Jump to content

Isforhold Oslo - Strømstad - Grebbestad nå ?

TMS

Recommended Posts

Er det noen som vet om det er isfritt gjennom Havstensund og inn til Grebbestad/Tanumstrand nå ?. Vi regner med å seile nedover i morgen fra Aker Brygge og starte sesongen med å ta vinterferien i båten. Seiler til Oscarsborg i morgen, Engelsviken på søndag, Strømstad eller Koster på mandag, Grebbestad/Tanumstrand på tirsdag eller onsdag og opp til "sommer-båtplassen" vår i Strømstad neste søndag. (Eventuelt la båten bli liggende i Tanumstrand til påske og bruke den i helgene der nede)

TMS

Hvis du holder styr på der du ligger i Oslo, så vil jeg tro resten av turen vil gå greit. Dette er SMHI for Strömstad de nærmeste dagene:

spot150208.gif

I Son var det bare et par centimeter morrais i dag innerst i bukta. Ingenting ved gjestebryggene. Jeg var ute og fisket og kom greit ut gjennom isen. Det er for mye strøm og havvann nedover ved Havstensund til at det skal legge seg noe is i sundet. Lite trolig at det er noe is i Grebbestad heller, det har vært for mildt.

Det er meldt en del vind fra vest i ytre Oslofjord de neste dagene, frisk bidevindseilas og mildegrader. Meldingen fra som står i Moss Avis i dag stemmer dårlig med det man melder i Strömstad.

Redigert av Hulda (see edit history)

Det må være fantastisk flott på fjorden nå... her i heimen er det andre ting som kommer først denne gangen.... men om fire uker er vi på vei... da er det påske og Koster, om det blir noe lenger sør usikkert, vi tar det som det kommer..

Ha en fortreffelig vinterferie på sjøen TMS :flag::flag_sw:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da er vi vel framme. Hele turen har gått for motor pga lite eller ingen vind. Ble fanget i tykk tåke nederst i Kosterfjorden i går ettermiddag og overnattet derfor i Havstensund. Ligger nå i Tanumstrand, her er bare et par overvintrede båter....

GPS signalet ble borte en periode igår, noen andre som opplevde det i går?, eller kanskje det bare var dårlig deknig mellom holmene i Hankøsundet...

Herlig å ha alle gjestehavner for seg selv, inntil en ny sesong braker løs...

ICE nettet har forøvrig god dekning her..

TMS

GPS signalet ble borte en periode igår, noen andre som opplevde det i går?, eller kanskje det bare var dårlig deknig mellom holmene i Hankøsundet...

Herlig å ha alle gjestehavner for seg selv, inntil en ny sesong braker løs...

Det er visst meldt om økt aktivitet mht. solflekker fremover, som visstnok GPS satelittene skal være ømfi(e)ndtlige imot. Kanskje det allerede har tatt seg opp ?

Forvørig er det ufattelig dårlig gjort å melde om båtturer allerede :wink:

God Tur.

Det er visst meldt om økt aktivitet mht. solflekker fremover, som visstnok GPS satelittene skal være ømfi(e)ndtlige imot. Kanskje det allerede har tatt seg opp ?

God Tur.

I så fall går vi båtfolk med kartplotter dårlige tider i møte - for max aktivitet i denne syklusen er ikke før i 2011-2012. Når det er sagt; ifølge bangirommet.no vil vi oppleve den tøffeste solaktiviteten på 400 år.......

Papirkartene vil kanskje få sin renessanse? :yesnod::yesnod:

mvh ter-av

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

• 2 år senere...
Bor i Grebbestad och det finns bara nattgammal is längst in i hamnen närmast affärerna.

Från fiskebryggan (T-Piren) och utåt mot Havstensund och Strömstad finns det ingen is.

Mvh Peter

Pussig hvis det er så store lokale forskjeller, er isen brutt opp mot havet kanskje?

Det er jo ikke langt bort til Tanustrand, ser jo ut som det er noe is i sundet forbi.

http://webbkameror.se/webbkameror/tanumstr...rand_1_live.php

(Hvis webcam er "live" da som det sies...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...