JanS/EIR Startet 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2004 atletico 1 undres i en tråd her om han skal male/forsegle kjølsvinet for å hindre vanninntregning i polyesteren. Dette får meg til å tenke på historier og teorier jeg har hørt og lest om vasstrukne plastbåter, vektøkning på flere hundre kilo over sesongen osv. Jeg har selv erfart at skadet eller bar polyester blir vasstrekt, men hvis alt er behørig i orden med gelcoat, primer og bunnstoff ? Er det noen som har sjekket båtens vekt ved utsetting i tørr tilstand i forhold til vekt ved opptak etter sesongen, eller for den saks skyld etter år i sjøen ? Forutsetter da at man også har plukket ut alle de små og store ting som er blitt plassert ombord i løpet av denne tiden! Jeg undres! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
GeirKS Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Hugo de Plessis skriver i sin bok "Fibreglass boats" (som forøvrig kan anbefales) at det er snakk om "noen bøtter" på en 30 foter, ikke flere hundre kilo. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Sist vår veide min båt ved sjøsetting 6100 kilo, og ved opptak i høst veide den 5900kilo(!). Noen påstår det var forskjellen på vinkjelleren før og etter sesong. Mener å huske at Eivind Amble en gang skrev i en artikkel at skroget vil kunne ta opp inntil 2% vann. Det blir ikke mange literne det. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
bliss X Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Ja, det er rart dette med vekt. Har hørt flere båteiere opp gjennom årene som har påstått at båtene har vært mye tyngre ved opptak om høsten enn ved utsetting om våren. Det har da dreid seg om flere hundre kilo, og man skylder på vann intrengning. Ikke vet jeg hva som er riktig Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Jeg kjenner til en arbeidsbåt i galssfiber som trakk svært mye vann. Båten ligger ute hele året. Da de tok opp båten viste det seg at den var sterkt preget av osmose (plastpest). Etter at det ble reparert - og båten fikk ny primer etc. har den ikke trekt mye vann. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Ja, det er rart dette med vekt. Har hørt flere båteiere opp gjennom årene som har påstått at båtene har vært mye tyngre ved opptak om høsten enn ved utsetting om våren. Det har da dreid seg om flere hundre kilo, og man skylder på vann intrengning. Ikke vet jeg hva som er riktig Kanskje det var en båtglad gutt som ikke likte å ta opp båten om høsten?? Litt mere alvorlig: Hentet engang en 19-fot Myra (dobbelskrog) fra sjøen og dro den 25 mil til Trondheim på en biltilhenger. Den var "svintung" å få opp og hengeren hadde en tøff jobb. Da vi kom frem rant det enda vann (dråpevis) fra båten.... Det viste seg at det var "bøttevis" med vann mellom skrogene!! Eide engang en Shetland 535 (dobbelt skrog med treverk og porøs plast som "fyllmasse"). For å sette inn innvendig montert ekkolodd, måtte vi ta hull i innerskrog og skjære vekk det som var i mellom for å komme ned på ytterskroget... Montasjen var vellykket, men både treverk og "plast" som vi fjernet, var søkk vått!! Og ikke vet JEG hvordan alt vannet var kommet inn. (Ytterskroget virket inntakt uten skader.) Men jeg har hørt at selve plasten også trekker NOE vann. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Batdilla Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Det er sikkert flere faktorer som er med og medvirker til vanninntrenging - alle tilstede i større og mindre grad på hver enkelt båt. Så det er nok ikke noen absolutt sannhet når det gjelder hvor mye man kan regne med båten trekker til seg. * Hvor lang periode båten ligger i vannet - kontra hvor lenge den ligger på land. Vil tro at jo lengre den ligger på vannet uten at den er på land og tørker opp, jo mer vann vil den kunne trekke. Perioden på land virker inn. Det trengs sikkert en viss tid for at vannet skal trekke ut igjen. * Graden av metning i støpen vil jeg tro spiller inn. Her er det sikkert store variasjoner ute og går, avhengig av fabrikat, hvilke tidsepoke båten er fra (Støpeteknikker utvikler seg vel de og), om båten er fabrikkbygd eller selvbygd, osv * Utvendig behandling, eller mangel på sådann spiller inn. Antall lag med epoxygrunning, eller mangel på sådann. Det kunne vært artig og hørt fra flere som har egen erfaring med vekt vår kontra høst. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Har på annet diskusjonsforum fått bastant beskjed om at 200-300 kg er fullt mulig (vanlig) på en 30 foters båt. Om man har et gulv på 30 m2, og heller 1 cm vann utover det, blir vekten av vannet 300 kg. 30m2 er vel ikke så langt unna arealet på en 30 foters båt (?). 1 cm "vannhøyde" i hele bunnen? Tvilsomt spør du meg. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
SveinHa Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Et lite sidesprang: På min forrige båt måtte jeg heve vannlinjen akter med en god cm hvert år. Skjønte ikke helt hvorfor for båten var jo "fullt ferieutrustet" hele året. Da jeg skulle selge den og ryddet ut alt løst ble der plutselig "nesten en mil" fra vannlinjen til vannspeilet..... Gjett hvorfor Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
GeirFrode Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Et lite sidesprang: På min forrige båt måtte jeg heve vannlinjen akter med en god cm hvert år. Skjønte ikke helt hvorfor for båten var jo "fullt ferieutrustet" hele året. Da jeg skulle selge den og ryddet ut alt løst ble der plutselig "nesten en mil" fra vannlinjen til vannspeilet..... Gjett hvorfor Så det er ikke bare jeg som sliter med det problemet! Godt å høre gitt!Jeg har også måttet heve vannlinjen flere ganger nemlig. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Sist vår veide min båt ved sjøsetting 6100 kilo, og ved opptak i høst veide den 5900kilo(!). ...... Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år. Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år. Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... Enig med deg Walter, bare vasstrukne stropper kan inneholde store mengder vann. Løfteåket må også med i regnestykket., og kranvekta er det vel så som så med i mange tilfeller. mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Blanco Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Enig med deg Walter, bare vasstrukne stropper kan inneholde store mengder vann. mvh Bruken av adjektiver er ikke alltid så lett: hvor -store- mengder vann kan man få opp i en bøtte(tilsvarer volumet i en stropp). Er ellers enig når det gjelder nøyaktigheten på mobilkranene. Men det er heller ikke så viktig om den veier +/- et par hundre kilo. Det er derfor mer sansynlig at det er vinkjelleren som er tørket opp i løpet av sommeren og høsten enn at det er skroget. Gjør oppmerksom på at båten i løpet av denne tiden var i sjøen med variabel ballast. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Herman Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Når det gjelder vektøkning på grunn av vann, vil jeg tro at vann i glassfiberen bare utgjør en liten bit. Tenk heller på hvor mye vann klær, puter, treverk osv kan inneholde. :diving Mange av disse materialene suger til seg fuktighet fra luften. Hvis de har fått seg en saltvannsjø er det utrolig så våte de blir. Vi har vel alle en pute som aldri blir tørr? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
giver Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år. Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... HeiKranvekt blir (i hvert fall ble) brukt av KNS/Seilforbundet ved fastsetting av LYS-tall for Oneoff båter. Hvis det er riktig som du sier, tror jeg det er en god del båter som stiller med feil målebrev til start. mvh giver P.s. Opplevde at det ble en vektreduksjon på 500 (femhundre) kg. ved ett vinteropplag på land på en 1/2 tonner med ett derpåfølgende for høyt måltall. Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Bruken av adjektiver er ikke alltid så lett: hvor -store- mengder vann kan man få opp i en bøtte(tilsvarer volumet i en stropp). Denne må du forklare, Blanco, for jeg var iallefall ikke istand til å skjønne hva du mente Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Blanco Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Denne må du forklare, Blanco, for jeg var iallefall ikke istand til å skjønne hva du mente Mvh det var ikke noe annet enn at når du sier "store mengder", snakker vi kanskje om et kilo eller to. Ellers er jo stroppene like våte året rundt. Men dagen er jo for fin til å sitte her............ Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Marwin Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Ikkeno problem å veie 3 tonn med +/- 10 kg (eller mindre)... Det kommer an på hva slags veiecelle (giver) som brukes OG kalibrering! Men slike sjøsettingskraner blir vel neppe kalibrert (og tarert) så ofte?? Selv ikke vekta til Biltilsynet er god nok; Laget dobbeltakslet båthenger og MÅTTE ha denne under 350 kg egenvekt (for å unngå div. avgifter). Vi VISSTE at vekta var 385 kg, men biltilsynet veide den til 420. Mye :discuss før vi fikk veid på annen måte OG godkjent til 386 kg. (Feilvisningen skyldtes at vekta var beregnet for store lastebiler, og vektkurven i nedre område ikke var lineær nok. ) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
mons Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Alt godkjent løfteutstyr skal ha årlig kontroll der blant annet kontroll av vektene og overlastbrytere inngår. Kontrollen utføres med kalibrerte vekter, og justering av brytere og vekter foregår på mange krantyper med marginer på 15-30 kg i differanse mellom de forskjellige brytere og vern. utslag som det tidligere nevnte kan komme av forskjellige løfteåk, Bommen kjørt helt ut og wire skåret i flere parter som igjen medfører at kanskje 100 m wire veies sammen med båten. Dette unngås med å sjekke vekta av løfteutstyret og wiren før en begynner å løfte båten. Mange havnekraner blir dessuten kontrollert av mindre seriøse kontrollører og kan være unøyaktige. ser ofte eksempler på kraner som burde fått en lang mangellapp når jeg er på besøk i båthavner. Pakket engang inn en kmv 442 i en stor tett plastsekk og satte inn en avfukter. Tok ut ca 20 liter vann. båten hadde ligget ute nesten sammenhengende i 3 år. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.