler for å komme med et innlegg. Det jeg vet om Vindøers dekk er at det er lagt ca 12 mm teak over finer. Denne skulle være vannfast.

Det som skjer med dekket er at natene etter hvert slipper og vann kommer inn. Når en får lekasje under dekk er det for seint. Da er fineren råten.

Hvordan se om natene er tette. Etter regnvær så vil det langs de natene som er sluppet holde seg fuktig, det sees som våte renner på dekket.

Det som skaper den slitasjen du snakker om i teakstavene er at når dekket vaskes så vasker en langs staven. Alltid vaske dekk på tvers.

Dette fordi tre har vekst-sesonger og når treet vokser mye er treet mykere der. sees i våre hjemmelige gran/furu som åreringer.

Alle staver i vanlige tregulv og båt-dekk skal være skåret så åreringene står. Sterkest mot slitasje og minst bevegelse i staven.

På grunn av at stavene i et Vindødekk er så tykt kan ikke hårde limtyper prukes i natene og det er enormt viktig å gå over dekkets nater dann og vann.

 

Når det gjelder polyuretan lim så ikke bruk det til liming av propper, det limet har en mye mindre holdfasthet en vannfast PVA lim.

Er en usikker på lim så lag en limtest: Lim sammen to lister el. la tørke godt. Sett listene på høykant, sett en kniv i limfugen og bank kniven ned.

Limtesten skal aldri sprikke i limfugen, da har limet lavere styrke enn treet du vil lime.

 

Altså det jeg prøver å si er at det ikke er noe rask vei til et bra tett teak-dekk. Slurver du så går det til Hæl...

Det er måten dekket er lagt på de som er disse båtenes store acilleshæl

Link to post

joshua har nok rett teakdekk er lagt på sandwich. Når det gjelder liming av pluggene det kan vel ikke være så viktig hva man bruker av lim bare det limes fast og vantett, hva.

 

Båten har ingen tegn til lekkasjer, klart nå etter å ha slipt er det enkelte steder hvor natene trenger en"service". Har ikke tenkt å bruke Sikaflex pga den trenger laaaang tørketid. Gutta på Westsystem i Oslo mente at det var helt greit å bruke epoxy til dette også.

Link to post

Min kompis hadde en Vindø 30 som dekket måtte skiftes på pga langvarig innsig av vann og råtten finer.

Har etter dette hørt/lest at det er en vanlig skade og følgeskade på dekket til Vindøer.

 

Når det gjelder å bruke lim til nating så er mitt råd ikke gjør det:

Hensikten med naten er at den skal kunne ta opp bevegelse i dekket. Det har du i ditt dekk. Din dekkskonstruksjon må ikke sammenlignes med dekk lagt etter det som her i Norge kalles "West-Metoden". Dekk lagt etter "West-Metoden" er tynne ribber på 4-6 mm tykke limt fast til et underlag som ikke beveger seg. I og med at ribbene er så tynne gjerne ca 5 mm etter at de er ferdig pusset så har de ingen bevegelse og kan følgelig limes med lim.

 

Ditt dekk er av staver som er 10 mm eller mer, Disse beveger seg. Derfor Polyuretan- masse. Det er også av største viktighet at det legges band eler lignende i bunnen av natet( jeg har brukt gamle kassetbånd, de er billige nå på loppemarked har jeg hørt)

Båndet som ligger i bunnen av natet gjør at massen ikke limer til tre sider og kan følgelig ta opp mye mere bevegelse.

Link to post

fine kommentarer og helt riktig poengtert det at naten skal kunne ta opp bevegelser i dekk. Skal bare forklare bedre at der hvor natene trenger "service" er det snakk om få steder der det mangler en 7/8mm nat, noenfå steder muligensopp til 1cm som mangler.

 

Skal snart fikse dette og skrive hvilke lim/masse jeg kommer til å bruke og med hvilke resultat.

Link to post
Når det gjelder polyuretan lim så ikke bruk det til liming av propper, det limet har en mye mindre holdfasthet en vannfast PVA lim.

 

Dette er dessverre reinspikka tøv. For det første ekspanderer polyurethanen inn i trefiberen, men PVA krymper. PVA krymper fordi det inneholder ca 40-50% vann som skal ut når limet herder.

Skjærstyrken på PVA ligger normalt mellom 6 og 10 Nm/mm2. Skjærstyrken på polyurethan ligger normalt mellom 12 og 18 Nm/mm2.

Eb siste ting er at hvis du skal oppnå like god vannfasthet på et PVA lim må det tilsettes en herder(isocyanat som regel). Først da oppnåes D4 kvalitet.

 

Når det gjelder styrken på limet er denne større enn egenstyrken i treverket uansett lim, men når det gjelder vannfasthet er det ingen tvil med mindre man tilsetter PVA-limet en herder. (disse herderene lever som regel ikke lengre enn 8-12 timer etter de er tilsatt, etter det går limet tilbake til D3 kvalitet)

 

Husk at flytende polyurethan lim og polyurethan fugemasse ikke er det samme rolf-eigil.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Skal snart fikse dette og skrive hvilke lim/masse jeg kommer til å bruke og med hvilke resultat.

 

Husk at om du skal bruke en Polyurethan eller MS-natemasse så er det tre ting som er viktigere enn valg av produsent/produkt. Frese naten, derettter en tilpasset primer og til slutt et nate-bånd i bunnen av naten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Når det gjelder VannTro`s forklaring om lim så lag en prøve som jeg beskrev.

Må innrømme at jeg tror mer på fagblader, egen erfaring og som Woodenboat beskrev det så treffende i en av sine omfattende artikkler om trelim.

Det er noe rart med de skandinavene, de bruker polyuretanlim på tross at det er det dårligste limet. (Sammenligning mellom polyuretan, Pva og epoxy)

 

Men lag en prøve som beskrevet.

Link to post

Vel rolf-eigil,

 

Når det gjelder vannfasthet, strekk og skjærstyrke så er ikke dette noe du trenger å tro noe om. Dette er fysiske egenskaper som hos alle europeiske produsenter testes i henhold til DIN-normer.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

mai_1.jpgok...nå skal båten ut på vannet om et par dager - så langt har jeg kommet, resten tas når båten er sjøsatt.

Cockpit er i kryssfiner - den skiftes med en i massiv tre neste år - blir ikke gjort noe arbeid her i det hele tatt. Etter at båten er sjøsatt skal alle proppene inn, slipes ned igjen, videre er det behandling med teakrens og teak sealer. mai_2.jpgmai_3.jpgmai_4.jpgmai_5.jpgmai_6.jpg

Gjenstår den siste slipingen påde verste gråe stedene. Er veldig i tvil på om jeg skal lakkere ytterstavene samt den sagomerte staven i midten både på overbygg og på dekk foran. Håndrekka og mastefoten samt "doradehus" skal lakkeres. Jeg vet at det er noe vedlikehold men bedre det å lakke å lakke enn at teak eldres og slites ned til null etter hvert.

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...