Jump to content

VG: Simon (9) tømte sparegrisen - kjøpte sjark

Batdilla

Recommended Posts

Dette er klippet fra artikkelen:

En gang ble jeg kvalm, men det var bare fordi mamma hadde sendt med meg [glow=red,2,300]råtne mandariner  [/glow].

Sjøsyk blir jeg ikke. Du vet, det er bare kvinnfolk som mater krabbene.

DA skjønner jeg også hvorfor de spiser mølje i Nord Norge. Når man ikke kjenner forskjell på ferske og råtne mandariner renner nok "kokt sei med lever i tran"=mølje også lett ned  :yesnod:  :confused:

Hei.

Jeg synes denne uttalelsen fra den unge rederen var virkelig god.

- Pappa trenger jo ikke å salte ned alle pengene sine.

Han kan bli med og spleise på båt.

Så kan han få være sløyer om bord.

Jeg skal være styrmann, fastslår den unge fiskeren.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

....Her har vi en som har skjønt det tidlig. Ikke sant, Walter_S?

:cryin:  :drink:  :lol: Gutten vet hva som er best å ferdes med på havet.....! Skulle ønske jeg var så tidlig ute og ikke trengte et halvt menneskeliv på å komme til innsikt.  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Bitteliten: "DA skjønner jeg også hvorfor de spiser mølje i Nord Norge. Når man ikke kjenner forskjell på ferske og råtne mandariner renner nok "kokt sei med lever i tran"=mølje også lett ned"  

Her kan jeg, som ”emigrert” nordlending, simpelthen ikke la være å komme med en, muligens dristig ”fredagspåstand”:

Den som har vært så heldig og fått oppleve fersk småsei med hvit, fin og feit lever, tilberedt på ”nord-norsk vis” innen 1/2 time etter at den kom opp fra ”straumen”, gjerne servert med noe godt i et stort og et lite glass attåt - ja den personen konkluderer enkelt og greit med at slik kvalitet på fisken finner du ikke på Østlandet, verken den du drar opp fra sjøen selv eller den du handler på Maxi.  Derfor, Bitteliten, hvis utsagnet ditt er basert på ”østlandssei”, forstår jeg det godt!  :smiley:

Ha ei god helg!

Hejja Simon     :smiley:

Til sin store irritasjon får ikke Simon levere fangsten sin, for man må være minst 12 år for å få ungdomskvote. Derfor har niåringen skrevet brev til fiskeriministeren og bedt ham finne en løsning.

Mamma få vel kjöpe större frysbox, så att fangsten kan ligge der til han kan sälja den!

S/Y Gunga Din

Bitteliten: "DA skjønner jeg også hvorfor de spiser mølje i Nord Norge. Når man ikke kjenner forskjell på ferske og råtne mandariner renner nok "kokt sei med lever i tran"=mølje også lett ned"  

Derfor, Bitteliten, hvis utsagnet ditt er basert på ”østlandssei”, forstår jeg det godt!  :lol:

Hadde det enda vært så vel. Her diskuterer vi smak og behag - og det er som kjent mange meninger om dette  :cryin:

Jeg var 1 år i Kystvakta i Nord Norge - hadde gleden av å spise mye god fisk der. Både skikkelig fisk og uklubbet russer torsk (den smakte ikke godt - bare blod). Også spiste vi sei på 19 kg som var fisket i Tysfjorden - den var omtrent som råtne mandariner - bare litt grovere i kjøttet

Mine preferanser vedr. mølje kommer nok fra fersk småsei fra det nydelige Nord Norge. Synes at jeg kjenner smaken av tran ennå  :drink:. Etter dette har jeg styrt klar av mølje - men fisk er godt  - og fisken nordafor er mye bedre enn her hjemme :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...