Jump to content

Liten seilbåt/ jolle med seil og motor

sodne

Recommended Posts

• 1 måned senere...
Er den stabil? passer den godt til barn?

Jeg har testet den en gang med en kammerat. Det er noen år siden og vi var vel "voksne barn" (13 år?)

Det lille jeg husker av den var at den krenget en del, men var ganske morsom å seile. Det blåste en del da vi var utpå. Sikkert fin båt i lite/middels vind.

Tenker du på With Vitvind?

Vi har da et ungt medlem her på forumet med slik båt. Masse bilder og info i bloggen hans; https://baatplassen.no/i/blog/kr%E5ker%F8y/index.php?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Brodern hadde en sånn. Var stabil og trygg, men ikke noe spesielle seilegenskaper å skryte av.

Bare man kommer seg frem så er jeg fornøyd. Jeg er på jakt etter en "fjærabåt" som vi kaller det her oppe. Har lyst på en båt som jeg kan ro med, og som ungen kan bruke. Litt mye stress å kaste los på Bostrømen når man ser småseien spretter utfor land. Jeg synes også det er koselig å ro litt langs med land på en fin sommerdag.

Redigert av knutza (see edit history)

Eg harjo vore med som "seilinstruktør" kremt.. i den askeladden som tidligare e nevnt og eg e positivt overaska, spesielt i liten til middels vind. pluss at det e ein flerbruks båt allså fungere greitt til utflukter med motor og flere folk. Anbefales varmt. Nevøen min bruke den stadig og har yppet til kamp på den kommende familieregattaen til helgen. bomtelt er lurt, så slipper en øsing

stå i ro båt!

• 8 måneder senere...

Jeg har aldri seilt før...

Min kone har aldri seilt før...

Min datter på ni har aldri seilt før....

Vi kunne tenke oss å prøve å seile i bukten der vi har campingvogna.

Har fått noen tips i denne tråden, men er det noen typer båter som utmerker seg, og som er spesielt egnet til å prøve seg med?

Syntes Askeladden så litt ok ut, for da kan vi ha på motoren (5hk) og kjøre tilbake.....

Andre forslag? (Har ikke tenkt å legge mange kronene i dette, da det ikke er godkjent av Øvrigheta)

Det må være så stort at det er plass til 2 voksne, men så smått at jeg kan trekke den på land på en grei måte)

Er det i det hele tatt mulig å lære seg dette på en fornuftig måte uten å måtte gå på kurs?

Geir

Redigert av Geir (see edit history)
Er det i det hele tatt mulig å lære seg dette på en fornuftig måte uten å måtte gå på kurs?

Det er ikke noe problem. Jeg begynte å seile Lærling i fjor sommer. Har kun lest den store kloke seileboka, og satte igang. Uten motor, så det er dumt å ha noen avtale om hjemkomst... Dette finner du fort ut av. Jeg må bare advare om at det er sterkt vanedannende!!!

Lærlingen er en genial liten sak. Fast kjøl, og rigget som en ordentlig seilbåt med forseil, storseil og spinnaker.

Link til Lærling Det hender de dukker opp for salg.

Og husk, man blir aldri en utlært seiler!

Vi har da et ungt medlem her på forumet med slik båt. Masse bilder og info i bloggen hans; https://baatplassen.no/i/blog/kr%E5ker%F8y/index.php?

Ja det har vi :smiley: Den var mitt første møte med seilbåt (med unntak av 2-3 turer i ei optimistjolle) og båten er stor nok til å dra på en kort overnattingstur samtidig som den er liten og lett å håndtere både når det gjelder tillegging og seiling ifra begynnelsen av. Veldig god uteplass til å være såpass liten, og det er jo her ute man tilbringer mesteparten av turen i liten båt

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...