Jump to content

Lage hull til gjennomføring

index

Recommended Posts

Jeg har tenkt å montere elektrisk lensepumpe i snekka, da det kun er en manuell fra før. Ser for meg at det kan være en fordel både sikkerhetsmessig og rent praktisk å ha dette i tillegg til den manuelle.  :headbang: Har kjøpt inn alt som skal til, samt ryddet opp i det elektriske slik at alt er klar for å kople til nytt utstyr (en tidligere eier hadde av en eller annen grunn lagt sikringene på minussiden og samleskinne på pluss, så jeg måtte ta en større opprydding og omkopling for å få det hele litt ryddigere).

Men så var det dette med å lage hull til gjennomføringen da :cryin:. Går det an å bore hullet med en vanlig hullsag, eller vil det flise seg opp da? Ser for meg et eventuelt skrekkscenario med gelcoat som flasser når jeg borer. Men det er kanskje ikke noe problem å få det til uten å skade området rundt? Jeg har ikke hatt behov for å lage hull i båten før nå, så dette har jeg ikke peiling på... Det er en 3/4" gjennomføring som skal plasseres litt nedenfor fenderlista. Jeg har mulighet til å borre både fra inn og utsiden, men jeg går ut fra at det tryggeste er å borre fra utsiden?

Håper noen kan bidra med en grei måte å gjøre dette på. Det skal jo helst se pent ut også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har ikke egen erfaring med såpass store hull, men det første som slo meg når jeg leste det var - sikre gelcoaten med tape... Som så ofte ellers, tape kan ofte være nok til å hindre rivninger i det man sager i. Det spørs bare hva slags tape som er best. Det er litt om å gjøre at man ikke river av tapen ved første kontakt og ender opp med alt rundt hullsagen. I forkant av slike skumle operasjoner er det fordel å gjøre seg kjent med teknikken ved å prøvelime/prøvelakke/prøveborre i et objekt det ikke er så farlig med. Men det blir vel verre å oppdrive i dette tilfellet. Tror jeg ville satset på en best mulig sag som er vass og fin, sikre området med tape, og deretter gå på med en drill med et passende turtall. I dette tilfellet tør jeg ikke mene om passe turtalll er høyt eller lavt, men kan tippe på rimelig høyt. Gelcoaten på utsiden av båten ville jeg penetrert utenfra, dvs ihvertfall borre utenfra til du er igjennom gelcoaten og et stykke inn i glassfiberen. Hvis det er like nøye på innsiden, dvs lett synlig, kan det kanskje være smart å gjøre det samme fra andre siden, slik at du får penest mulig kanter og ikke risikerer noe gjennombruddsfenomen som steller det til for deg. Natta! :yesnod:

:yesnod:

Drill med passende hullsag gjør jobben greit. Du må gjerne bore/sage (?) fra begge sider, som flere her sier. Har prøvd dette flere ganger uten noe problem. Og skulle du likevel få noen små utslag i gelcoaten så er det jo flens på gjennomføringen  utvendig og mutter innvendig som vil dekke over dette. Dette går bra!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Høres bra ut! :yesnod: Da skal nok dette gå bra. Setter i gang med boremaskin og freidig mot, og satser på å bore alt fra utsiden da innsiden uansett ikke vises samt ligger litt trangt til. Skal bli herlig å kunne lense båten helt, da slangen til den manuelle pumpa slutter slik at det på det dypeste er bortimot 20cm vann igjen i kjølen. Den nye pumpa går akkurat til bunns i kjølen, så da kan jeg få det bortimot tomt. Det skal bli en fornøyelse å kunne få det skikkelig rent og tørt nedi der...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor ikke prøve å bruke det game hullet til den manuelle pumpen?? Hvis dette lar seg praktisk gjøre da....Kunne bare brukt en velger hvis det er nødvendig. Da slipper du hull!

Tidligere eier hadde laget nytt hull i min snekke, og liker dette dårlig da det gamle kunne fungert utmerket.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Tror nok jeg foretrekker å ha en gjennomføring til hver pumpe. Det er rimelig trangt der hvor en eventuell vender måtte ha stått, så det ville nok ha vært tungvint å komme til.

Dessuten så føles det litt tryggere å vite at pumpene kan brukes uavhengig av hverandre, eventuelt samtidig, i tilfelle krise. :diving

Regner ikke med at en ekstra gjennomføring vil skjemme noe særlig så lenge arbeidet er ordentlig utført.  :yesnod:

Hvorfor ikke prøve å bruke det game hullet til den manuelle pumpen?? Hvis dette lar seg praktisk gjøre da....Kunne bare brukt en velger hvis det er nødvendig. Da slipper du hull!

Man kan også koble seg på med en T, og sette på en tilbakesalgsventil på den elektriske pumpesiden.

"I dette tilfellet tør jeg ikke mene om passe turtalll er høyt eller lavt, men kan tippe på rimelig høyt."

Jeg ville ikke satset på det. Hvis skroget er tykt, vil høyt turtall føre til varmgang.

Forøvrig tror jeg som de fleste andre at dette går veldig bra. Noe av det første jeg gjorde som fersk båteier var å lage hull til ferskvannsinntaket i byssa. Gode halvmeteren under vannlinja gikk jeg på med hullsag og dødsforakt :smiley: 3 år og 13.000 Nm senere har det ikke lekket en dråpe.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei.

Å bruke hullsag fra utsiden går helt greit, har gjort det selv flere ganger. Men husk å sjekke at plasseringen av ullet passer på innsiden også, en skal jo også ha plass til gjennomføring og kran. Da er det greit med to små kraftige magneter, en på innsiden og en på utsiden. Beveger en den ene, følger den andre med. Se en videosnutt som viser det her.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

:crazy:

Ferskvannsinntak til byssa en halv meter under vannlinja? Nå ble jeg så nysgjerrig at jeg må spørre! Gidder du å forklare dette nærmere?

mvh

JanS

Uffda, det var pinlig :yesnod: Selvfølgelig mener jeg SALTvann.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei.

Å bruke hullsag fra utsiden går helt greit, har gjort det selv flere ganger. Men husk å sjekke at plasseringen av ullet passer på innsiden også, en skal jo også ha plass til gjennomføring og kran. Da er det greit med to små kraftige magneter, en på innsiden og en på utsiden. Beveger en den ene, følger den andre med. Se en videosnutt som viser det her.

Lars H.

Hva skal du med ull?

Stian

Hva skal du med ull?

Ho, ho hei!

Ull, det er jo bare tull.

Hamp, det ligner mer på gamp.

Men hvorfor ikke ta seg en trull? (Trudelutt)

Skal det bli tett, må du jo finne no hamp.

Trude på seminar på Sundvollen,

Jeg alene her hjemme med data'n

Håper hun klarer seg godt med kone-rollen.

Tar meg en drink, går tur med påsa'n

.

.

.

Å spore av på seriøse tråder her på forumet er jeg nok flink til, men "why not?".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...