Jump to content

Heftig sjøsetting......ikke og anbefale. (film)

Ficher

Recommended Posts

Synes føreren kom godt ut av denne situasjonen når det først gikk som det gikk..

Som en liten digresjon så kan det nevnes at i Sør-Afrika så er slik sjøsetting relativt normalt, i allefall for mindre "trail bare" båter.. Det er også en del av båtførerårøven å sjøsette fra tilhenger, en må kunne sjøsette den båten man skal har bårførerbevis for... En tar bevis for en konkret båt noe som i og for seg er greit i følge en bptbekjent av meg fra Sør-Afrika

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Såvidt jeg kan bedømme var det en svært dyktig og snartenkt høvedsmann på den båten. Når det først gikk så galt, så brukte han motorene sine til å vri akterenden mot været og kom seg således ut fra fare.

inbillar mig att han gjort det några ganger förr, i exakt rett ögonblick drar han på...

S/Y Gunga Din

Ahh, tenk om jeg kunne gjort slik med sjarken.... :rolleyes: ...Man nærmer seg land, og gir full hendel rett opp i fjæra... :wink:

På disse små stedene ved Jammerbugt, som for eksempel Løkken, er det akkurat det de gjør.

Kjører sjarken opp på standa, og så vinsjer de den opp.

For å få den ut igjen har de ei blokk langt ute i sjøen og så vinsjer de den ut igjen.

Det er kun en mann på land.

Dæven døtte sykkel støtte, kan ikke ha vært en helt kontrolert utasetting det er. :confused: Hadde kansje funka med riben min i 2 minutter før den hadde ligget 30 40 meter opp på stranda. :eek::nonod:

Redigert av C-marine (see edit history)

Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu

Enda en med båt lappen!

Ja dette er nok garantert noe som er gjort utallige ganger, men undrer meg likevel over deres litt manglende ansvars følelse for sikkerhet. Når denne vaieren som trekker båten opp er i strekk er det ENORME krefter som er i sving og skulle denne ryke har kanskje noen av dem som står like oppe på fordekket et alvorlig problem om denne ryker.

Det samme tenkte jeg da jeg så filmsnutten. Jeg har stått på kaia og sett på at hurtigruta la til på springet og trossa røk. 4 mennesker måtte sendes på sykehus. Etter det har jeg vært livredd for å stå ved stramme trosser eller wirer.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Ja dette er nok garantert noe som er gjort utallige ganger, men undrer meg likevel over deres litt manglende ansvars følelse for sikkerhet. Når denne vaieren som trekker båten opp er i strekk er det ENORME krefter som er i sving og skulle denne ryke har kanskje noen av dem som står like oppe på fordekket et alvorlig problem om denne ryker.

Legg merke til at vaieren som går opp til dekket er en sikkerhetsvaier, som skal stoppe vaieren hvis den ryker på det svakeste punktet (Festeløkken til skroget) ... trekkbilen har tilsvarende anordning. RNLI bruker vaiere med minst 200% sikkerhetsmargin her, og er underlagt hyppig inspeksjon med maximum opptrekk for vaierens levetid. Dette er en praksis har vert i bruk siden de tidligere dager av RNLI til dags dato. Tyne Class som den filmen er av, er en av de beste båtene de har hatt, og flere stasjoner vil ikke ha de nyere med mer vindfang.... men de kan også sjøsettes fort fra slipp hvor det ikke er for langgrunt ......

Her er Tyne Class fra slipp..... http://www.youtube.com/watch?v=jJD9AvNXbfY

Og her er den nye Tamar Class fra Slipp .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...