Jump to content

Lakkering av propell.

Pledd 74

Recommended Posts

Overflaten er for glatt nå. Først en lett sandblåsing. Bruk så en tokomponent maling for aluminium. Denne er tynntflytende og kan påføres med kost. Som toppstrøk kan du bruke en vanlig sprayboks. Blank maling er sterkere enn matt.

En stor fordel med maling er mindre risiko for galvanisk korrosjon. Elektrisk strøm går, som vi vet. ikke så lett gjennom maling.

• 3 måneder senere...

Har akkurat pussa ned propellen (aluminium) og lurer no på kva eg skal grunne med? I fjor prøvde eg med arcanol som grunning og quick emaljelakk som toppstrøk, men dette begynte å flasse i kantane (kan ha samanheng med at eg tok nedi med propellen i fjor og dårlig avfetting), men midt innpå sat det ganske bra når eg pussa det av.

Så er det vits å prøve med arcanol i år også eller bør eg prøve noko anna? Eg har noko HEMPEl LIGHT PRIMER (2 komp) som eg skal smøre på båten, vil dette vere bra nok, eller er det kun etseprimer som duger? Viss eg må bruke etseprimer, kva typar finst det då og kor kan eg få tak i det?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Jeg har brukt primer for aluminium på sprayboks med godt resultat. (Kjøpt på Biltema). Jeg pusset først rent, avfettet, og varmet propellen lett før den ble sprayet. Så brukte jeg vanlig billakk på sprayboks til slutt. Dette holder bra. Billakken slites av på en sesong, men grunningen har holdt i flere sesonger. Ved å varme propellen først sitter primeren bedre.

Finn ikkje denne aluminiumsprimeren til biltema, einaste eg finn er denne, og det er jo same greia som HEMPEl LIGHT PRIMER som eg allereie har.

trikkern, veit du om den primeren du brukte var etseprimer, eller "vanlig"? For viss den var vanlig og du sei at den heng på etter fliere sesongar vil vel kanskje Hempel'en henge også? Og korleis var det du varma propellen før du spraya eigentleg? Ser for meg at det vil komme sot og drit på den ved bruk av propanbrennar eller liknande, men det er kanskje så lite at det ikkje betyr noko?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Finn ikkje denne aluminiumsprimeren til biltema, einaste eg finn er denne, og det er jo same greia som HEMPEl LIGHT PRIMER som eg allereie har.

trikkern, veit du om den primeren du brukte var etseprimer, eller "vanlig"? For viss den var vanlig og du sei at den heng på etter fliere sesongar vil vel kanskje Hempel'en henge også? Og korleis var det du varma propellen før du spraya eigentleg? Ser for meg at det vil komme sot og drit på den ved bruk av propanbrennar eller liknande, men det er kanskje så lite at det ikkje betyr noko?

Med vill gjetting kan jeg tro han brukte vanlig stekeovn?

En kompis av meg fortalte at han hadde farget propellen sin med sprit-tusj.

Det holder groe unna og propellen er like fin når han tar opp båten igjen hevder han.

Har tenkt å prøve det selv neste gang.

Det tok litt tid å "fargelegge" hele propellen men han mente det var vel vært tiden :yesnod:

Siden jeg ikke har gjort det selv ennå kan jeg ikke annet enn å vidreformidle det jeg har hørt.

Altså kan jeg ikke garrantere at det funker

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...