Jump to content

Hvor mye vann trekker en plastbåt egentlig?

JanS/EIR

Recommended Posts

:yesnod:

atletico 1 undres i en tråd her om han skal male/forsegle kjølsvinet for å hindre vanninntregning i polyesteren. Dette får meg til å tenke på historier og teorier jeg har hørt og lest om vasstrukne plastbåter, vektøkning på flere hundre kilo over sesongen osv.

Jeg har selv erfart at skadet eller bar polyester blir vasstrekt, men hvis alt er behørig i orden med gelcoat, primer og bunnstoff ? Er det noen som har sjekket båtens vekt ved utsetting i tørr tilstand i forhold til vekt ved opptak etter sesongen, eller for den saks skyld etter år i sjøen ? Forutsetter da at man også har plukket ut alle de små og store ting som er blitt plassert ombord i løpet av denne tiden!

Jeg undres!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Sist vår veide min båt ved sjøsetting 6100 kilo, og ved opptak i høst veide den 5900kilo(!). Noen påstår det var forskjellen på vinkjelleren før og etter sesong.

Mener å huske at Eivind Amble en gang skrev i en artikkel at skroget vil kunne ta opp inntil 2% vann. Det blir ikke mange literne det.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Ja, det er rart dette med vekt. Har hørt flere båteiere opp gjennom årene som har påstått at båtene har vært mye tyngre ved opptak om høsten enn ved utsetting om våren. Det har da dreid seg om flere hundre kilo, og man skylder på vann intrengning. Ikke vet jeg hva som er riktig  :yesnod:

Kanskje det var en båtglad gutt :yesnod: som ikke likte å ta opp båten om høsten??  :confused:

Litt mere alvorlig: Hentet engang en 19-fot Myra (dobbelskrog) fra sjøen og dro den 25 mil til Trondheim på en biltilhenger. Den var "svintung" å få opp og hengeren hadde en tøff jobb. Da vi kom frem rant det enda vann (dråpevis) fra båten.... Det viste seg at det var "bøttevis" med vann mellom skrogene!!

Eide engang en Shetland 535 (dobbelt skrog med treverk og porøs plast som "fyllmasse"). For å sette inn innvendig montert ekkolodd, måtte vi ta hull i innerskrog og skjære vekk det som var i mellom for å komme ned på ytterskroget... Montasjen var vellykket, men både treverk og "plast" som vi fjernet, var søkk vått!! Og ikke vet JEG hvordan alt vannet var kommet inn. (Ytterskroget virket inntakt uten skader.)

Men jeg har hørt at selve plasten også trekker NOE vann.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det er sikkert flere faktorer som er med og medvirker til vanninntrenging - alle tilstede i større og mindre grad på hver enkelt båt. Så det er nok ikke noen absolutt sannhet når det gjelder hvor mye man kan regne med båten trekker til seg.

* Hvor lang periode båten ligger i vannet - kontra hvor lenge den ligger på land. Vil tro at jo lengre den ligger på vannet uten at den er på land og tørker opp, jo mer vann vil den kunne trekke. Perioden på land virker inn. Det trengs sikkert en viss tid for at vannet skal trekke ut igjen.

* Graden av metning i støpen vil jeg tro spiller inn. Her er det sikkert store variasjoner ute og går, avhengig av fabrikat, hvilke tidsepoke båten er fra (Støpeteknikker utvikler seg vel de og), om båten er fabrikkbygd eller selvbygd, osv

* Utvendig behandling, eller mangel på sådann spiller inn. Antall lag med epoxygrunning, eller mangel på sådann.

Det kunne vært artig og hørt fra flere som har egen erfaring med vekt vår kontra høst.

Har på annet diskusjonsforum fått bastant beskjed om at 200-300 kg er fullt mulig (vanlig) på en 30 foters båt.

Om man har et gulv på 30 m2, og heller 1 cm vann utover det, blir vekten av vannet 300 kg. 30m2 er vel ikke så langt unna arealet på en 30 foters båt (?). 1 cm "vannhøyde" i hele bunnen? Tvilsomt spør du meg.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Et lite sidesprang: På min forrige båt måtte jeg heve vannlinjen akter med en god cm hvert år. Skjønte ikke helt hvorfor for båten var jo "fullt ferieutrustet" hele året. Da jeg skulle selge den og ryddet ut alt løst ble der plutselig "nesten en mil" fra vannlinjen til vannspeilet..... Gjett hvorfor :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Et lite sidesprang: På min forrige båt måtte jeg heve vannlinjen akter med en god cm hvert år. Skjønte ikke helt hvorfor for båten var jo "fullt ferieutrustet" hele året. Da jeg skulle selge den og ryddet ut alt løst ble der plutselig "nesten en mil" fra vannlinjen til vannspeilet..... Gjett hvorfor :lol:

:cryin:  Så det er ikke bare jeg som sliter med det problemet! Godt å høre gitt!

Jeg har også måttet heve vannlinjen flere ganger nemlig.  :drink::lol::smiley:

Sist vår veide min båt ved sjøsetting 6100 kilo, og ved opptak i høst veide den 5900kilo(!). ......

:smiley: Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år.  :cryin:

Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... :drink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

:smiley: Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år.  :cryin:

Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... :drink:

Enig med deg Walter, bare vasstrukne stropper kan inneholde store mengder vann.  Løfteåket må også med i regnestykket., og kranvekta er det vel så som så med i mange tilfeller.

mvh

Enig med deg Walter, bare vasstrukne stropper kan inneholde store mengder vann.  

mvh

Bruken av adjektiver er ikke alltid så lett: hvor -store- mengder vann kan man få opp i en bøtte(tilsvarer volumet i en stropp).

Er ellers enig når det gjelder nøyaktigheten på mobilkranene. Men det er heller ikke så viktig om den veier +/- et par hundre kilo. Det er derfor mer sansynlig at det er vinkjelleren som er tørket opp i løpet av sommeren og høsten enn at det er skroget. Gjør oppmerksom på at båten i løpet av denne tiden var i sjøen med variabel ballast.

Når det gjelder vektøkning på grunn av vann, vil jeg tro at vann i glassfiberen bare utgjør en liten bit. Tenk heller på hvor mye vann klær, puter, treverk osv kan inneholde.  :diving Mange av disse materialene suger til seg fuktighet fra luften. Hvis de har fått seg en saltvannsjø er det utrolig så våte de blir. Vi har vel alle en pute som aldri blir tørr?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

:crazy: Vet ikke riktig, men slike opplysninger får meg til å tvile sterkt på nøyaktigheten av vekta på en sjøsettingskran?!? Hvor mye er en slik til å stole på? Kan tenke meg at denne "nøyaktigheten" er sterkt varierende fra år til år.  :smiley:

Dette fungere sikkert bra når vi snakker om tonn - men å tro at en slik kran kan veie forskjellen på et par trehundre kilo....... :nonod:

Hei

Kranvekt blir (i hvert fall ble) brukt av KNS/Seilforbundet ved fastsetting av LYS-tall for

Oneoff båter.

Hvis det er riktig som du sier, tror jeg det er en god del båter som

stiller med feil målebrev til start.

mvh

giver

P.s.

Opplevde at det ble en vektreduksjon på 500 (femhundre) kg. ved

ett vinteropplag på land på en 1/2 tonner med ett derpåfølgende

for høyt måltall. :crazy:

Denne må du forklare, Blanco, for jeg var iallefall ikke istand til å skjønne hva du mente :smiley:

Mvh

det var ikke noe annet enn at når du sier "store mengder", snakker vi kanskje om et kilo eller to.  Ellers er jo stroppene like våte året rundt.

Men dagen er jo for fin til å sitte her............

Ikkeno problem å veie 3 tonn med +/- 10 kg (eller mindre)... Det kommer an på hva slags veiecelle (giver) som brukes OG kalibrering! Men slike sjøsettingskraner blir vel neppe kalibrert (og tarert) så ofte?? :lol:

Selv ikke vekta til Biltilsynet er god nok; Laget dobbeltakslet båthenger og MÅTTE ha denne under 350 kg egenvekt (for å unngå div. avgifter). Vi VISSTE at vekta var 385 kg, men biltilsynet veide den til 420. Mye :discuss før vi fikk veid på annen måte OG godkjent til 386 kg. (Feilvisningen skyldtes at vekta var beregnet for store lastebiler, og vektkurven i nedre område ikke var lineær nok. :crazy: )

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Alt godkjent løfteutstyr skal ha årlig kontroll der blant annet kontroll av vektene og overlastbrytere inngår. Kontrollen utføres med kalibrerte vekter, og justering av brytere og vekter foregår på mange krantyper med marginer på 15-30 kg i differanse mellom de forskjellige brytere og vern. utslag som det tidligere nevnte kan komme av forskjellige løfteåk, Bommen kjørt helt ut og wire skåret i flere parter som igjen medfører at kanskje 100 m wire veies sammen med båten. Dette unngås med å sjekke vekta av løfteutstyret og wiren før en begynner å løfte båten.

Mange havnekraner blir dessuten kontrollert av mindre seriøse kontrollører og kan være unøyaktige. ser ofte eksempler på kraner som burde fått en lang mangellapp når jeg er på besøk i båthavner.

Pakket engang inn en kmv 442 i en stor tett plastsekk og satte inn en avfukter. Tok ut ca 20 liter vann. båten hadde ligget ute nesten sammenhengende i 3 år.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...