NC Justina Startet 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 18.Februar.2008 "Noen" har lagt igjen sin skiftenøkkel på glassfiberen - og rust har trukket ned i glassfiberen. Hva gjør jeg med det (bortsett fra å gi "noen" en skiftenøkkel i plast neste gang og en verbal rævfull)? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Kunne det være samme svar som i denne tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37959 Andy Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 18.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Enkelt og greit, kost på litt saltsyre (kjøpes hos jernvare) og skyll bort med mye vann. Gjenta til rusten er borte:)= Sitér dette innlegget Link to post
NC Justina Svart 18.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2008 Takker takker! Det er mye lettere å spørre på nytt, enn å drive å leite i gamle innlegg. Fint å ha dere i baatplassen!!! Jeg har rabarbra i fryseren, så vi forsøker med oxalsyre i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Har demontert den aktre kjettingkassa i dag. Jeg har "designet" den selv og unnlatt å montere sumppumpe (det monteres nå). Kjettingen har dratt inn mye saltvann/gress/sand og dannet grunnlag for rustdannelse i bunnen. Jeg har begynt å fjerne rusten. Er det noen som har erfaring med hvor sterk saltsyre jeg kan bruke for å fjerne rusten? Videre er den syrefaste kjettingen angrepet av rust. Jeg har planlagt å legge kjettingen i et stort kar og spraye på saltsyre - noen kommentarer til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Roald - på båtene jeg har hatt til nå har det alltid vært et dreneringshull i boksen til kjetting/tau slik at vannet kan renne ned i bunnen av båten. har du tenkt å ha en elektrisk pumpe? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Ja, men det er enda mer effektivt å ha drenering rett ut fra kassen og deretter pumpe ut saltvann. Jeg ankrer mye i Tyskland og Danmark. Mye sand følger med inn i kjettingkassen. Derfor har jeg store dimensjoner på drenering og uthelling manuelt. Planlegger nå spyling av kjettingene når jeg hever ankrene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Har i dag hatt "saltsyre-dagen" med behandling av kjettingkasse og 50 m kjetting for fjerning av rust. Det gikk stort sett kjapt å fjerne rusten fra bunnen av kassa. Kjettingen la jeg i et svært trau og penslet saltsyre på lenke for lenke. Etter at rusten forsvant lot jeg kjettingen gli ned i saltvannet. Resultatet ble forbløffende bra. Men de som har jobbet litt med 30 % saltsyre vet at gassen som dannes er ganske irriterende. Under er bilde av bunnen av kjettingkassa etter saltsyrebehandlingen. Har også montert dreneringshull for salt/sand fra kassa. Nå kan jeg dusje saltsyre i kassa mens kjettingen er i kassa. Sitér dette innlegget Link to post
reisa_mann Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 ferobett tar også rustvann vekk Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 18.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2008 Jeg har i år hatt god erfaring med å behandle rust på glassfiber med saltsyre. Det gikk også greit å fjerne rust på syrefast kjetting med saltsyre. Jeg skal nå fjerne rust på noen vertikalt monterte beslag. Vil det gå greit å bruke syrebeis, duraglit, eller simpelthen maskere godt i underkant av beslaget og pensle forsiktig med saltsyre? Jeg har først i år opplevd hvor godt saltsyre fjerner rust - men det gasser mye så det er greit å passe på vindretningen. Dersom jeg er "uheldig" og søler saltsyre på topcoat - vil syra påvirke topcoaten? jeg er klar over at jeg må skylle rikelig med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.