runes Startet 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 19.Februar.2008 Nå begynner planene å legges for årets seiltur! Reiseruta per nå er Mumiland, Pippilangstrømpeland og Legoland. (stemmer vi har med små barn på tur) Vi satser på avreise ca 25.4, planlegger å gå relativt kjapt ned til Gøteborg, hvor vi reiser gjennom Gøta Kanal til Stockholmsskjergården, så til Turku i Finland der Mumiland ligger, via Åland, tilbake gjennom “The Finish Appalagio”, ned langs Svenskekysten, Over til Gotland for å hilse på Pippilangstrømpe, så på innsiden av Øland, ned til Bornholm, så ned til Tyskland, opp via Danmark østkyst, inn Limfjorden for å ha 1 uke danmarksferie på Fur med 4 andre småbarnsfamilier, så ut Limfjorden og over til Lesø, over til Vestkusten, så opp vestsiden av Oslofjorden på vei hjem til Oslo ca 16.8. Totalt ca 2200 nautiske mil på ca 113 dager. Dette gir oss i underkant av 20 nautiske mil i snitt pr dag, som virker ganske ok mtp at det er viktig med korte etapper og mange liggestille dager for barna 1 og 3 år. Er det noen som har gjort lignende turer og har tips å komme med? er på jakt etter tips/råd både mtp reiserute steder som man "må" stoppe på steder man bør unngå typiske strøm/vindforhold å være obs på gode linker eller pilotbøker spesiellt barnevennlige steder steder det er bra å ligge med seilbåt, men som også har bra kitemuligheter (i le for båt, side/on-shore vind og strand for mor, far & barn) + finsk flagg + tysk flagg Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Sydvesten Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Dette var da ikke noen småtteri dere skal ut på... Jeg vil også ha 113 dager ferie... Det ser ut til å være en flott rute dere har lagt opp til... med passe lange dagsetapper som nok vil passe de minste meget bra... Vi la også opp til korte etapper sist sommer med en 3-4 timers seilas om dagen (de dagene vi forlyttet oss da). Lykke til med denne turen.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Herman Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 jeg synes det hørtes mye ut å belage seg på 20 Nm i snitt per dag når dere har to små barn med på turen. Meningen er vel at dere skal være mye i land. En halv dag høres kanskje ut som nok tid i land per sted, men problemet er at dere enkelte steder kommer til å være en uke. Dårlig vær, utrolig fint sted etc etc. Da må dere plutselig seile i ett i et døgn for å ta igjen det tapte, og da forsvinner noe av kosen med en slik tur. Fordelen er at dere har mange muligheter til å forkorte turen underveis. (Personlig ville jeg kuttet ut Finland, men brukt den tiden til å rote rundt i Stockholms ytterskjærgård) Enkelte strekk kan tas som aleneseilas/guttetur mens resten av mannskapet reiser landeveien etc. Men for all del. Er dere vant til å seile om natten, kjenner båten godt så den er enkel å seile alene etc er det fullt mulig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
runes Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Utvidet fødselsperm. I dagens samfunn er det ikke pengene som begrenser oss men tiden vi har til rådighet. ...og tid er noe vi har ikke noe vi får. Det gjelder bare å bruke den riktig. ...uff det ble kanskje litt svulstig. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
TideRace Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Jeg ser av reiseruten at dere seiler innom Læsø på tilbakeveien. Dette er en "meget dansk" og koselig øy hvor man gjerne kommer tilbake og tilbake... Merk dere at bussene er gratis (!) på øya, så legg inn et par dager til utflukter! Når Læsø er nevnt, så ta også med dere Anholt. Denne er etter min mening mye koseligere enn Læsø, og er et "must" når dere først seiler i disse farvannene. Gå inn til Anholt by (øya er nesten bilfri..), bruk de fantastiske sandstrendene som ligger ved siden av den koselige havnen, eller bare nyt dette nydelige stedet. Barnevennligheten er stor, fin lun havn og høy trivselsfaktor! God tur! Redigert 19.Februar.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 kan man kjøre til legoland med båt?? kansje jeg får kjærringa med på langtur da .:-) vannvittig lang tur du planlegger .. personlig ville jeg halvert distansen , og heller tatt resten neste år , for jeg er veldig glad i å ligge på land, på nye flotte plasser . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
runes Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 20 Nm pr dag hadde vi i sommer og og da var det mye venting pga dårlig vær/for å treffe besteforeldre osv og da føltes det ikke langt ut. Men det er klart at det fort kan føles anderledes når man er 4 mnd på tur istf 4 uker på tur. I år vil nok minstemann kreve litt mer enn han gjorde i fjor. Vi kommer nok til å ligge stille ca 30% av dagene. Det vil jo og være noen lengre strekker 50 - 100 Nm, dette vil typisk gi oss noen hviledager. Hører gjerne om andres erfaringer ift avstand over lengre tid med småbarn! Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
runes Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Nei Legoland ligger midt i landet (Billund), men vi skal treffe noen med bil når vi skal ligge på Fur, så det årner seg, ellers er det vel mulig å ta buss til Legoland fra en egnet havn. Anholt legges til lista Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Bergen Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Hører gjerne om andres erfaringer ift avstand over lengre tid med småbarn! Dette høres ut som en drømmeferie. Har ingen erfaringer å bidra med men en ettåring skal jo vanligvis fremdeles ha både formiddag og ettermiddagslur, så å sove under seilas må jo være helt topp. Jeg ville ikke ha valgt vekk Mummiland for skjærgården utenfor Turku var etter det jeg kunne jeg kunne se svært så attraktiv for båtopplevelser. God Tur Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Whow, for en tur. Plass til en til? Men, akk, nei. Det blir nok ikke noen 113 dager på meg. Men; jeg ville enten droppet Danmark eller droppet Finland. Rett og slett fordi det er veldig mange av de stedene dere skal innom som trenger mer enn en dag, både Öland og Gotland er slike steder. Jeg husker at vi tilbrakte 2 uker på Öland når jeg var liten, rett nok med campingvogn, men det var mer enn nok å finne på. Og så skal man jo gjerne ha tid til å legge inn noen ikke-planlagte stopp også da. Jeg tror ikke jeg ville regnet med mer enn 10-15 nautiske om dagen. Så kan man heller finne på noe ekstra mot slutten dersom man ser at man har masse tid til overs. Og strengt tatt, barn i den alderen går vel sjelden 113 dager i strekk uten å bli sjuke, det er nok greit å ta med noen "grønne" dager i planen også (det er i hvert fall min erfaring med den håpefulle). Redigert 19.Februar.2008 av EiSvIn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Jeg bidrar med noen bilder fra øya Anholt, som jeg rangerer som en av de hyggeligste havnene på østsiden av Danmark: Her har du Anholts riviera... flere kilometer med sandstrand for ungene... Havna på Anholt... Gjestehavna ... Øya sett fra sjøen, den store radiomasten er et kjent landemerke og sees på lang avstand: Anholt by (midt i sentrum), "danskere" kan det neppe bli... Redigert 19.Februar.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Nå begynner planene å legges for årets seiltur! Reiseruta per nå er Mumiland, Pippilangstrømpeland og Legoland. (stemmer vi har med små barn på tur) ... så til Turku i Finland der Mumiland ligger, via Åland, tilbake gjennom “The Finish Appalagio”, ned langs Svenskekysten, Over til Gotland for å hilse på Pippilangstrømpe .... Mumiland (Muuminmaailma) er i Naantali/Nådendal. Der er det gjestehavn, men vi var der med bil, og lå i campinghytte. Med "Appalagio" mener du nok Archipelago eller skjærgård; det er jo nesten sammenheng fra Turku gjennom Åland til det bredere farvannet mellom Åland og Roslagen i Sverige. God merking med overettmerker gjennom Åland, men se opp for de hvite rutebåtene som er Ålands lokalbusser. Korteste overseiling er fra Eckerö til Grisslehamn. Fine bademuligheter med flott strand ved Eckerö havn, men jeg husker ikke om det var gunstige muligheter for fritidsbåt der. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
runes Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Personlig ville jeg kuttet ut Finland, men brukt den tiden til å rote rundt i Stockholms ytterskjærgård Hvorfor det? De jeg har snakket med som har seilt imellom Åland og Finland har udelt positivt å si om dette området. Har du andre erfaringer? Utfra GoogleEarth ser det ut som et eventyrland for båtfolk. Eneste negative jeg har hørt er at det kan være litt grunt enkelte steder..... Mumiland (Muuminmaailma) er i Naantali/Nådendal. Der er det gjestehavn, men vi var der med bil, og lå i campinghytte.Med "Appalagio" mener du nok Archipelago eller skjærgård; det er jo nesten sammenheng fra Turku gjennom Åland til det bredere farvannet mellom Åland og Roslagen i Sverige. Ja selvfølgelig mener jeg Archipelago, var bare så vanskelig å skrive. Turku var og lettere å skrive enn Naantali, tviler egentlig på at vi drar inn til Turku (som ligger ca 10 Nm unna Naantali), har mest intrykk av at det er en industri/storby, det måtte i så fall være for å handle. Phoebe: Takk, slike bilder overbeviser.... mer sånt, så kanskje vi legger inn noen uker til med tur.... Redigert 19.Februar.2008 av runes (see edit history) Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Barsk IV Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 På Gotland er det byen Visby du MÅ innom. Flotteste middelalderby i Skandinavia. (ser du har anmerket 2 andre steder på kartet) Rekker du å seile noe med såpass dagsetapper da? Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 I dagens samfunn er det ikke pengene som begrenser oss men tiden vi har til rådighet....og tid er noe vi har ikke noe vi får. Det gjelder bare å bruke den riktig. ...uff det ble kanskje litt svulstig. Ble nok det, tror nok ikke alle deler din utfordring. Høres forøvrig ut som en deilig tur. Håper minsten ikke for mye. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (redigert) Høres ut som en flott tur, men hva er maksimal seilingshøyde i Gøta kanal. Men dette har du sikkert sjekket opp klippet litt Göta kanal är en av Sveriges mest kända och välbesökta turistattraktioner och har utsetts till Årtusendets svenska byggnadsverk. Kanalen byggdes mellan 1810 och 1832. Totalt deltog 58.000 indelta soldater i arbetet. Initiativtagare och byggherre var Baltzar von Platen. Göta kanal sträcker sig mellan Sjötorp vid Vänern och Mem vid Östersjön och har 58 slussar. Kanalens totala längd är 190 km, varav 87 km är grävd kanal. Kanalen når sin högsta punkt, 91,8 m, i sjön Viken. Tillsammans med Trollhätte kanal förbinder Göta kanal Stockholm och Göteborg vattenvägen. Klicka här för länk till karta över Göta kanal. FAKTA OM GÖTA KANAL Maxlängd för båt 30 m Maxbredd 7 m Maxdjup 2,8 m Maxhöjd 22 m Högsta fart i kanalen 5 knop Byggnadsår 1810 - 1832 Antal slussar 58 Längd 190 km Högsta höjd ö.h (Sjön Viken) 91,8 m Det ser ut om det gikk greit Redigert 19.Februar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 19.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 (FAKTA OM GÖTA KANAL) Maxlängd för båt 30 m Maxbredd 7 m Maxdjup 2,8 m Maxhöjd 22 m Högsta fart i kanalen 5 knop Byggnadsår 1810 - 1832 Antal slussar 58 Längd 190 km Högsta höjd ö.h (Sjön Viken) 91,8 m Og jeg stikker 2,10 dypt og 18 meter høyt så det skal gå bra, hørt rykter om et par havner i Gøta Kanal som jeg ikke kommer inn i, men som ikke var merket som grunne. Får vel finne ut hvilke det er når tiden nermer seg..... Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
baatsman Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Før jeg googlet mente jeg at det var 17 m seilingshøyde, men leser at der 22. Høres morsomt ut. Blir helt topp. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
roaldbj Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Dette er en ambisiøs plan med seilbåt og små barn. Jeg har aldri reist så langt som 2200 nm på en tur, men har ca 1300 på en seilas via Kiel og Helgoland. Min viktigste kommentar er at dere bør planlegge vesenlig avkortning av ruta enten ved å utelate "avstikkeren" til Finland. Så langt jeg har lest kan seilasen fra Åland til Finland bli heftig. Ellers er det fra Landsort utenfor Stockholm til Visby på Gotland 60 nm. Fra Utklippan til Sandvig på Bornholm er det ca 50 nm. Jegt har studert denne strekningen ganske inngående selv. Dere er avhengig av ganske bra vær for å holde ruteplanen. Av mindre detaljer vil jeg fremheve mye tid på Bornholm og Gotland og Åland. Seilasen gjennom Danmark er for rask (tenker ikke på Limfjorden). Samsø bør avsettes med minimum 3 dager, likeledes Anholt. 1 døgn i Grenaa - det vil sikkert barna kreve. På slik tur med 113 dager ville jeg lagt opp flere hovedruter med flere underpunkter. Når det gjelder bøker kommer du ikke utenom Komma's Havnelods. Bøker for den nordlige Østsjøen kjenner jeg ikke noe særlig til. Sjekk Nautisk forlag. Er det Turku eller Helsinki dere skal innom? Trass mine noe kritiske kommentarer: Jeg ønsker dere lykke til og god reise. Sporty opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 tviler egentlig på at vi drar inn til Turku (som ligger ca 10 Nm unna Naantali), har mest intrykk av at det er en industri/storby, det måtte i så fall være for å handle. Tiltredes, skal du sløyfe noe så går du ikke glipp av noe stort ved å hoppe over Turku. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2008 Ja selvfølgelig mener jeg Archipelago, var bare så vanskelig å skrive. Turku var og lettere å skrive enn Naantali, tviler egentlig på at vi drar inn til Turku (som ligger ca 10 Nm unna Naantali), har mest intrykk av at det er en industri/storby, det måtte i så fall være for å handle. Turku er egentlig en fin by med flere severdigheter, men kan du enklere besøke med Viking Line ved en annen anledning. Naantali er en kjempe koslig liten by. Flest soldager i Finnland har den også. Skulle dere føle for et alternativ til trange lugarer har de også et av landets beste spa-hotell Nei, skulle jeg kuttet i ruta måtte det være Syd Sverige og Danmark. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ask Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Hei Eg har segla langt med pappaperm og små barn. I sommar segla me frå Bodø til Tromsø og derifrå til Bergen. Hovudsakeleg utaskjers, men med avstikkarar til Vestfjordseglasen, Frøya, Averøya og Moldejazzen. Strekket frå B til T var transport, utan familie ombord men med ein kammerat som mannskap. Me brukte seks veker på turen. Dette gjev eit lågare gjennomsnittleg antal mil per døgn. Det funka fint. Når me var i siget så segla me gjerne frå 12-tida til midnatt. Lange strekk, lange stopp. Gøtakanalen er vel vanskeleg å ta med 20 m/døgn i snitt? God tur. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Nei, skulle jeg kuttet i ruta måtte det være Syd Sverige og Danmark. Jeg er helt enig her, Danamark og Sydsverieg kan de fleste av oss som bor langs Oslofjorden besøke når som helst med egen båt... Har du først tatt turen gjennom Götakanal og er på østsiden av Sverige, så hadde jeg tatt turen over til Turku/ Åbo.. Det er enfantastisk fin by og Åland er også fantastisk. Har ikke seilt for egen kjøl, men har vært alle steder på ferieturer med ferge og privatbil. Jeg hadde nok tatt turen over til Estland når jeg først var på disse kanter og heller satset på Danmark og Limfjorden en annen gang, raka vegen fra Bornholm og hjem hvis en var på dag 105 når en var på Bornholm, tatt tivoli i København på veien hejm som plaster på såret for Legoland Mener dere har satt opp en fin rute, hvor det kan kuttes på slutten om tiden skulle være knapp.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
runes Svart 20.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Dette er en ambisiøs plan med seilbåt og små barn. Jeg har aldri reist så langt som 2200 nm på en tur, men har ca 1300 på en seilas via Kiel og Helgoland. Min viktigste kommentar er at dere bør planlegge vesenlig avkortning av ruta enten ved å utelate "avstikkeren" til Finland. Så langt jeg har lest kan seilasen fra Åland til Finland bli heftig. ..... Er det Turku eller Helsinki dere skal innom? Som vanlig gode og innsiktfulle kommentarer fra deg roaldbj, men hvor lang tid brukte du på 1300 nm? Husk vi har en del mer tid enn en vanlig fellesferie. Når det er sagt er jeg den første til å innse at planen kan være for ambisiøs, men det er muligheter for å korte ned underveis, enten ved å korte ned i avstand eller ved å ta noen lange jafs evt uten barn. Jeg har lagt ut en overordnet rute/tids-plan her, tar gjerne kommentarer på den. Kommer til å oppdatere den etterhvert med gode tips fra dere og andre. "Så langt jeg har lest kan seilasen fra Åland til Finland bli heftig" Dette må du forklare, hvorfor det? Det er Turku, dvs Naantali (som er nabobyen) vi planlegger å dra til. Hei Eg har segla langt med pappaperm og små barn. .... Dette gjev eit lågare gjennomsnittleg antal mil per døgn. Det funka fint. Når me var i siget så segla me gjerne frå 12-tida til midnatt. Lange strekk, lange stopp. Gøtakanalen er vel vanskeleg å ta med 20 m/døgn i snitt? ..... Ask Høres bra ut. Noen gode tips ift pappapermseiling? Blir nok typisk noen "lange turer - lange stopp" på oss også, særlig fra Landsort/Stockholm til Tyskland. På Gøtakanalen er det lagt opp til under 10 nm i snitt. I Mai er det fast opplegg på GK hvor det legges opp til "kolonnekjørig" på 5 dager for selve GK, så er det vel 3-4 dager fra Gøteborg til Sjøtorp også. Usikker på om de "5 kolonnekjøring dagene" kan bli litt stress med småbarn, har aldri sluset før så det finner vi vel raskt ut..... :) Jeg er helt enig her, Danamark og Sydsverieg kan de fleste av oss som bor langs Oslofjorden besøke når som helst med egen båt... Har du først tatt turen gjennom Götakanal og er på østsiden av Sverige, så hadde jeg tatt turen over til Turku/ Åbo.. Det er enfantastisk fin by og Åland er også fantastisk. Har ikke seilt for egen kjøl, men har vært alle steder på ferieturer med ferge og privatbil. Jeg hadde nok tatt turen over til Estland når jeg først var på disse kanter og heller satset på Danmark og Limfjorden en annen gang, raka vegen fra Bornholm og hjem hvis en var på dag 105 når en var på Bornholm, tatt tivoli i København på veien hejm som plaster på såret for Legoland Mener dere har satt opp en fin rute, hvor det kan kuttes på slutten om tiden skulle være knapp.. Vi er i synk Sydvesten (også på båvalg... ) Vestkusten har jeg vært hvert eneste år når jeg var liten, så den kan vi skippe, Danmark er jo også forholdvis letttilgjengelig. Estland..... vi var inne på tanken og det behøver ikke å ta så mye mer tid (lengre strekker sparer jo inn tid, gitt at man ikke må vente for lenge på værvindu), men akkurat nå føler vi planen er ambisiøs nok.... Dette Limfjordengreiene er ikke for seilingens del, men for å holde litt kontakt med venner...... mvh Rune Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Herman Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Jeg lurer litt på hvorfor dere skal innom alle disse temaparkene. Barna dine er vel så små at de ikke får særlig mye ut av det likevel, og for voksne er det vel begrenset interessant? Kanskje en av dem, men TRE? Ungene er vel mer fornøyd med en spade på stranda? Når det gjelder min kommentar om å kutte ut Finland, tror jeg du missforstod litt. Det er nettopp i farvannet MELLOM Åland og Finland jeg ville brukt tiden. Turen inn til selve Finland, med Mummiland og mange steder å besøke, tar jo fort 14 dager. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.