Jump to content

Hekktruster på drevbåt

DWC

Recommended Posts

Jeg har montert hekkthruster på min båt med drev.

Det er stor forskjell på hvor stor kraft som thrusteren gir, ideelt sett burde jeg hatt

en thruster på hver side av drevet.

Til siden hvor den virker best er det som om drevet ikke er der (sammenlignet med hekkthruster

på båt med fast aksel). Til siden hvor effekten er minst er det mer støy (kavitasjon) enn kraft.

Sjekket på forhånd med Sleipner, og de ville ikke anbefale hekkthruster på min båt.

Så lenge jeg vet at kraften er best til den den ene siden, legger jeg til med denne siden hvis det er mulig.

Vannjett-thrustere er thrustere som til stadig dukker opp og forsvinner igjen. Gjengangeren er dårlig effektivitet på et slikt system. Når det gjelder hekkthruster for drev, så setter det litt begrensinger ang. antall drev og plassering. Har du 2 drev, så er ikke dette noe problem. Sleipner Motor kommer snart med en modell (i år) som skal lette installasjonen, og da sepesielt i forhold til drev. Dette er en thruster som i sin helhet ligger utenpå skroget i en vanntett kapsling. Kun kabler går gjennom skroget og inn. Det forenkler installasjonen vesentlig i forhold til tidligere modeller hvor man måtte ha en tunnell på akterspeilet, og så ha en motor inn gjennom skroget.

sleipner_hekkthruster.jpg

Redigert av Larspo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...