Ficher Startet 17.Februar.2008 Del på Facebook Startet 17.Februar.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Det kan vel ikke ha gått helt som planlagt? Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Planen var sikkert å komme ut for motor når båten ble lempet av hengeren, men det gikk jo bra til slutt da. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 Såvidt jeg kan bedømme var det en svært dyktig og snartenkt høvedsmann på den båten. Når det først gikk så galt, så brukte han motorene sine til å vri akterenden mot været og kom seg således ut fra fare. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 (redigert) Synes føreren kom godt ut av denne situasjonen når det først gikk som det gikk.. Som en liten digresjon så kan det nevnes at i Sør-Afrika så er slik sjøsetting relativt normalt, i allefall for mindre "trail bare" båter.. Det er også en del av båtførerårøven å sjøsette fra tilhenger, en må kunne sjøsette den båten man skal har bårførerbevis for... En tar bevis for en konkret båt noe som i og for seg er greit i følge en bptbekjent av meg fra Sør-Afrika Redigert 17.Februar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
avsluttet Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 http://www.youtube.com/watch?v=BG0rBws2YV0...f=1&t=38160 og her setter de den opp igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 det så ut som di hadde gjort dette før Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 17.Februar.2008 Del på Facebook Svart 17.Februar.2008 (redigert) Første jeg tenkte når jeg så siste videoklippet var: "Det må da være mulig å gjøre dette enklere med mindre utstyr og færre folk". Minnet meg litt om hvordan vikingene dro opp sine båter. Hestene var riktignok erstattet med en kul beltevogn. Redigert 17.Februar.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Ahh, tenk om jeg kunne gjort slik med sjarken.... ...Man nærmer seg land, og gir full hendel rett opp i fjæra... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Såvidt jeg kan bedømme var det en svært dyktig og snartenkt høvedsmann på den båten. Når det først gikk så galt, så brukte han motorene sine til å vri akterenden mot været og kom seg således ut fra fare. inbillar mig att han gjort det några ganger förr, i exakt rett ögonblick drar han på... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 18.Februar.2008 Del på Facebook Svart 18.Februar.2008 Ahh, tenk om jeg kunne gjort slik med sjarken.... ...Man nærmer seg land, og gir full hendel rett opp i fjæra... Da trur eg naboan hadde sedd rart på deg når du kom opp fra fjæra Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Mulligan Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ahh, tenk om jeg kunne gjort slik med sjarken.... ...Man nærmer seg land, og gir full hendel rett opp i fjæra... På disse små stedene ved Jammerbugt, som for eksempel Løkken, er det akkurat det de gjør. Kjører sjarken opp på standa, og så vinsjer de den opp. For å få den ut igjen har de ei blokk langt ute i sjøen og så vinsjer de den ut igjen. Det er kun en mann på land. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Iherdige folk det der, begynner å tørke og vaske mens båten blir dratt på land, hehe Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 (redigert) Dæven døtte sykkel støtte, kan ikke ha vært en helt kontrolert utasetting det er. Hadde kansje funka med riben min i 2 minutter før den hadde ligget 30 40 meter opp på stranda. Redigert 19.Februar.2008 av C-marine (see edit history) Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Hydrox Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Iherdige folk det der, begynner å tørke og vaske mens båten blir dratt på land, hehe Gjør ikke du og det da...? Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Da trur eg naboan hadde sedd rart på deg når du kom opp fra fjæra Tror nok også det! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Skal nok ikke skryte på meg det gitt Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Disse gutta vet nok hva de gjør. Dette er filmer tatt av engelske sjøredningen RNLI (Royal National Lifeboat Institute). De har sjøsatt og tatt opp båter slik i mange mange år. Slik må det bli når man har store tidevannsforskjeller. Her i landet er vi jo heldige som kan ha skøytene liggende ved kai. Sitér dette innlegget Link to post
bluesea Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ja dette er nok garantert noe som er gjort utallige ganger, men undrer meg likevel over deres litt manglende ansvars følelse for sikkerhet. Når denne vaieren som trekker båten opp er i strekk er det ENORME krefter som er i sving og skulle denne ryke har kanskje noen av dem som står like oppe på fordekket et alvorlig problem om denne ryker. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Det samme tenkte jeg da jeg så filmsnutten. Jeg har stått på kaia og sett på at hurtigruta la til på springet og trossa røk. 4 mennesker måtte sendes på sykehus. Etter det har jeg vært livredd for å stå ved stramme trosser eller wirer. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Divemaster Svart 19.Februar.2008 Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Ja dette er nok garantert noe som er gjort utallige ganger, men undrer meg likevel over deres litt manglende ansvars følelse for sikkerhet. Når denne vaieren som trekker båten opp er i strekk er det ENORME krefter som er i sving og skulle denne ryke har kanskje noen av dem som står like oppe på fordekket et alvorlig problem om denne ryker. Legg merke til at vaieren som går opp til dekket er en sikkerhetsvaier, som skal stoppe vaieren hvis den ryker på det svakeste punktet (Festeløkken til skroget) ... trekkbilen har tilsvarende anordning. RNLI bruker vaiere med minst 200% sikkerhetsmargin her, og er underlagt hyppig inspeksjon med maximum opptrekk for vaierens levetid. Dette er en praksis har vert i bruk siden de tidligere dager av RNLI til dags dato. Tyne Class som den filmen er av, er en av de beste båtene de har hatt, og flere stasjoner vil ikke ha de nyere med mer vindfang.... men de kan også sjøsettes fort fra slipp hvor det ikke er for langgrunt ...... Her er Tyne Class fra slipp..... http://www.youtube.com/watch?v=jJD9AvNXbfY Og her er den nye Tamar Class fra Slipp ..... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ficher Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2008 Tåler en trøkk disse båtene, se ....tested for selfrighting . ( vist før her på forum) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Ganske så sprøtt ja! Å bakke mot vinden i slike bølger er heller ingen spøk. Nå var båten av den tette sorten heldigvis. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
C-marine Svart 20.Februar.2008 Del på Facebook Svart 20.Februar.2008 Tette ja, de båtene kan gå rundt flere ganger uten å synke , hvis alle lukene er lukke skikkelig. Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Ingar Svart 22.Juni.2009 Del på Facebook Svart 22.Juni.2009 Mindre vellykket sjøsetting... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.