Jump to content

SSB Antenne

BMP

Recommended Posts

Har ingen erfaring med denne antennen. I utgangspunktet ser den ut som en dipol antenne.

Hvis den er det - og hengt opp som den er, er dette en veldig dårlig konfigurasjon for denne antennetypen.

Ofte er mast/akterstag jordet - og det gjør ikke saken noe bedre.

Jeg har skrevet til produsenten for å få flere tekniske detaljer.

Typisk for noen som kommer opp med lurium saker er at de unnlater å komme med hva som for seriøse produsenter er standard tekniske parametre.

Det opplyses ikke om:

- Hvilken antennetype dette er.

- Hvilket frekvensspekter den er beregnet for.

- Hvilken impedanse eller hvilken resonansfrekvens den har.

- Hvilket gain antennen har.

- Hvilken max effekt den tåler.

En annen leverandør av lurium greier, er Maxx-com som selger en "Fantastisk antennetuner"

Den bruker ikke strøm, tåler allverdens effekt og avstemmer alle antenner til alle frekvenser. Koster masse penger - og er bare noe ræl.....

Selges med masse intetsigende argumenter og tåkeprat, backet opp av "testimonials" fra fornøyde "kunder".

Boksen har vært åpnet av fagfolk og inne i den fant de en eneste komponent - en 50 ohm motstand ! M.a.o. fusk og fanteri.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Kan ikke si noe om antennen du lurer på, men "HF radio onboard" er ikke noe lurefirma. Jeg kjøpte min SSB radio gjennom dette firmaet. Det tok under to uker før radioen var i Norge, levert gjennom jetcarrier.no. Betalte med visakort. Først trakk de et beløp på under en dollar, og når du kunne bekrefte hvilket beløp som var trukket, foretok de full belastning for orderen for å være sikre på at det ikke var noen som prøvde å svindle dem. Kjøpte radioen Icom M802 med pactor modem og værfax softvare. Alt var "plug and play" med GODE beskrivelser, et eget hefte om SSB radio i båt, og alt som trengtes for installasjon unntatt antenne og strømkabler. Og alt fungerte på første forsøk. Sendte første mail på første forsøk med pactormodemet. Firmaet er godt kjent blant de amerikanske langturseilerne vi traff i Stillehavet og flere hadde kjøpt radio gjennom dem. Radioen var også programmert og testet i benk før levering, så det var bare å vri på kanalknappen for å "surfe" på langturfrekvensene som er vanlige å bruke.

Sitter nå med to stasjoner og lurer på hvilken jeg skal montere den ene er en Icom M802 og den andre em JRC JSB196 begge komplette med automatiske amtennetjunere. JRC en er muligens hakket kvassere en Icimen men icomen er jo mer monteringsvendlig med at selve sender/mitakerenheten er i en boks som kan stues vekk. Har montert jorelektrode under båten og anskaffer 50m med 5cm bret koperband for og legge ut et bra jornett invendig på språget. Spørsmålet nå er om jeg skulle satse på denne antennen eller ta ned akterstaget for og montere isolator i toppen. Snakket forøvrig med en kar som påsto han hadde brukt akterstaget til antenne uten og montere isolator i toppen og det fungerte fint, skulle da tro at hele riggen ble en eller annen slaks antene. Kune jo vært morro og testet. Sente forøvrig en meil til produsenten av denne antennen og spurte om hvilken type tileder antennen levertes med og hvor lang den var men fikk aldrig noe svar.

Redigert av BMP (see edit history)

Har brukt akterstag med isolatore for salg, se salg i NBK.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Split lead antenna ser faktisk ut som ei antenne som kan virke. Men det er ikkje sjølve "split lead" som er antenna her, det er resten av riggen som er antenna.

Split lead antenna ser ut til å vera ein anna variant av Gamma matching, som går ut på at ein kombinerer antenne element, transmisjonslinje og kapasitiv kopling for å kopla radiosignalet til antennestrukturen, meir info om gamma matching her. Så Split lead antenna er rett og slett ein kapasitiv kopling av radiosignalet til akterstaget og resten av riggen. I utgangspunktet vil impedansen i ein slik kopling vera nokså frekvensavhengig, men med ein automatisk antennetuner som mater splitt lead antenna så vil det sikkert virke over eit stort frekvensområde.

Antenna ser jo svært så elegant ut med spesiallaga plastkanal for å feste den, men du vil truleg få ei like bra antenne om du tar to vanlege ledningar og stripsar dei fast med avstandsstykker langs akterstaget, koplar dei saman i enden, og fører enden inn på ein automatisk antennetuner.... :wink: Men det ser jo ikkje fullt så bra ut, og det kan hende du må eksperimentere litt med lengdene for å få bra resultat :rolleyes: Men kvifor to ledningar, jo for å få tilstrekkeleg kapasitans pr lengde.

Ein anna ting er at ein truleg kan få eit nokså bra resultat med å kopla antennetuner direkte til akterstaget utan at akterstaget er isolert frå resten av riggen. Da tunar ein opp heile riggen, og viss ein ikkje brukar altfor høg effekt så funkar dette også bra på ein del riggar. Haken er at ein ikkje har heilt kontroll på kor RF'en tar vegen og dette kan føre til at HF-radioen lettare slår inn på anna elektronikk ombord. Dette kan muligens og vera eit problem med Split lead antenna, men det må ein i så fall teste før ein kan sei noko sikkert.

Rossicus

En annen leverandør av lurium greier, er Maxx-com som selger en "Fantastisk antennetuner"

Den bruker ikke strøm, tåler allverdens effekt og avstemmer alle antenner til alle frekvenser. Koster masse penger - og er bare noe ræl.....

Selges med masse intetsigende argumenter og tåkeprat, backet opp av "testimonials" fra fornøyde "kunder".

Boksen har vært åpnet av fagfolk og inne i den fant de en eneste komponent - en 50 ohm motstand ! M.a.o. fusk og fanteri.

Her er eg heilt einig med GeirT, denne maxx-com greia er reinspikka svindel.

Det står riktignok i "theory of operation" at det er basert på eit nettverk av induksjonsfrie motstander:

"To increase current flow across the primary windings and to protect the transformer, should no radiator be present, non-inductive resistors are connected to the termination end of the primary windings. This resistor network is so designed that it also eliminates the resonant frequency spike common to this type of matching unit."

Og så lenge du har kopla til nokre trådar så vil du jo ta imot noko, og kunne senda litt, men å kalla det ei effektiv antenne er jo å ta det litt langt.

Den mest skildrande er nok om me kaller det "luftavkjølt dummyload". :wink:

Rossicus

Den Icom M802 som jeg har sender på alle frekvenser fra 1,5-30MHZ. Det gjør forøvrig JRCen også.

Tror også at denne "split lead" antenner ikke blir noe annet en vanlig piskantenne hengt opp etter akterstaget, om målet var og få overført signalet til akterstaget skulle man tro det ville være en fordel om ledningene lå så nert akterstaget som mulig for og redusere tykkelsen på dielektrikumet og således øke kapasitansen. Men det er jo muligens et knep for og få son nogenlunde fornuftig impedans mot tjuneren.

Hei

Sender Icom M802 på marineband/freq. eller amatørband/freq. Eller kan den sende på alle freq.?

Fa

den sender på marinebanden........

men med en enkel knapptryckning.....kan du åpne den för amatörfrekvenserna!

det kräves ikke noe fysiskt ingrepp i själva radiostasjonen.

(tar du en typisk o bra amatörstasjon typ Icom 706 MkII så måste den in, på ett litet kirurgiskt ingrepp,

för o åpnes til marinbanden)

:smiley:

S/Y Gunga Din

Split lead antenna ser faktisk ut som ei antenne som kan virke. Men det er ikkje sjølve "split lead" som er antenna her, det er resten av riggen som er antenna.
Jeg leste ett sted, der konstuktøren skrev at den funket like bra der akterstag og mast rigg var av komposit materialer.

Isåfall slår dette ihjel teorien din om gammamatching og tuning av båtens rigg.

Men jeg har som sagt skrevet til produsenten og bedt om en utdyping av virkemåte. Skal bli interessant å studere svaret.

Jeg leste ett sted, der konstuktøren skrev at den funket like bra der akterstag og mast rigg var av komposit materialer.

Isåfall slår dette ihjel teorien din om gammamatching og tuning av båtens rigg.

Men jeg har som sagt skrevet til produsenten og bedt om en utdyping av virkemåte. Skal bli interessant å studere svaret.

Ja, -viss akterstaget er av eit materiale som ikkje leiar strøm så er det nok ikkje noko gamma-matching... Men det treng ikkje vera noko motsetningsforhold her. Viss akterstaget ikkje er av metall så er det dei to trådane som virkar som antenne, ei heilt vanleg piskantenne. Viss derimot akterstaget er av metall så vil du få ein kopling til akterstaget og resten av riggen. Ein kan ikkje føre to (tre) ledere så tett saman utan at du får ein gjensidig kopling mellom dei, og så lenge antenna er basert på å ha ein automatisk antennetuner i botn så vil jo den stort sett tune opp kva som helst.

Viss derimot konstruktøren påstår at antenne fungerer over eit breidt frekvensområde utan antennetunar, - då byrjar eg å helle mot "lurium" teorien.

Rossicus

Split lead antenna fungerer nok ganske problem fritt, med en auto tuner.

Du kan godt lage antenna selv, ved å bruke en en-leder som tåler noen tusen volt, og husk ende isolering

Lengde ca 8 meter, eller mer. festet med plast strips og, vips du har en koblet antenne.Dette er ikke noe nytt.

Du tuner hele riggen, men jeg tror ikke at du har noen kontroll på hvor RF`en tar veien.

Da jeg hadde montert min tuner ombord testet jeg den med 4 meter 1,5mm2 PN langs rekka, fikk kontakt med en US stasjon på 14Mhz, ut effekten var ca 50W . Hadde da frakobla alt annet elektronisk utstyr. Etterpå ble AT82 antenna montert.

73 de LA6IN

Og her er det:

The antenna is supplied with a 15 foot long lead of GTO-15 single lead wire for connection to the tuner.

Det er altså en enkeltleder som går fra antennetuner som splittes i to enkeltledere som henger opp langs akterstaget.

The current price is $ 465.00 plus shipping.

Drøye 3-4 tusen med Moms og frakt, blir litt av en pris for noen ledninger og en plastprofil.

Temmelig enkle greier, og som Cassie også sier - kan lages selv til en billig penge.

The antenna was tested from 3 to 21MHz using an Icom 802 with tuner. The antenna itself is resonant at about 30MHz..

Spinkle opplysninger. En seriøs produsent ville ha kunnet oppgi mer enn dette.

Spar pengene, vil man teste hvordan en sånn antenne funker, så lag den selv heller.

Du får en billigere og bedre antenne ved å bruke akterstaget. Antenneisolatorer koster rundt tusenlappen pr stk.

Jeg valgte en annen løsning en å avisolere akterstaget, da jeg ikke klarte å få på plass isolatorer tidsnok til avreisen til vår langtur i 2006.

Jeg fikk kjøpe 2 isolatorer fra vår lokale kraft-leverandør, anskaffet 6 mm plastbelagt wire, og monterteisolatorer i masetopp og på targa-bøyle med wire imellom. Koblet så på kabelen fra antennetuneren. Dette var ment som en midlertidig løsning, men har fungert så bra at planen omå bruke akterstaget har blitt skrinlagt.

Prislapp ? ca 500 kr,-

Jeg fikk kjøpe 2 isolatorer fra vår lokale kraft-leverandør, anskaffet 6 mm plastbelagt wire, og monterteisolatorer i masetopp og på targa-bøyle med wire imellom. Koblet så på kabelen fra antennetuneren.

Jeg har også laget en sånn, som jeg har bruk til mottaker antenne og festet den mellom mastetoppen og pushpit.

Det er noen gode glassfiber stav-isolatorer på den, så jeg skal teste den som sender antenne før jeg evt. gjør noe med akterstaget.

Men på den annen side - med isolert stag får man jo en ting mindre som er i veien - eller kan falle ned/gå i stykker.

Hadde nok funket med teleskopantenne også. Men da måtte denne rigges opp ned når man skulle bruke radioen.

Mye dill, men ledning som må kveiles og trekkes med etterhvert som antenna skal opp/ned.

De jeg har hatt befatning med var ikke så solide at jeg ville latt den stå permanent uttrukket og festet til pushpit'en.

Den som jeg så på var satt sammen av ca 1,3 meters elementer. Når du skulle ha den ut i full lengde tok du et sveip så gikk den ut i hele sin lengde. Etter bruk dro du i et tau så ble den bare en god meter lang. Antennepluggen stod fast i det største elementet så den gikk ingen kabel i antennens lengde. Det hendte at radioklubben her fikk slike inn til sine auksjoner og da ble de solgt for noen hundre kroner.

her er en annen intressant båt-ssb-antenn som ligger inne i en dyneema !!

http://www.ropeantenna.com/

Techni8.jpg

Hmm, lærte ein gong av ein gammel radioamatør at med ein god antennetuner og gode radioforhold, så kunne ein gå ut frå at alt som ikkje var hyssing var antenner... No ser det ut til at eg må revurdera den teorien óg :lol:

Comrod antenna er nok best egna til dei som har kjøpt ein fint brukt MTB som dei skal ha som fritidsbåt. Forsvaret har vel nokon til salgs, men det er litt skummelt at dei ikkje synns på radaren :wink:

Rossicus

Ja teleskopantennen så fin ut den særlig flot blir det med PLS styring og toutchdisplay til betjening. Men som nevnt over er de nokk kansje best egnet for dem som satser på en billig ubrukt MTB fra forsvaret. Forøvrig er nokk dens usynlighet på radar svært overdrevet den gir mindre ekko en hva båtstørrelsen skulle tilsi men er ikke usynlig.

Nei jeg har i dag bestilt 50m med dobeltisolert 6 kvadrat enleder som tåler 3kV billig og enkelt. Nå skal jeg eksperimentere med antenne fra mastertopp og ned til radarstativet bake på båten og med kabelen langs med akterstaget. kan jo bli spennende og se hva som går best.

Hadde jeg bare blit enig med meg selv om hvilken av de to radiostasjonene jeg har, jeg skal montere i båten. Rår her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...