Jump to content

Bygge om Selco 18 til utenbords, eller?


RonnyAM

Recommended Posts

Sitter litt i tenkeboksen akkurat nå, og det kan jo hende at noen her på forumet har noen gode råd :confused:

 

Arvet en Selco 18 foter, som ikke har vært på sjøen på maaange år.

Det var ingen feil med båten når den ble tatt opp, og båt, motor og drev ser ut som om det er behandlet bra.

Allikevel blir jo slikt forringet når det står på land over mange år.

 

Båten ser jeg ingen problemer med. Måtte få i nye ruter, maling osv osv, men det er stort sett bare kosen.

 

Drevet, 100B, var plukket av. Det har jeg ikke sett mye på, men det kjennes bra ut. Det eneste jeg kan se er at det mangler en styrepinne i giret. En liten messing J"##" som faktisk ikke er billig...

 

Motoren, AQ 115, er som en motor som har stått i mange år. Kjøpte meg en delemotor hvor topppakningen hadde gått, samt pakningsett+++. Holder på og skrur på denne nå, men......

 

Meningen er å få båten på sjøen, og se om det blir positivt mottatt av resten av familien.

Problemet er at hvis det blir det, så har jeg en mistanke om at det blir motorbytte temmelig fort.

 

Det jeg da lurer på er om jeg rett og slett skal selge unna alt av motor og drev, støpe brønn og få i en utenbordsmotor???

 

Er det noen som har noen tips og råd til en stakkar?

Er det noe marked for slike deler?

Link to post

jeg hadde en selco 18 for endel år siden som jeg bygget omm til utenbordsmotor,dette var en relativt enkel jobb, jeg satt på den en 70 hk motor,den gikk greit med denne,eg solgte båten til en som ville bygge skjergårdsjeep,den ligger fremdeles i naustet hans halv ferdig.

så det er bare å gå igang du får mye bedre plass i båten,du kan også få laget deg en motor brakket som du skrur utvenig,da slipper du og lage brønn. :flag:

Link to post

Du kan jo også vurdere å sette inn en"ny" B18/B20. Med jevne mellomrom selges det slike motorer på blocket.se.. Det svenske sjøforsvaret har hatt mengder av slike motorer (mariniserte) lagret, og de selges ut etterhvert som lagere tømmes.. Du må nok fort betale mer enn 30 lapper for en slik motor, men da får du en topp, driftssiker motor, som er enkel å skru på, noe gammeldags teknologi og bruker litt mer bensin enn en ny motor men du bevarer masse nostalgi ved at båten beholdes original :-)

Link to post

Jeg ville helst hatt utenbords. Fordi de er lettere å ha med å gjøre hvis det skjer noe og så er de noe mindre brannfarlige enn de gamle innenbords bensinmotorene.

 

Men ellers er det en artikkel i siste båtmagasinet om hvordan de skifter til en ny Mercruiser dieselmotor i en Fjordling.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Hei!

 

Du kan jo vurdere å sette i en brukt mercruiser 1.7dti (alpha drev).

Jeg har installert en slik i min selco 18 DC, og det blei suksess.

 

36 knop med 21" propell. Kan sikkert drive større propell også, for den går ganske lett.

 

Vekten på installasjonen er ca 30 kg tyngre enn B20. Så den ligger litt lavere i hekken, men ikke for mye.

Under kjøring merkes ikke den ekstra vekten, den går helt uanstrengt opp i plan.

 

Du må ta nytt hull i hekken, støpe fester for to motorlabber og lage ny motorkasse. motoren passer i den originale brønnen.

Jeg er meget fornøyd med støynivået, pga godt isolert motorkasse.

 

Gjør du dette får du en potent moderne og dieselgjerring kraftpakke, som passer perfekt til båten etter min mening og erfaring.

Link to post
  • 4 uker senere...

Har da gjort en nøye vurdering, dvs lagt alle deler utover garasje golvet og tatt en status. :crazy:

 

I første omgang blir det å prøve å sette i stand det originale. I og med at motor er kommet ganske langt i resaturering, så er det vel bare idioti å ikke gjennomføre.

 

Det eneste jeg vet jeg mangler akkurat nå, er den lille messing j#¤&/& i drevet, så hvis noen vet av et deledrev så hadde det vært fint.....

 

MEN.....

Det skal ikke mye til før det blir ombygging til utenbords.

 

Dere får ønske meg lykke til, og takker for svarene.

Link to post

Ja...

Lykke til :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...