Reidar67 Startet 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Startet 27.Februar.2004 Har kjøpt båt med en BMC "Mermaid" diesel. Ytelse oppgitt (av selger) til ca 50 hk. Er det noen som vet noe om denne motoren? Den er nyoverhalt og ferskvannskjølt. Ellers er jeg helt blank! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Et vilt skudd i mørket er at dette er samme motor som Thornycroft T108 og Perkins 4.108. BMC ble vel i sin tid solgt av Fredrikstad Motorfabrik, som nå ligger i Sarpsborg. Du finner dem i telefonkatalogen eller antagelig ved et søk her på forumet. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 27.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 FM ligger nå i Moss (I flg hjemmeside), men jeg ble penset videre til Foss Maskin i Stavanger, og der tar de ikke telefonen... Jeg trenger STARTER !!! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 Prøv Kings Diesel i Bergen. De har deler til BMC. Hvis du går inn på internettsiden deres så finner du også manualer etc. der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
GeirKS Svart 27.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2004 FM ligger nå i Moss (I flg hjemmeside), men jeg ble penset videre til Foss Maskin i Stavanger, og der tar de ikke telefonen... Underlig, det har jeg ikke fått med meg... http://www.fredriksstad-motorfabrik.no/ Telefonnummeret stemmer fortsatt med Sarpsborg, men man beholder kanskje nummeret hvis man flytter innen fylket...? Jeg trenger STARTER !!! King Marine er nevnt (http://www.kingsdiesel.no/), og hvis motoren er lik Perkins 4.108 har Maritim starter for 3150,- kr (10460-31). GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 28.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 www.fredriksstad-motor.no Ligger visst i Moss ja. Syns det var rart uansett, for sist jeg handlet der lå sjappa i.... Fredrikstad! Ellers, BMC "Mermaid" er IKKE det samme som Perkins i allefall. Dette i flg Perkins importøren. Men hvis noen vet om denne motoren sitter i en traktor feks, så er jeg lydhør! Traktormotordeler er betydelig billigere en båtmotordeler... Det er visstnok den Mermaid med ca 1,8 liters motor. Sitér dette innlegget Link to post
Reidar67 Svart 28.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Kontakt oss Velkommen til Fredriksstad Motorfabrik Fredriksstad Motorfabrik Oslov 64 1534 Moss Tlf.: 69 12 00 55 Faxnr: 69 15 23 39 Email: post@fredriksstad-motorfabrik.no Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Kan det være her motoren din er skrudd sammen? http://www.mermaid-marine.co.uk/ Mermaid Marine Diesel Engines A range of 14 Ford based diesel engines hand built by Mermaid to exacting standards. The power output ranges from 56hp to 400hp. Med Norsk importør: Country N. NORWAY Company Name Halaas Og Mohn AS Address PO Box 2113 N-6502 Kristansund N Norway Contact Name Mr Jan Pedersen Telephone Number 00 47 715 72853 Fax Number 00 47 715 72851 E-mail Address jan.pedersen@halaas.no Web Address NA ================================= Ifg: http://www.udkik.dk/motorlist.jsp?id=Mermaid Manufacturer: Mermaid In- / outboard: Inboard Fuel: Diesel Crankshaft power: 120 hp (88 kW) Operating speed min.: 2500 rpm Number of cylinders: 6 Weight: 559 kg (1,232 lbs) Length: 1,359 mm Height: 743 mm Transmission Miscellaneous Design year: 1976 Miscellaneous: Boring 10,72 cm, Slaglængde: 11,48 Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Reidar67 Svart 28.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Et vilt skudd i mørket er at dette er samme motor som Thornycroft T108 og Perkins 4.108. BMC ble vel i sin tid solgt av Fredrikstad Motorfabrik, som nå ligger i Sarpsborg. Du finner dem i telefonkatalogen eller antagelig ved et søk her på forumet. GeirKS Hmmmm! Nå er jeg forvirra! I følge Perkins er min BMC ikke lik Perkins 4.108. Imidlertid finner jeg at den er lik Thornycroft 108. Og det er 1,8 liter'n. Så hvis du GeirKS sitter med fakta på at Thornycroft 108 = Perkins 4.108, ja så har ikke folka på Perkins peiling!!! Noen som kjenner ytelsen på motoren? Finner at Thornycroft 108 yter ca 38 hk. Min yter vel da det samme? (Da har jeg blitt litt lurt!) Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Jeg trenger STARTER !!! Snakk med et bilelektrisk verksted i ditt område som driver med innbytte av startere. De kan helt sikkert hjelpe deg. Jeg har en BMC 1,5L som jeg kjøpte "ny" starter til hos Nylund Bilelektriske i Stavanger. Var overhalt og god som ny. Ble levert med garanti. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 I følge Perkins er min BMC ikke lik Perkins 4.108. Imidlertid finner jeg at den er lik Thornycroft 108. Og det er 1,8 liter'n. Så hvis du GeirKS sitter med fakta på at Thornycroft 108 = Perkins 4.108, ja så har ikke folka på Perkins peiling!!! Neida, det var ren gjetting ut fra sylindervolum, antall sylindere og opprinnelsesland. Deler fåes kanskje her? http://www.thornycroftengines.co.uk GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2004 Hei Reidar67! Hva med å sammenligne motoren din med: Hei. Jeg er nå blitt en stolt eier av en Årø33 1986 mod. med Ford Mermaid motor. ...Skal legge den inn på erfaringsdatabasen snarest. Tror fremdeles at du har en Mermaid som er basert på Ford-motor....... ...er du så sikkert på at det er en BMC Mermaid? Jeg bare spør, jeg. Ordet MERMAID har jeg alltid hørt i forbindelse med FORD! BMC har vel betegnelser som "Captain" og "Commander", osv....... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Reidar67 Svart 29.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2004 Hei Reidar67! Hva med å sammenligne motoren din med: Tror fremdeles at du har en Mermaid som er basert på Ford-motor....... ...er du så sikkert på at det er en BMC Mermaid? Jeg bare spør, jeg. Ordet MERMAID har jeg alltid hørt i forbindelse med FORD! BMC har vel betegnelser som "Captain" og "Commander", osv....... Finner kun større Ford Mermaid. Jeg har nok en BMC... Men "Mermaid" kan være en feil opplysning fra tidligere eier. Skal sjekke nummer på blokka når jeg får båten hjem! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.