Jump to content

Seilas vs Seilmagasinet

alidal

Recommended Posts

Har kikket litt på disse to bladene, men klarer ikke helt å finne ut hvilke av de to jeg liker best.

Regner med at det er mange som har lest disse bladene i mange år og har noen synspunkter?

Har forøvrig ikke lest så mange nummer av noen av dem.

Seilmagasinet kr. 679,- for 10 utgaver

Seilas kr. 495,- for 9 utgaver, så det er jo ikke noen vesentlig forskjell på prisen.

Er det noen av bladene som har mer om regatta/tester/praktisk stoff etc. eller er dette noenlunde jevnt fordelt på begge?

Jeg har begge bladene og har hatt det ett års tid eller mere, hva som er best vet jeg ikke.... men jeg tror jeg bruker mest tid på Seilas.... Ja takk begge deler er fint for meg... I tillegg abonerer jeg PBO, Yachting Montly og Passagemaker..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Me har kutta ut Seilas. Me synest dette bladet er svært "navlebeskuende". I tillegg så hadde de en ukritisk

støtte av Andhøy (med båten Berserk) sine lovbrot på Svalbard.

Bladet skriv alt for mykje om indre Oslofjord og KNS.

I tillegg så går redaktørstillinga i arv.

Testane er for dårlege. (Med mindre du er opptatt av barløysingane i salongborda.)

Dårleg språk.

Ask

Ps.

Ifølge Seilas er det ikkje den regatta i verden som ikkje er "svar på Færdern".

Ds.

Jeg har også kutta ut Seilas med noe av den samme begrunnelsen som Ask.

Disse såkalte "testene" er vel like dårlige i begge, selv om Seilmagasinet legger litt mindre vekt på koppholdere og barløsninger.

Ingen av dem sier noe kritisk om de største annonsørene.

Seilmagasinet bringer dog mye mer nyheter.

Jeg leser Seilmagasinet, Yachting Monthly og Yacht dersom jeg får tak på det.

Det er sikkert ikke enkelt å lage båtblader på Norsk med godt teknisk innhold. Konsulenter som tester utstyr og selger artiklene til magasiner skriver jo for det meste på Engelsk, og Norge er et lite marked. Kanskje bladene hadde blitt litt mer interesante å lese hvis tekniske tester ble trykket på Engelsk i Norske blader?

Jeg kjøper av og til noen båtblader når jeg reiser på hytta, men føler utbyttet er litt for lite.

Generelt har ikke det norske båtbladene samme kvalitet når det gjelder tester som bl.a. mange av de engelske og tyske båtmagasiner. Reisebeskrivelser kan være rimelig bra, men kan lett få litt for mye Standly/Livingston preg når Oslofjorden forlates. Skulle jeg velge vil det nok bli Seilmagasinet som er litt mindre opptatt av de indre fjordområder.

Selv liker jeg nok best blad med et praktisk tilsnitt som svenske Praktiskt Båtagande og Practical Boat Owner, men etter kassevis med båtblad fra 70-tallet og opp til i dag er det egentlig mest gjentagelser med nye innpakkninger, men det er vel alderens pris.

......................, men etter kassevis med båtblad fra 70-tallet og opp til i dag er det egentlig mest gjentagelser med nye innpakkninger, men det er vel alderens pris.

samme her......har 'nesten' slutet o kjöpe blad...idag får man med sig det meste av nyheter via internet

har På Kryss og Båtliv, dessa kommer med medlemskap i resp klubb!

og er mer neutrale i sine tester........ikke beroende av o sälja reklamplass i tidningen!

jag skrev 'nesten' för det händer att jag kjöper när jag er ute på reiser.......

S/Y Gunga Din

Leser begge bladene, men behovet for dem er blitt mindre ettersom det er så mye å hente på nettet.

I farten er det to ting som irriterer i de begge.

- Det ene er det store fokuset på megayachter (60 fot +). De representerer verken et ideal, en drøm, men er for meg kun plasskrevende kuriosa. Men sikkert billig produsere med klipp og lim.

- Det andre er båtbladenes manglende mot til å ta standpunkt, trolig av frykt for å tirre annonsørene. Tester, prøveseilaser og omtaler ender stort sett i uforpliktende pludring.

Men når det er sagt; så har det sine positive sider å sitte i go'stolen og bla i et billedrikt båtblad på mørke vinterkvelder.

I forbindelse med kjøp av ny seilbåt, har vi fått et års gratis abonnement på "Seilas", og fikk første blad i postkassen i dag.

Førsteinntrykket etter å ha bladd kjapt gjennom det ser iallefall bra ut, så får vi se hvilken oppfatning vi får etterhvert :cheers:

How is education supposed to make me feel smarter? Besides, every time I learn something new, it pushes some old stuff out of my brain. Remember when I took that home winemaking course, and I forgot how to drive? - Homer Simpson

submiss blog

Når det gjelder Båtmagasinet så fikk jeg en blekke fra dem her for litt siden, åpnet det i går på hurtigbåten fra Haugesund og nordover og det var fort gjort å pløye gjennom, var ferdig med bladet innen Sletta var passert og den første halvliteren var ikke konsumert en gang... en test av en Vaagen 40 var alt som var interesse der gitt...(som øvrig var en flott båt)

Bladet var jo ikke tykkere enn reklame blekka fra Expert som følger med avisen... Skjønner nå hvorfor jeg sa dette opp for et drøyt år siden.. Bladet blir tynnere raskere enn håret mitt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Abonnerer på Seilas, Båtliv og Båtmagasinet. Kjøper Seilmagasinet sporadisk. Jeg gleder meg til hver utgivelse av Seilas, og klarer å ikke la meg irritere over 2-3 sider KNS stoff. At Jarle Andøy og "Berserk" har blitt omtalt i Seilas ved en rekke anledninger med positivt fortegn, har jeg heller ikke noe problem med. Jeg forventer overhodet ikke å være enig, verken med ekspertpanelet her på båtplassen, eller med enhver redaktør i de forskjellige båtmagasinene. At Oslofjorden blir nevnt i enkelte blader er også helt greit, selv om det er langt mer fristende med litt mer stoff fra vestlandet og f.eks. Lofoten. :smiley:

Herman skrev:

"Seilas er for mennesker som drømmer om å seile, Seilmagasinet er for de som faktisk gjør det!"

Det er faktisk mulig å gjøre begge deler, særlig om vinteren. Er heller ikke enig med deg at Seilas er for drømmere i noen større utstrekning enn Seilmagasinet. De er egentlig ganske like.

Senior-du er min helt!

Abonnerer på Seilas, Båtliv og Båtmagasinet. Kjøper Seilmagasinet sporadisk. Jeg gleder meg til hver utgivelse av Seilas, og klarer å ikke la meg irritere over 2-3 sider KNS stoff. At Jarle Andøy og "Berserk" har blitt omtalt i Seilas ved en rekke anledninger med positivt fortegn, har jeg heller ikke noe problem med.

Jeg skjønner ikke helt problemet med ham. Jeg synes han har en fasinerende historie å fortelle.Selv om det kanskje er mye rølp har han jo gjenomført noen utrolige seilturer. :flag:

Har hatt mange båtblader i tidens løp - norske og utenlandske. Det som irriterer meg mest ved disse, er all den reklamen som disse inneholder. Til tider blir det lite reelt båttema å hente i disse bladene. Selvfølgelig må en tåle reklamen, men når dette i mange tilfeller blir over halve bladet så sier jeg takk for meg. Og mange ganger er mye av båttema nokså navlebeskuende og gjentagelser av tidligere tema. Seilmagasinet så lovende ut i starten, men de også faller etter hvert for reklamens verdi.

Nå er det satt full stopp for båtblader. Går da heller for en god bok med gode illustrasjoner. Samt baatplassen som innehar mye godt stoff.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...