Jump to content

Belgbytte Volvo 280

tami

Recommended Posts

Har ingen link, men har sett prosedyren beskrevet i "båtkroken" i bladet båtbørsen.

Der sto riktig nok at du skulle løfte av hele drevet, men det er unødvendig. Jeg gjorde som følger etter råd fra tidligere VP mann:

La drevet henge, støtt opp under propell.

Skru av bakdekselet (som skjuler girkoblingen) Øverste skru er bare en bøyle du låser med mens nederste er en bolt du skrur ut.

(Tror girwire måtte kobles fra(?) ha en ny låsesplint tilgjengelig i tilfelle.)

Denne bolten bruker du som tæsj for den runde dingsen som fester styrehatten mot drevet.

Etter dette demonterte jeg " øvre veksel" / mener dette er fire skruer midt på drev.

Løsne selvsagt belgen på drevsiden. (her kan du være oppmerksom på hvilken vei skruklemmene står slik at du setter det på samme måte for lettere å skru dem fast senere.)

Skru ut peilepinnen på toppen, men syns å huske at du ikke trenger å åpne øverste lokket på drevet.

Løft av øvre vekselhus og dra ut akslingen. Her skal du passe på at det kan ligge flere lag med shims(?) tynne pakninger oppå hverandre som virker som avstandstykker, disse må ikke mistes!

Demonter innsiden av belgen og sett på den nye, NB settes rett vei! skal være merket på gummi, men du ser det nok litt på gummien også mtp at drev skal kunne tiltes opp og ned.

Kjenn at sporene på innsiden av gummi legger seg godt ned i sporene på drev og bakplate.

Jeg smurte gris på knuteakslingen min før jeg satte den i igjen pga jeg hadde litt vann der.

(litt lirking og kanskje greit med en hjelpende hånd for å sette aksling i sporet mot motor inni nybelgen samtidig som du skal tre øvre veksel ned på drevet...bannet litt her da jeg gjorde det alene)

bolt sammen....fyll på olje...ferdig.

Det du trenger er å kjøpe O-ringer til Øvre veksel hos en VP forhandler. 1 eller 2 stk disse byttes, samt en liten låsesplint til giret om nødvendig.

Skulle nok trykktestet drev etter dette, men jeg tok sjansen. Man kan/skal jo følge med oljenivået på drevet i løpet av en sesong så man kan vel se det der om vann er kommet inn.

Tips til neste sesong ved vinteropplag:

Om du løsner forsiktig skruklemmen på belgen, tar forsiktig et skrujern for å løfte litt på belg fra gods.

Hører du da en lite sugelyd så punkterer du vakuumet som har blitt i løpet av sesongen og belgen er tett. skru fast klemmen og hopp over belgbytte til neste sesong.

Forklarer dårlig men men jeg klarte det i hvertfall og MYE enklere enn å løsne ned hele drevet og pga vakuum lyden så bytter jeg ikke før om et år:)

Lykke til! fortell hvordan det går!

Redigert av Pledd 74 (see edit history)
Har ingen link, men har sett prosedyren beskrevet i "båtkroken" i bladet båtbørsen.

Der sto riktig nok at du skulle løfte av hele drevet, men det er unødvendig.

Det er mange måter å bytte en vifterem på. Ene er å gå bakfra motoren, demontere alt som står i veien, eller gå fornifra rett på remma !!!

Dette synes jeg var en helt håpløs metode. Jeg har byttet belg på disse drevene i mange år og å begynne å demontere girhuset for å gjennomføre noe som er så raskt og enkelt som belgbytte. Først og fremst, så skal belgen byttes hvert 2. år. Når så sesong for belgbytte nærmer seg, synes jeg det er på sin plass å ta av drevet (spesielt om det ikke var gjort året før) og rengjøre dette skikkelig. Samtidig gå over de andre slangene, slangestuss osv. Men skal du være av den "late" varianten og bare bytte og gjøre hva som MÅ gjøres, så er det nok med å løsne 2 skruer og de 2 festeboltene for å bytte belg. Alle andre slanger, vaiere ol. kan henge på. Bare tanken på å miste en shims, eller ikke få tettet skikkelig får meg til å unngå å gjøre dette om det absolutt ikke MÅ gjøres. Trykk og vakumtesting må til. Gjerne en liten "vritest" for å se hvordan giret oppfører seg (noe som kun kan gjøres når drevet er av)...eller motoren fjernet om du foretrekker den varianten :lol: . Dessuten er det på de aller fleste veldig vanskelig å kontrollere oljen mens båten ligger på sjøen. De aller aller felste har en peilepinne som stikker minst et par cm. ned i vannet. Selv må jeg mobilisere halve slekta (den delen som veier mest), sette de på dekket samt sørge for blikkstille vann for å ta opp mine peilepinner.

For meg, så virket dette som en mekaniker som ville vise at han har peil og ta den mest avanserte og faretruende veien. Hvorfor gjøre det vanskelig når det er så enkelt og langt mer sikrere den "tradisjonelle" veien????

Dette synes jeg var en helt håpløs metode. Jeg har byttet belg på disse drevene i mange år og å begynne å demontere girhuset for å gjennomføre noe som er så raskt og enkelt som belgbytte.

Faktisk er denne metoden mye brukt og meget lett. Du skifter en drivknutebelg på under halvtimen med å kun ta av øvre del av drevet. Selv har jeg skiftet mange belger på 280 drev og har brukt begge metoder. Når du kun skal opp for en kort slipping så er dette en enkel og svært rask metode å skifte drivknute belg på. Det ligger da i kortene at du kun skal bytte drivknutebelgen. Skal eksosbelg og slange for kjølevannsinntak byttets så må drevet av.

Dersom drevet ikke har vært av på noen år så vile jeg ikke anbefalt den metoden. Ta av drevet så du får sjekket alle foringer for slitasje, slangerstusser for tæring osv.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Masse pepper her gitt :smiley: klart man bør av med drev for å virkelig rengjøre.

Jeg bytter forresten eksosbelg, S-slange og knutebelg uten å ta ned drevet, så kan dere kommentere det også om dere vil :cool:

jaja så er det kanskje min måte, men det er jo også det jeg forteller for å hjelpe andre på vei.

Forumet er vel til for å spre gode og dårlige erfaringer?

Så lenge jeg følte dette gikk smertfritt (og jeg er ingen mekaniker, men har pågangsmot) så er det greit å dele det med andre?

Båten min er på land om vinteren, så drevet bærer ikke preg av "late" varianten. Personlig så jeg med skrekk å gru på å hekte ned drevet pga jeg ikke hadde halve slekta til å hjelpe meg om jeg trengte bistand der og da. Så når dette tipset kom så prøvde jeg det, og gjør det nok igjen :smiley:

Uansett metode så pass kyllingvigene. Sikkre drevet med tau. Så du ikke får det som en rottefelle over fingerne :nono:

Du kommer til å fikse dette belgbytte som bare det. Ta deg god tid skaff deg en oversikt over plasering av slangeklemmer og sett i gang.......

Lykke til! :seeya:

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...