Batdilla Startet 27.Februar.2004 Del på Facebook Startet 27.Februar.2004 I forbindelse med den pågående demoliseringen av kabinen, hadde det vært greit om jeg var enig med meg selv om en ting: Skal jeg ha ferskvannstanken framme i baugen, eller ikke? Har ikke tank i dag, men skal sette inn. Tanken har hele tiden vært å sette den framme i baugen. Men så begynte jeg å tenke litt i går, og da ble jeg i tvil. Situasjon i dag: Rommet under benken framme i baugen er fyllt opp av kampesteiner og sandsekker. Plassen er altså ikke brukt til annet enn å oppbevare ballast. Egentlig dårlig utnyttelse av plassen, tenkte jeg. Så hvis jeg likevel skal inn med nye ting i båten som også krever sin plass, hvorfor ikke hive ut ballasten og sette inn tank der, tenkte jeg. Da slår jeg liksom to fluer i en smekk. Jeg får fremdeles noe foran som virker som ballast (Forutsatt at tanken ikke er tom), samtidig som jeg får utnyttet plassen og slipper å legge beslag på plass et annet sted i båten. So far, so good. Men så begynte jeg å tenke: Akter i båten er halve delen under sittebenken beslaglagt av en 70-80 liter dieseltank. Fasongen på tanken kan beskrives slik: Se for deg en tank som er bygget etter fasongen på skroget. Del den så i to langs kjølsvinet. Ta ut en halvparten. Det som er igjen tilsvarer fasongen på tanken jeg har. Med andre ord er det god plass på andre siden til en relativt stor vanntank. I dag er det lagt inn en sandsekk der. Det jeg lurte litt på, er om det vil være lurere å heller sette inn vanntanken bak. Dette er plass som er forholdsvis urenslig - kjølsvinet går der, dieselslanger, lukter diesel, osv. Plassen kan altså ikke brukes til hva som helst. Samtidig er det relativt sparsommelig med stueplass foran i kabinen. Plasserer jeg vanntanken framme i baugen, er løpet kjørt. Da er det igjen stueplass bare i langsgående benk på babord side, samt i de 60 cm som er igjen av langsgående benk på styrbord side - denne ble amputert for at jeg skal få plass til toalettrom. Men plasserer jeg isteden vanntanken bak ved siden av dieseltanken, har jeg alltids en mulighet i å fjerne noe av ballasten framme i baugen og få litt mer stueplass (Sengetøy m.m). Men da spørs det hvordan båten vil oppføre seg hvis jeg setter inn vanntank bak. Tipper det da vil bli flere kilo enn det som er der i dag med sandsekken. Vil den da grave seg enda lettere ned? Og en del av forutsetningen for å velge plassering bak er muligheten for å kunne ta ut noe av ballasten i baugen og bruke plassen som stueplass. Det vil si at båten i tilfelle blir lettere foran, samtidig med at den blir tyngre bak. Hvordan blir det da med sjøegenskapene? I det hele tatt er det mye som er uoversiktlig i forbindelse med vekt om dagen. Driver som sagt og bygger toalettrom på styrbord side i kabinen. Her vil det bli mer vekt enn før. Plasseres vanntanken framme i baugen, blir det i senter på båten. Plasseres den akter, blir det på babord side av båten (Motvekt i forhold til toalettrommet på styrbord side?). Men så kommer pentry på babord side i cockpit. Ytterligere vekt på babord side. Senere skal jeg inn med varmtvannsbereder. Denne har jeg mulighet til å plassere på styrbord side i cockpit - som da blir motvekt til pentry på babord side i cockpit. Det er ikke lett dette, slik godt utpå en fredag. Kjenner at hodet absolutt ikke er innstilt på så tungt tankearbeid så sent i uka. Noen som tør å våge seg på noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Gode råd ja............. Nå trenger du en eller flere Tror ikke jeg kan si annet enn lykke til med tankearbeidet omkring tanken og plasseringer av diverse andre ting. Det ble for innviklet for meg Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Hei Kan sikkert være et råd for deg. For meg en erfaring. Under omgjøring så blir ting flyttet hit og dit og plutselig oppfører båten seg annerledes når den sjøsettes. Det som er viktig tror jeg blir på en måte og opprettholde likevekten. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 For meg fungerer det ofte å tegne ned en skisse over det jeg jobber med. I din situasjon ville jeg lagd en tegning av båten som den er før endringene og skriver inn alle vekter jeg har i dag på ulike steder på båten. Så ville jeg lage en tilsvarende tegning med alle de endringene du jobber med og tegne inn de nye vektene. Min første tanke vedr. vanntanken - om den skal fungere som ballast - var at du da også må ta hensyn til forbruket av vann. Om du har vanntanken på motsatt side av dieseltanken - og du bruker omtrent like mye diesel og vann samtidig kan det kanskje fungere. Om den skal fungere som ballast i baugen - hvordan vi da båten oppføre seg om tanken er tom? Det vil kanskje avhenge av hvor mye bæring skroget har akter, hvordan baugen er ment å fungere på skroget (er det fortrengerskrog skal det pløye sjøen - i motsetning til et planende skrog etc.). Det å ha vanntanken i nærheten av kjølsvinet der det er mye olje/dieselsøl vet jeg ikke helt hvordan vil være. Da må du i så fall ha helt gasstette slanger/koblinger etc for å unngå smak på vannet. På båten min ligger vanntanken på motsatt side av septiktanken. Dieseltanken ligger foran disse igjen - med et vanntett skott i mellom. Det er ca. 70 cm mellom tankene. Jeg har aldri opplevd lukt fra septiktanken. Begge tanker er av støpt plast. En siste mulighet - som jeg ikke vet om fungere, det er bare en tanke - er at du tar ut all balast i båten i dag. Så lager en optimal båt uten ballast med alle endringer du har på gang. Så prøver du ut båten når den er på vannet igjen og plasserer ballast der det trengs. Dette har jeg aldri prøvd i praksis - så det er viktig at du er sikker på at båten ikke kantrer om du sjøsetter uten ballast. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 27.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 ...Det ble for innviklet for meg.Jeg forutsatte at alle kjente Sjømannen like godt innredningsmessig som meg. Det ble kanskje feil det... Blir det lettere med ei skisse da? NB: Ikke målsatt - bare rasket sammen i hui og hast av noe jeg fant. Det som er merket rødt er de tingene jeg prater om som er nye, og som har betydning for vektfordelingen. Beklager at tegningen ble stor, den ble for utydelig hvis jeg krympet den. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Uten at jeg kan komme med noen vitenskaplig utredning rundt dette ville jeg gått for å ha den i baugen. Liten hensikt å drasse rundt på stein og sand, og mange båter har den i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Var det opp til meg, ville jeg ha sett bort fra begge forslagene og plassert både Diesel- og vanntank under henholdsvis Kaptein- og passasjersetet. Da har du de 2 "tunge" tingene så senteret som mulig. Tenker på vekten og dens innvirken på sjøegenskapen på skuta i bølger...... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
carmina Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Tenker på vekten og dens innvirken på sjøegenskapen på skuta i bølger...... Veldig viktig, Walter_S! Helst midt i båten, og så langt ned som råd. Må aldri gløyme innflytelsen på sjøeigenskapane. Det kan oppstå undring - forvirring - angst - om båten blir rar pga. tomme el. halvfulle tankar. Snekker er veldig ømfintlege for vektendring. mvh Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2004 Del på Facebook Svart 27.Februar.2004 Hej Dilla jag skulle oxo gjort så som Carmina säger, ned med vikten så lågt som möjligt, i kjölsvinet från ca mitten båten og föröver, två vegger o en bunn i tanken er ju redan klar behöverju bare plasta in ett skott akterut o ett 'tak' så har du ju tanken klar. alla anslutningar görs ovanifrån. I min Joda hade jag som Walter skriver, en riktigt fin installasjon rustfrie tankar, proffsigt ! men nackdelen var att båten låg ju bare rakt i vattnet när både tankarna var antingen båda full eller tomma ! Jag kunde se på båten när den låg vid bryggan om vi skulle fylla vann eller diesel, tyckte båten alltid hade slagside ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Batdilla Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 For meg fungerer det ofte å tegne ned en skisse over det jeg jobber med. I din situasjon ville jeg lagd en tegning av båten som den er før endringene og skriver inn alle vekter jeg har i dag på ulike steder på båten. Så ville jeg lage en tilsvarende tegning med alle de endringene du jobber med og tegne inn de nye vektene.Sikkert ingen dum metode det, men problemet er at en god del av det som skal på plass er ikke kjøpt inn ennå, alternativt ikke lagd ennå (F.eks. toalettrommet og pentry). Kjøper så raskt lommeboka tillater det, men oppussing/opprusting av båt er som kjent ikke billig. Så det er ikke helt enkelt å få oversikt over vekt på det som skal inn etter hvert. Ser heller ikke for meg hvordan jeg kan vite hvilke vekter som finnes rundt i båten i dag, uten å demontere alt og veie det. Dieseltanken er kurrant å beregne, men resten er stort sett fastmontert.Min første tanke vedr. vanntanken - om den skal fungere som ballast - var at du da også må ta hensyn til forbruket av vann. Om du har vanntanken på motsatt side av dieseltanken - og du bruker omtrent like mye diesel og vann samtidig kan det kanskje fungere. Om den skal fungere som ballast i baugen - hvordan vi da båten oppføre seg om tanken er tom?Da vil den vel oppføre seg som alle Sjømenn hvor det ikke er lagt inn ekstra ballast i baugen. Uten at jeg vet noe om hva det vil si. Men jeg vil tippe de færreste har baugen sin så full av kampesteiner og sandsekker som det er i Sjømannen min. Vedrørende ballast, kan det også nevnes at hele kjølsvinet under kabinen er fyllt med betong.Det å ha vanntanken i nærheten av kjølsvinet der det er mye olje/dieselsøl vet jeg ikke helt hvordan vil være. Da må du i så fall ha helt gasstette slanger/koblinger etc for å unngå smak på vannet.Motoren er en Yanmar som har gått 190 timer, så jeg har et håp om at det normalt burde kunne la seg gjøre å ha det ganske rent og fint i kjølsvinet .En siste mulighet - som jeg ikke vet om fungere, det er bare en tanke - er at du tar ut all balast i båten i dag. Så lager en optimal båt uten ballast med alle endringer du har på gang. Så prøver du ut båten når den er på vannet igjen og plasserer ballast der det trengs. Dette har jeg aldri prøvd i praksis - så det er viktig at du er sikker på at båten ikke kantrer om du sjøsetter uten ballast.Det spørs om det er dette som blir løsningen etter hvert, når alt er på plass. Det er vel en viss risiko for ubalanse til ene eller andre siden, og isteden for å lesse på enda mer uten helt å vite hva som skjer, er sikkert det beste å begynne fra scratch. Noen med sterk rygg som melder seg frivillig til lemping av kampestein? Fatter ikke hvordan de har fått steinene ombord. Et par av de er rimelig saftige. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 Var det opp til meg, ville jeg ha sett bort fra begge forslagene og plassert både Diesel- og vanntank under henholdsvis Kaptein- og passasjersetet. Da har du de 2 "tunge" tingene så senteret som mulig. Tenker på vekten og dens innvirken på sjøegenskapen på skuta i bølger.Enig i at sentral plassering av vekt ofte er gunstig, men dette er no-can't-do i dette tilfellet . Her skal pentry og annet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 1.Mars.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars.2004 ...i kjölsvinet från ca mitten båten og föröver, två vegger o en bunn i tanken er ju redan klar behöverju bare plasta in ett skott akterut o ett 'tak' så har du ju tanken klar. alla anslutningar görs ovanifrån. En slik løsning tror jeg ikke er mulig i Sjømannen. Kjølsvinet er ikke stort nok. Plassen er allerede okkupert av motor, aksling og andre ting. Foreløpig, kan det se ut som baugen er det hotteste alternativet. Velger å vektlegge best mulig sjøegenskaper fremfor stueplass. Hvis tanken plasseres på babord side akter, er vel sjansen ganske stor for at man ender opp med vidt forskjellige egenskaper med tom og full tank. Forbruket av vann blir antagelig mye større enn forbruket av diesel. Altså vil ikke de to tankene utbalansere hverandre. Hvis tanken plasseres i baugen, er ihvertfall vekten og "mangelen på vekt", etter hvert som vannet forbrukes, sentralisert til midten av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.