Jump to content

Knopmåler til snekke

ET

Recommended Posts

Hvis du primært ønsker å måle fart kan kanskje en enkel og grei GPS til 2000 kr være en bedre løsning? Da får du fart over grunn og ikke gjennom vann. Hvis du allerede har GPS og ønsker å måle fart gjennom vann f.eks for å kunne beregne strøm kan et ekkolodd med fartsgiver være et bra alternativ pris ca. 2500 kr.

En vanlig logg får du for ca 1500 kr på http://www.maritim.no men det er sikkert noen som kan anbefale et bestemt merke. Jeg har kun erfaring med en eldre NASA logg og de var svært unøyaktig. Jeg målte i praksis fart med GPSen ombord.

Prøv å få tak i en brukt GPS.  Den har en ypperlig "loggfunksjon" (de aller fleste GPS-er har vel det).

Flere bytter ut etter hvert som kartplottere eller annen utrustning kommer.  Selv solgte jeg en GARMIN 45 i sommer.  Ypperlig sak som har tjent meg trofast helt siden den ble lansert.  Prisen?  Markedet ville ikke gi mere enn kr 500,-.  Både jeg og ny eier var fornøyd.

Hva med en liten anonnse under "Kjøp"?   :rolleyes:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Skal du bare ha en enkel og grei GPS for å måle fart, styre mot waypunkter og vite hvor du er kan du kjøpe en ny GPS av utgående modell svært rimelig.

Vær forsiktig med brukt GPS på f.eks qxl da de ofte selges for over nypris  :nono:

Garmin GPS 12 og 48 er meget greie GPSer som du nå få billige på høstsalg da disse skal fases ut. GPS 48 er vel allerede ute.

Har også hørt rykter om at Elkjøp som tidligere var kjent for å selge Magellen GPS til blodpris nå har begynt å selge Garmin til svært gunstige priser. Har hørt at de skal selge Legend for 2500 noe som slettes ikke er ille.

ET: Er det noen som kan tipse meg om en rimelig knopmåler for enkel montering i en snekke, maks 10 knop?

Hei!

Jeg har vært litt på jakt etter det samme. Mye informasjon om dette med knop ble i sin tid utvekslet i denne tråden https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...3414697;start=0

Kanskje du finner noe interessant i denne tråden? Ihvertfall har jeg slått meg til ro med at hvis jeg skal ha noe å måle hastigheten med, blir det nok en eller annen variant av GPS.

Skulle du likevel finne en rimelig løsning med tradisjonell knopmåler, er det fint om du skriver noe ord i denne tråden.

Vestlending: Vær forsiktig med brukt GPS på f.eks qxl da de ofte selges for over nypris  :nono:

Ja, på Qxl skal man jaggu være forsiktig, jeg har følgt med der i åresvis og har og kjøpt noe. Men jeg ser stadig at mange der kjøper til blodpris.  :cheers:

Selv om der også selges mange flunkende NYE GPS`er, ekkolodd osv, blir de ofte langt dyrere på QXL enn man kunne kjøpt varen for i en hvilken som helst butikk.

Det er helt sykt hvor dårlig folk følger med på hva man kan få forskjelllige ting for, bare ved å prute litt, eller følge med litt i fra butikk til butikk. Dette er jo også blitt meget enkelt med hjelp av Internett.

Jonny39:
Vestlending: Vær forsiktig med brukt GPS på f.eks qxl da de ofte selges for over nypris  :nono:

Ja, på Qxl skal man jaggu være forsiktig, jeg har følgt med der i åresvis og har og kjøpt noe. Men jeg ser stadig at mange der kjøper til blodpris.  :smiley:

Selv om der også selges mange flunkende NYE GPS`er, ekkolodd osv, blir de ofte langt dyrere på QXL enn man kunne kjøpt varen for i en hvilken som helst butikk.

Det er helt sykt hvor dårlig folk følger med på hva man kan få forskjelllige ting for, bare ved å prute litt, eller følge med litt i fra butikk til butikk. Dette er jo også blitt meget enkelt med hjelp av Internett.

Har også merket meg de stive prisene på QXL når det gjelder GPS. Har kjøpt en del andre ting der.

To mobiltelefoner og komplette felger/dekk til bilen. Når jeg kjøper der, handler jeg alltid av folk som ikke bor så langt unna. Jeg ringer dem med en gang jeg har fått tilslaget og avtaler tid for henting.

VDO lager en god logg. Jeg har en som jeg tror er 18 år gammel. Hvis du skal ha en logg med giver som måler farten igjennom vannet så må den være kalibrerbar. Den gamle VDO`n jeg har er det. Jeg hadde i en tidligere båt en fartsgiver på ekkoloddet(Humminbird), men den var ikke kalibrerbar og vist ikke rett fart. VDO`s logg er dyr, kr. 3350,- hos Maritim. Hadde det ikke vært en logg i båten da jeg kjøpte den så hadde jeg nok spart pengene. Har en liten Garmin 176c GPSplotter som gir meg riktig fart over grunnen og til min kystnære navigering så er det godt nok.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...