Pledd 74 Startet 16.Februar.2008 Del på Facebook Startet 16.Februar.2008 Hvordan går jeg frem for å få best resultat på lakkering av propellene min? Har pusset dem helt til aluminiumen og er straks klar til å grunne/lakke... Noen som har tips om produkter? Grunning / Lakk? Pensel/ sprøyte? Sitér dette innlegget Link to post
kentaur Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Overflaten er for glatt nå. Først en lett sandblåsing. Bruk så en tokomponent maling for aluminium. Denne er tynntflytende og kan påføres med kost. Som toppstrøk kan du bruke en vanlig sprayboks. Blank maling er sterkere enn matt. En stor fordel med maling er mindre risiko for galvanisk korrosjon. Elektrisk strøm går, som vi vet. ikke så lett gjennom maling. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 En stor fordel med maling er mindre risiko for galvanisk korrosjon. Jeg skjønner folk sliter med å unngå groe på propell- hvilken lakk er det snakk om ? Hvorfor ikke bruke bunnstoff for al.? Galvanisk korrosjon av propell? Da må det vel være kraftig overledning til sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 24.Mai.2008 Del på Facebook Svart 24.Mai.2008 Har akkurat pussa ned propellen (aluminium) og lurer no på kva eg skal grunne med? I fjor prøvde eg med arcanol som grunning og quick emaljelakk som toppstrøk, men dette begynte å flasse i kantane (kan ha samanheng med at eg tok nedi med propellen i fjor og dårlig avfetting), men midt innpå sat det ganske bra når eg pussa det av. Så er det vits å prøve med arcanol i år også eller bør eg prøve noko anna? Eg har noko HEMPEl LIGHT PRIMER (2 komp) som eg skal smøre på båten, vil dette vere bra nok, eller er det kun etseprimer som duger? Viss eg må bruke etseprimer, kva typar finst det då og kor kan eg få tak i det? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Sinten Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Ingen? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Droll Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Ingen? Nei, gidder ikke . Ville gått for en etch primer først, slik som denne hos Maritim ( mener å ha sette andre steder også ( Biltema ? , Torshov ? )) Husk en god avfetting først ( aceton ), mulig det kan være en fordel å matte ned propeller RETT FØR du avfetter og lakkerer også. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
trikkern Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Jeg har brukt primer for aluminium på sprayboks med godt resultat. (Kjøpt på Biltema). Jeg pusset først rent, avfettet, og varmet propellen lett før den ble sprayet. Så brukte jeg vanlig billakk på sprayboks til slutt. Dette holder bra. Billakken slites av på en sesong, men grunningen har holdt i flere sesonger. Ved å varme propellen først sitter primeren bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Kan denne primeren dei har på maritim og biltema overlakkerast med 2 komponent lakk? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
trikkern Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Ja! En av typene kan. Husker ikke navnet, men det sto noe om det på "vaskeseddelen" på boksen. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Finn ikkje denne aluminiumsprimeren til biltema, einaste eg finn er denne, og det er jo same greia som HEMPEl LIGHT PRIMER som eg allereie har. trikkern, veit du om den primeren du brukte var etseprimer, eller "vanlig"? For viss den var vanlig og du sei at den heng på etter fliere sesongar vil vel kanskje Hempel'en henge også? Og korleis var det du varma propellen før du spraya eigentleg? Ser for meg at det vil komme sot og drit på den ved bruk av propanbrennar eller liknande, men det er kanskje så lite at det ikkje betyr noko? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Golito Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Finn ikkje denne aluminiumsprimeren til biltema, einaste eg finn er denne, og det er jo same greia som HEMPEl LIGHT PRIMER som eg allereie har. trikkern, veit du om den primeren du brukte var etseprimer, eller "vanlig"? For viss den var vanlig og du sei at den heng på etter fliere sesongar vil vel kanskje Hempel'en henge også? Og korleis var det du varma propellen før du spraya eigentleg? Ser for meg at det vil komme sot og drit på den ved bruk av propanbrennar eller liknande, men det er kanskje så lite at det ikkje betyr noko? Med vill gjetting kan jeg tro han brukte vanlig stekeovn? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 25.Mai.2008 Del på Facebook Svart 25.Mai.2008 Aha, ikkje dumt. Kva er i såfall anbefalt temperatur? Trur eg berre prøver med den Hempel primeren eg har, viss eg varmer i tillegg bør vel dette feste brukbart bra, eller? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Håreken Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 En kompis av meg fortalte at han hadde farget propellen sin med sprit-tusj. Det holder groe unna og propellen er like fin når han tar opp båten igjen hevder han. Har tenkt å prøve det selv neste gang. Det tok litt tid å "fargelegge" hele propellen men han mente det var vel vært tiden Siden jeg ikke har gjort det selv ennå kan jeg ikke annet enn å vidreformidle det jeg har hørt. Altså kan jeg ikke garrantere at det funker Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Sinten Svart 26.Mai.2008 Del på Facebook Svart 26.Mai.2008 Sprittusj får heller verte neste viss eg ikkje får malinga til å henge. Men er det nokon som veit kor mykje propellen skal varmast? Snakker me i nærleiken av 60°C eller 200°C? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Otto R Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Sprittusj fungerer, har brukt det i flere år. Puss propellen ren og påfør sprittusj(må være ekte sprittusj). Enkelt og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Ekte sprittusj Finnes det falske også Trodde sprittusj var sprittusj jeg. Er det da et spesielt merke du hentviser til ??? Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Otto R Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 F.eks Sprittusj som ; Penol , Permanent ink Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.Mai.2008 Del på Facebook Svart 27.Mai.2008 Jeg mener det var slik "vanlig" primer. Har jo kasta tomboksen. Men Hempelen går sikkert bra. Oppvarminga ble gjort ved å legge propellen forran vifteovnen en stund. Jeg har også prøvd sprittusj tidligere, men det funka ikke for meg. Var vekke etter kort stund. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Har du hørt med star maling!? Jeg tror de har etseprimer.... Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 28.Mai.2008 Del på Facebook Svart 28.Mai.2008 Har gjordt eit forsøk med hempelen no, så får eg sjå kor lenge det varer. "Steikte" propellen i ovnen på 75° ei stund før eg smurte, håper det hjalp Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.