Jump to content

Hvor bør davidere festes?

elvira II

Recommended Posts

Hei.

Trenger innspill fra erfarne ''sjøulker :smiley:

Tenkte jeg skulle sette på davidere på min Scan Adriatic, men ble anbefalt av en forstårsegpåer att de ikke bør festes over fenderlista. P.g.a att det er det for tynt gods.

Har sett på bilder att de fleste er jo festet over lista. kan ikke se att jeg har plass under lista, og jeg syns vel også det blir litt lavt.

Hva mener dere om dette?

På forhånd takk!

Du må feste de der det passer i forhold til plassering og høyde. Om godset er for tynt kan du forsterke det på baksida. Den enkleste måten er å lage plater på innsida i rustrfritt som er like store som platene på davitene + kryssfinerplater som er større, legg kryssfinerplatene mot glassfiberen og stålplata utenpå denne. Trykket blir godt fordelt da. Hvis du bare skruer fast med vanlige store skiver på innsida er det lettere at en brekker løs daviten. Men nå tenker jeg på snapdavit da, den skal jo ikke tåle så allverdens belastning. Jo større plater du legger inn dess bedre fordeler du belastningen.

Er det vanlige daviter du skal ha trenger du veldig godt fundament da de får lang vektarm og stor påkjenning.

Dette spørsmålet er ganske viktig. Svaret er avhengig av hvordan du skal bruke båten din. Dersom du skal seile i ganske stor fart med lettbåten på daviterne og påhengsmotoren er festet på lettbåten, må du ha godt feste på akterspeilet. Jeg hadde på en Scand Baltic Whittal davidere med feste godt nede på akterspeilet. På innsiden av akterspeilet var det støpt inn ekstra aluminimumsskinne. Jeg kunne da stå oppe i lettbåten mens den var festet i daviterne uten at akterspeilet ga etter. I en annen båt, Scand Atlantic hadde jeg tilsvarende davitere, festet godt nede på akterspeilet. Her var det lagt inn ekstra alu-skinne på akterdekket etter krav fra meg til båtbygger. Disse daviterfestene var så sterke at da jeg seilte i ca 22 knop i kraftig sjø ble festene i selve lettbåten skadet og konstruksjonen i den ene daviteren skadet, mens det ikke var noen synlig skade på selve daviterfestet.

Jeg synes det er for dårlig daviterfeste å ha dette utelukkende over fenderlista. Dersom man bare seiler i godvær vil et slikt feste over fenderlista være greit. I mer kraftig vær anser jeg slikt feste for å være for dårlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...