Jump to content

Enda et år med nedgang i antall drukninger

tuffff

Recommended Posts

Jeg aner ikke! Jeg har spurt her på BP gjentatte ganger om noen vet hvorfor det eventuelt skal innføres, men kan ikke se at jeg har fått noe fornuftig svar.

Rent bortsett fra det så burde jo en reduksjon i antall drukninger være en god grunn, men disse går jo ned uansett, så da er det vel ikke dette som ligger bak.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Dette er nok bare naturlige svingninger. Den "fine"sommeren har nok en del av skylda. Mange har blitt flinke til å bruke redningsvest, men det er stort sett de som ikke er i risikogruppen. Den største gruppen som vanligvis er full mann gruppen bruker desverre ikke mere vest en før. Det har bare vært ferre fulle mannfolk på sjøen sist sommer.

Tror jeg.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Nei, det har vært en nedadgående trend gjennom de siste 15 åra. Antall druknede med promille er halvert fra 14 i 2006 til 7 i 2007.

Se på denne: http://www.sjofartsdir.no/upload/24586/Reg...ykker_helår.xls

Eneste avvikende året på den nedadgående trenden er 2001 hvor statistikken ikke var fullverdig.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Drukningsulykkene har nok blitt redusert i og med at alkohol prisene har gått opp, dessuten så er jeg enig med siste innlegg. Noen pisser nok heller i buksa fremfor å balansere på rekke, på den annen side har de fleste båter toalett for tiden slik at balanseringen ikke blir så påkrevet :yesnod:

En annen mulighet er at hjemmbrent har blitt mere utbredd og ved moderat forbruk blir det derfor pissing i buksa, en rekker rett og slett ikke til toalettet tidsnok :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Mget bra at antallet drukninger fortsetter å synke. Det kan jo tenkes at påbudet om at det skal være vest til alle som er ombord kan ha noe med at antallet drukninger redusert... Jeg tror også at introduksjonen av nye og mere behagelieg vester har medført at flere bruker vest under seilas siden det er påbudt å ha dette ombord... De av oss som ikke satser på at treskallen skal holde oss flytende om vi faller overbord bruker jo gjerne vesten når den først ligger rett foran nesen..

Jeg kan heller ikke minnes at det var noe hoved fokus på å redusere drukninger i penusmet til båtførerprøven, men mulig jeg tar feil der da... Det kan vel også tenkes at innføring av båtførerbevis kan medføre en ennå større reduksjon av antall drukninger..

Når det gjelder alkohol, så kan det også tenkes at innføring av promillegrense kan ha være en medførende årsak til dette også......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg tror egentlig ikke promille grensen betyr noen verdens ting. Tross alt ligger de fleste fortøyd når de ramler overbord. Det er gjerne middelaldrende menn som drukner og de bruker ikke flytevest i det hele tatt. Er alikvel enig med Sydvesten at flytevestene har blitt vesentlig behagligere å ha på og det kan kun trekke i positiv retning.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det er gjerne middelaldrende menn som drukner og de bruker ikke flytevest i det hele tatt.

De satser vel på at treskallen holder dem flytende da... Er glad jeg ikke er middelandrende i allfall siden jeg anser vesten som naturlig å bruke på sjøen både for meg og resten av besetningen ombord.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

.................men du bruker da ikke vesten ved landligge ? eller ved normal gange i fint vær ?

Ikke ved landligge for da er jeg gjerne i land, men selvsagt under seilas også i fint vær... ser ikke noen grunn til at jeg ikke skulle bruke det. Det koster så lite å ta den på, og "pay back" er formidabel om den hindrer meg fra å drukne... Jeg har funnet ut at jeg flyter ikke bedre enn andre, det kan vel være i mangel av treskalle..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Joda, tryggest å ha den på men litt dumt i sol og fin vær, da får en slike dumme skygger på kroppen. :wink:

Tja, forfengeligheten lar jeg andre prioritere, men jeg er født som hvit mann og skal være det... slik er det... så jeg bekymrer meg lite om slike ting...

Da gjenstår det bare å finne ut hva Finansnæringens hovedorganisasjon sier om skadestatistikken for 2007.

Min båtforsikring gikk ned med ca 20 %, så det lover godt. Tipper vi får nedgang også her.

Gnålet om at det blir farligere og farligere på sjøen var kanskje ikke så massivt i fjor, eller husker jeg feil?

I så fall begynner det å synke inn at sjøen er et av det tryggeste stedene å være.

Nei, det har vært en nedadgående trend gjennom de siste 15 åra.

Enten en tisset utenfor eller innenfor buksa ble en like våt, og da er det enklere å tisse på innsiden uten å utøve balansekunster på rekka...........
Er det ikke slik at det har blitt en del færre båter med dollbord de siste 15 årene da?

Er alikvel enig med Sydvesten at flytevestene har blitt vesentlig behagligere å ha på og det kan kun trekke i positiv retning.
Det tror jeg også

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...