Jump to content

rust i glassfiber

NC Justina

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Har demontert den aktre kjettingkassa i dag. Jeg har "designet" den selv og unnlatt å montere sumppumpe (det monteres nå). Kjettingen har dratt inn mye saltvann/gress/sand og dannet grunnlag for rustdannelse i bunnen. Jeg har begynt å fjerne rusten. Er det noen som har erfaring med hvor sterk saltsyre jeg kan bruke for å fjerne rusten?

Videre er den syrefaste kjettingen angrepet av rust. Jeg har planlagt å legge kjettingen i et stort kar og spraye på saltsyre - noen kommentarer til dette?

kjettingkasse.jpg

Har i dag hatt "saltsyre-dagen" med behandling av kjettingkasse og 50 m kjetting for fjerning av rust. Det gikk stort sett kjapt å fjerne rusten fra bunnen av kassa. Kjettingen la jeg i et svært trau og penslet saltsyre på lenke for lenke. Etter at rusten forsvant lot jeg kjettingen gli ned i saltvannet. Resultatet ble forbløffende bra. Men de som har jobbet litt med 30 % saltsyre vet at gassen som dannes er ganske irriterende. Under er bilde av bunnen av kjettingkassa etter saltsyrebehandlingen. Har også montert dreneringshull for salt/sand fra kassa. Nå kan jeg dusje saltsyre i kassa mens kjettingen er i kassa.

kjettingkasserustbehandlet.jpg

• 2 uker senere...

Jeg har i år hatt god erfaring med å behandle rust på glassfiber med saltsyre. Det gikk også greit å fjerne rust på syrefast kjetting med saltsyre. Jeg skal nå fjerne rust på noen vertikalt monterte beslag. Vil det gå greit å bruke syrebeis, duraglit, eller simpelthen maskere godt i underkant av beslaget og pensle forsiktig med saltsyre? Jeg har først i år opplevd hvor godt saltsyre fjerner rust - men det gasser mye så det er greit å passe på vindretningen. Dersom jeg er "uheldig" og søler saltsyre på topcoat - vil syra påvirke topcoaten? jeg er klar over at jeg må skylle rikelig med ferskvann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...