Jump to content

Liten seilbåt/ jolle med seil og motor

sodne

Recommended Posts

Hei Nevøen min vil ha båt , og har begynnt å kikke etter en med seil ( :flag: ) så da hjelper jeg jo hjertelig. Men jeg har problemer med å finne noe som helst ,på nettet iallefall, vi ser etter noe som dette ( denne skulle forøvrigt vært merket solgt). Så visst noen har en liggende i havna som ikke blir brukt/ vet om noe ,gi ett svar. Tips om andre typer mottas og med takk.

stå i ro båt!

Den Askeladden er jo litt sær, men morsom og seile dersom en linker krengling. seilte en slik for noen år siden. En annen båt i nesten samme klasse er Waker bay, men en er kjedelig og dårlig på alle pungter synes nå jeg. Seilte en slik noen turer for 2 år siden.

Hvor gammel er denne nevøen?

Når jeg søker så finner jeg stort sett bare kjølbåter som Yngling, Killing, BB11 og lignende små seilbåter. Men det er kansje ikke det han vil ha?

Hvor langt vil han strekke seg?

(xtian; Hvordan går salget av Junkeren? Jeg har sett mye på den på finn, og har så ekstremt lyst på den. Men føler det er et år for tidlig enda.. :headbang: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Du kan jo ta å kikke på en andunge, kansje litt stor og litt vel tungvinnt motor system. Tviler på at andunger er gode til fiske og slik. Askeladden båten som er nevnt tidligere, er en strålene båt til det du har nevnt som kriterier. Vet om en plass her i Bærum som har en del slike båter, men vet ikke om de er tilsalgs, transport kan vel også bli et problem.

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Du kan jo ta å kikke på en andunge, kansje litt stor og litt vel tungvinnt motor system. Tviler på at andunger er gode til fiske og slik. Askeladden båten som er nevnt tidligere, er en strålene båt til det du har nevnt som kriterier. Vet om en plass her i Bærum som har en del slike båter, men vet ikke om de er tilsalgs, transport kan vel også bli et problem.

transport e ikkje problem, viss du har ett nummer eg kan ringa eller någe aent så hadde det vore konge.

mange fine båtar her, någen så har rigga sjøl? ein vanlige lang kjølt jolle.

stå i ro båt!

Jeg og naboen har en Yngling for salg når som helst egentlig, dvs den står på land og vi tenkte å shine den litt og sjøsette før salget. Den er jo litt større enn det du snakker om her og krever kran for å komme på land, den er 600 kg, men det er jo en deilig seilbåt:) Er du interessert så er det bare å sende en IM...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

han e tretten [...] han vil ha påhengs, pluss at han drive med ålefiske og passe ei laksenot om sommaren så han trenge mye dørkplass.

Askeladden er vel "referansen" til det bruket, ja, selv om den i mine øyne har to store svakheter som seiljolle: Manglende rorkultforlenger og manglende ristropper. Ingen av disse skulle det være noe problem å rette opp.

Skulle tro både Tvåkrona og Hunter 146 også skulle være egnet (vet ikke om du kan sette påhenger på Tvåkronan, men skulle tro det), men da dette er nyere båter, er det kanskje ikke så lett å holde seg innen budsjett hvis det er begrenset til 15k.

Men med hjelp fra en ivrig og engasjert onkel (og kanskje også far) skulle det muligens la seg gjøre å få noe sånt ferdig innen sommeren?

argie155.jpg

Båten heter Argie 15, og er designet av Dudley Dix. Du finner en mengde andre båter på hjemmesiden hans.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Skulle tro både Tvåkrona og Hunter 146 også skulle være egnet (vet ikke om du kan sette påhenger på Tvåkronan, men skulle tro det), men da dette er nyere båter, er det kanskje ikke så lett å holde seg innen budsjett hvis det er begrenset til 15k.

2-kronan er ikke så egnet til dette formålet. Egentlig så blir dette til at man enten kjøper en seilbåt med mulighet for motor eller en motorbåt med mulighet for seiling, uansett litt bastardløsninger som jeg i hvertfall ikke har noe sansen for.

Prismessig så vil nok en 2-kronan koste rundt 30' eller i overkant.

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mye bra her, har fått ein IM ang. askeladden, så eg har videreformidla.

Men med hjelp fra en ivrig og engasjert onkel (og kanskje også far) skulle det muligens la seg gjøre å få noe sånt ferdig innen sommeren?
Faren har kjøpt ei delta snekka så står på land for andre året så han vil nok gjerna låna båten ja, onkelen satse nok på å kjøpa seg vekk fra jobben. men det faktisk ein vansklige kominasjon arbeid/seil båt men eg e jo glad for at han vil ha seil då ikkje ein hurrycane 370 eller någe.

stå i ro båt!

• 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

ein liten oppdatering her, siste nytt fra jolle fronten kom i kveld da søsterå mi va på på hjortemiddag med sønnene sine - min seiler nevø som i dag har fått båten hjem (him) han har rubbet og vokset og sendte 10 (!) sms og etterlyste bunnstoffet som låg i morens bil. Eg er blitt utnevt til instruktør (siden eg e påmeldt til rya ss). anyway, eg har aldri seilt någe uten ballast så her trenge eg tips; hvordan forbli flinkis onkel som kan seile?

Redigert av sodne (see edit history)

stå i ro båt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...