Ulv I Startet 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2008 usj, har vært i båten i dag og gjort endel til.. Etterhvert som jeg demonterer og får mer og mer oversikt innimellom og bakom osv, så finner jeg mange brannfeller og merkelig at ikke sikringer har gått osv.. tapet kontakter som har løsnet og lå å slang osv.. Dæven røske for et virvarr av ledninger.. (koblet utenom sikringene som er i selve bryterpanelet osv) Fant flere løse ledninger som ikke gikk til noe, samt skjønner hvorfor det ikke lyser i selve bryterne ja. Men fikk nå samtidig fjernet den gamle teleflex styringen og lagt opp hydraulikk slangene for hydrauliske styringen. Og samtidig som jeg hadde det så åpent og fint fikk jeg fjernet gamle kablene til sonaren som jeg fjerner fra båten. Godt å få ryddet opp i ledninger ja.. La samtidig opp et par strekke rør fra under dashbordet og frem til der batteriene skal være, nå har jeg mulighet til å strekke nye kabler i disse rørene frem til hvert batteri.. Inne i det røret ligger dem skjermet og fint. :-) Men, er det noen som har godt tips til merking av kabler? jeg tenkte å bruke brother merkemaskin, men spørs om den er god nok.. Har sett etter slike strips som har plass til å skrive på, men finner dem ingen plasser, hverken biltema eller clas ohlson eller elektriker sjappe hadde dem.. Jeg skal merke alle ledninger etterhvert som jeg finner ut av hva dem går til og skrive ned i ei bok og lage en teknisk tegning av det elektriske ombord. Men siden det er så mye farger som går om hverandre osv, så må jeg merke ledningene med tall i stedenfor fargekoder. Så tips til merking ønskes :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
power Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Dette høres kjent ut , personlig trivers jeg best med tall på kabler også skriver jeg ned på en PC eller ark hva ting går til . Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Merkesystem for kabel fåes på praktiske ruller med 0-9 på.... Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Ulv I Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Skulle nesten tro du hadde tatt bilder under dash'en i båten min.. hehe.. så litt likt ut som der ja.. Jeg kunne å tenkt meg å bruke tall, har sett en gang tidligere en slags ramse med tall.. dvs, en ramse med 10 stk 1 tall, 10 stk 2 tall osv.. på den måten kunne man tre disse inn på ledningene eller feste dem på kabelen på en måte. Slike skulle jeg hatt tak i :-) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
power Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Til info så er Afu kjøp opp av Elfa Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 (redigert) Merkesystem for kabel fåes på praktiske ruller med 0-9 på.... stemmer, var slike jeg tenkte på, men vi har ikke noe elfa her i kristiansand dessverre.. :( btw, er det flere som har brukt slike flex-rør i båt? Var i grunn veldig greit å legge rundt skjult, for senere å kunne strekke igjennom flere ledninger om det trengs.. :-) Redigert 15.Februar.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
power Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Jeg har brukt ca 60m med sorte k-rør bra Biltema Sitér dette innlegget Link to post
mikkel Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 På jobben bruker vi små plast-"tuber" med hull til festing av strips. Skriver label'er med merkemaskin, og stikker disse inn i tubene, som så festes med strips til ledningen(e). Enkelt å sette på, enkelt å fjerne. Husker imidlertid ikke hvor vi kjøper dem, men skal se om jeg kan finne det ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 15.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 Jeg har brukt ca 60m med sorte k-rør bra Biltema Nice.. godt å høre at flere har tenkt det samme. :-) Egentlig burde alt av elektronikk kabler ligger i slike rør rundt slik at man med tiden kunne skifte ut gamle sprø kabler med nye osv. På jobben bruker vi små plast-"tuber" med hull til festing av strips. Skriver label'er med merkemaskin, og stikker disse inn i tubene, som så festes med strips til ledningen(e). Enkelt å sette på, enkelt å fjerne. Husker imidlertid ikke hvor vi kjøper dem, men skal se om jeg kan finne det ut. hmm.. hørtes interessant ut, må se litt hva jeg finner i morgen på sørlandsenteret, biltema, clas ohlson, osv. i morgen ettermiddag skal det kables og merkes.. :-) Utrolig hva en liten radio, godt lys og en varmevifte kan gjøre på arbeidslysten når man kryper oppi båten.. jobber i bare t-skjorta der mens det er minus et par grader på utsiden.. digg.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
power Svart 15.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2008 (redigert) Jeg brukte disse fra BT når jeg skulle feste mine rør Redigert 15.Februar.2008 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Ja dette var ikke ukjent. hehe. Røsker ut alle ledningene og starter på nytt jeg. Monterer to jordingspunkter i båten. Et akter og et bak instrumentpanelet. Så legger jeg opp to sikringsbokser i nærheten av de to punktene. Bruker trekkesnor og k-rør, så går jobben kjapt. Regner med å få fiksa alt elektrisk på ei helg Men jeg skal ikke merke kablene. Kjøper forskjellige farger jeg. Syns det er like greit. Har hørt at 1,5 kv lampettledning er fint å bruke også. Sitér dette innlegget Link to post
OFFA SERINE Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Jobber som elektriker ute på Statfjord , og der har vi et merkesystem på rull , men dette krever egen maskin , og programvare for å få dette skikkelig . Den enkleste måte er å merke med nummer på rull og klistre disse på . Det finnes også nummer som det er mulig å stikke leder gjennom . Da må en skrive ned nummerene i bok med henvisning . Nummererte ledninger brukes ofte i koblingsbokser ute i felten ute på plattformene , men det krever et oppdatert system i form av katalogisering i en bok ...... Kan også skrive dette i Excell regneark , og merke med forhandsdefinerte navn i samsvar med nummer . Eks : Leder 1 : Dieselstengepumpe 12v+ . Leder 2 : Dieselstengepumpe 12v- . Dette systemet har jeg brukt i min båt da det er enkelt å redigere . Da kan du sitte hjemme , skrive ned det du vil , og gå ned i båten og merke med nummer ved anledning . Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) Pleier også og røske ut hele el-anlegget og begynne fra bunnen når jeg får ny båt.... Merkelig og forferdelig kabelkaos det kan bli selv i de to små speedbåtene jeg har hatt de siste åra, med alle de ledningene (som selvfølgelig ikke er i bruk) skulle en tro det var en 30foter med absolutt alt utstyr på markedet og ikke en liten 14fots speedbåt med kun lanterner og stereoanlegg...... At veldig mange overhodet ikke kan legge opp el-anlegg er jo ganske klart, men det er jo så lett Har sett det meste, hovedstrøm til et stereoanlegg på de tynneste høytalerkablene jeg har sett (som selvfølgelig var irret i stykker), folk som har strukket nye hovedstrømskabler til konsollen i skjærgårsjeepen, men hvis de hadde snudd hodet sitt litt inni konsollen hadde de sett en strømtavle for både + og -.... Redigert 16.Februar.2008 av csvirus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 Hei har du sett disse biltema Hylser i 10 forskjellige farger med sifrene 0–9. 44-649 59,90 kr Hylser med blandede sifre. 44-658 59,90 kr Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 16.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) btw, er det flere som har brukt slike flex-rør i båt? Var i grunn veldig greit å legge rundt skjult, for senere å kunne strekke igjennom flere ledninger om det trengs.. :-) Jepp. Jeg støpte mine fast. Har lagt opp 3 "kurser." 1 til lanterner, 1 til høyttalerne foran og 1 til dørkbelysningen. Merkelig at ikke dette er standard på de fleste båter, uansett størrelse.. Redigert 16.Februar.2008 av Boywonder (see edit history) Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ulv I Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2008 (redigert) De sakene fra biltema så bra ut, må ta å sjekke dem ut. Jeg har begynt å bruke en label maskin og skrive ut lapper med konkret hva kabelen går til. Feks: Lanterner, S.B-Visker, B.B-Visker, Pent.Pump, Radio, Horn, osv. osv. Nå er det ikke lengre i tvil om hvilke ledninger som går til hva i hvertfall. Har kommet et stykke på vei i løpet av dagen, dvs: Jeg har fått ryddet bort 10-15 gamle ledninger og kontakter som rett og slett var morkne, sprøe, eller hang og slang og ikke var beskyttet.. fant minst 3 branntilfeller bak i veggen, ikke bra. På bildet ser dere at jeg har byttet ut den gamle sikringsboksen som var sprø og råtten med 2 stk skikkelige strøm staver og en ny sikringsboks. Foreløpig er det endel ledninger som henger og slenger på bildet, men stripser ikke og strammer opp osv før alt er på plass. Dere ser de hvite lappene som henger på ledningene, holder i hvertfall foreløpig til jeg evt. går for de biltema sakene. Jeg kommer til å skrive mer detaljert om jobben jeg gjør på båtens hjemmeside under "prosjekter". Alt av sikringer osv er satt på og koblet til strøm, og det virket bra det som er koblet til i hvertfall. :-D Prosjekt elektrisitet i båten :-) Begynner å ta form :-) Redigert 17.Februar.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
avsluttet Svart 17.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2008 slike koblingspunkter er greit. De på øverste bildet er numrerte, på nederste bilde merker jeg ledningene med en "label"-skriver. Ellers lar jeg plussledningene gå i bunter gjennom slike klemmer som power viser til. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 17.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2008 (redigert) Dagens bombe: hehe.. I dag mens jeg feilsøkte på hva de to grå ledningene som kom opp ved instrumentene var til, der var den ene bare tvunnet sammen og lå inntil div. andre ledninger og bla.a en jordingsledning som egentlig var satt på teip rundt, men den hadde løst seg opp og slang rundt. veldig nært kortsluttning gitt. I tillegg var det en annen grå ledning som var skjøtet, det var en signal ledning som går bak til motoren. Den er brun med hvit strek på. Aner ikke hva den skal gå til jeg, fikk ikke noe treff ved søk på nettet heller etter fargekoden og motoren. hmm.. Fant også ut årsaken til hvorfor trim-indikatoren ikke virker, men nå får jeg den i orden når jeg får tak i ny giver. Byttet ut knop måleren med en som gå til 30 knop bare siden båten gjør ikke mer enn 30 knop ca, trenger ikke en 50 knops måler da. I tillegg byttet jeg ut den irriterende quarts klokka med vanntank måler som skal settes i ferskvannstanken. Spørsmål: Blandt instrumentene står det et voltmeter, dette får strøm fra sikringsboksen og går via 3 andre instrumenter før det kommer frem til voltmeteret. Burde det ikke egentlig gå en egen ledning rett fra batteriet og rett til instrumentet? Jeg føler at det blir missvisning her hvis jeg f.eks bruker endel annen strøm fra samme sikringspanel. eller? Er det noen som vet hva disse bryterne heter, kunne ikke se noe på dem. Har heller ikke sett dette bryterpanelet på noen webshop'er eller butikker før. Redigert 17.Februar.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
to-vid Svart 17.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2008 Bryterne du har bilde av ser ut som Carlingswitch. Det skal være bra saker som benyttes av flere båtprodusenter. Bryterne selges bla av Maritim. Selges i enkeltdeler. Bryter, ramme og topp. Toppene fås med forskjellige symboler på. Bryterpanelet kan være spesiallaget til din båt og så har de benyttet standardbrytere i panelet. Finnes også spesialverktøy for å demontere disse bryterene som gjør det veldig mye enklere å demontere de. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 17.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2008 Carlingswitch stemmer ja. Dette skal gå for å være noe av det beste. Vanntette brytere som tåler "alt." Har selv slike i min båt, som er åpen. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Ulv I Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Høres bra ut, da har jeg fått oppklart brytermerket :-) Godt å høre at det er bra kvalitet, virket slik også. Kraftige kabler, skikkelig lodding av bru mellom sikringene osv. :-D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.