Jump to content

Mumiland - Pippilangstrømpeland - Legoland

runes

Recommended Posts

Jeg skal ikke uttale meg så mye om hva barna liker og ikke liker, men mine barn hadde blitt lei av spaden i sanda på stranden 113 dager i strekk og de setter pris på opplevelser de også.. Nå kjenner ikke jeg til alderen på barna på denne seilasen, men formoder det er flere enn den de har fødselspermisjon til....

Jeg har vært i Mummidalen noen ganger og Legoland noe ganger med ungene... Mummidalen er kjempe bra for de aller minste ungene.... fra den alderen de synes Mummitrollet er spennende på tv og litt til... Legoland hadde mine barn best utbytte av fra 5 års alderen og til 7-8-9 år.... så vi legger opp en tur dit til sommeren siden poden nå blir 6.

Mine personlige oppfatning av Mummidalen er at det er kjedelig, men der er jeg helt på kollisjonskurs med ungene mine....

Jeg skal også være forsiktig med å kommentere intensjonen som noen av oss har for å besøke steder i ferien, om noen velger å oppsøke tre vidt forskjellige parker beregnet for barn så er det sikkert fordi de og barne ønsker det... og det er mere enn god nok grunn for meg...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

"Så langt jeg har lest kan seilasen fra Åland til Finland bli heftig" Dette må du forklare, hvorfor det?

Jeg har flere ganger vurdert samme seilas som du nå planlegger men vel og merke via Gøtakanal - Stocholm - Åland og retur samme rute. Jeg ser du planlegger å passere Åland ultimo mai. Jeg antok at du ville befinne deg i dette området før juni. Så vidt jeg har forstått ut fra vindkart kan det være endel SV vind i området og det er ganske svært havstrekk hvor bølgene bygger seg opp, noe som kan gi landligge over noe lengre tid. Men for all del, dette er en flott tur. Dersom været blir til å leve med blir turen uforglemmelig. Jeg har vært inne på nettsiden din og sett flere detaljer fra turen. Jeg ville ha vurdert å bruke Maptech Chart Navigator som backup system. De har BSB kart for hele seilingsområdet ditt. Fordelen er at du kan skrive fortløpende elektronisk dagbok. Min erfaring er at det er greit å føre bestikk etter dette systemet. Jeg har også lagt inn loggbok med bilder, men man skal være litt disiplinert for å få dette til å fungere godt. Du trenger bare en ekstren GPS antenne, så fungerer systemet. I nødsfall kan du også bruke dette systemet til styring av autopilot. Dersom du bruker Proff utgaven kan du også bruke vektorkart, men dette har jeg ikke erfaring med. se: http://www.maptech.com/includes/docs/Chart...arisonChart.pdf

For BSB kartdekning, se: http://www.nautisk.no/elektroniske_sjoekart/kart_pc/bsb_kart

Det er ingen tvil om at både planleggingen og etterarbeidet er med på å gi denne turen et spesielt særpreg. Det kommer helt sikert til å bli mange innlegg i denne tråden.

Høres bra ut. Noen gode tips ift pappapermseiling?

Hei igjen

Du skriv ikkje om du har fleire barn, men eg antar du har det. Dette pga. besøka i Mummidalen mm.

Når det gjeld "pappapermsegling" så er det viktigaste faktisk å kasta loss. Det virkar som om du er godt i gang...

Det er viktig å tid til å ligga i ro, om lettmatrosen og/eller mora ønsker det. Det er òg viktig å ha ein letthandterleg

båt med ein god autopilot.

Me plar ikkje kasta loss før minsten søv.

Det er skreve mykje om barn og båtliv her på forumet, så det skriv eg ikkje om.

Har du konkrete spørsmål, så svarar eg gjerne.

Ask

Jeg har seilt nesten hele ruten dere planlegger, riktignok fordelt på flere turer. Jeg ville ha brukt god tid på Göta Kanal, Stockholms skjærgård, Åland og i tillegg ville jeg ha vurdert Estland. Som andre her har pekt på ville jeg ha prioritert ned strekningen syd om Sverige fordi det er vanskeligere å få til korte etapper, og Danmark fordi det er lett tilgjengelig i kommende ferier hvor en ikke har så lang tid tilgjengelig.

Det er så mye å oppleve gjennom Göta Älv, Vänern og Göta Kanal at en lett kan bruke flere uker bare på denne strekningen. Det er fysisk mulig å passere strekningen Sjötorp til Mem på 2,5-3 dager, men da går en jo glipp av alle de vakre perlene som ligger på rekke og rad.

Videre er Stockholms skjærgård et paradis av øyer og opplevelser i seg selv. Det er lett å finne flotte plasser hvor barna vil stortrives. Det samme med Åland.

Hvis dere velger å ta med Estland, kan jeg anbefale øya Huiimaa, som tidligere het Dagö. Jeg var der i -92, og hadde en fantastisk opplevelse. I Tallinn er det en gjestehavn i Pirita som ligger noen km. NØ for Tallinn. Pirita var stedet for seiling under OL i 1980.

Hvis du beslutter dig for at tage til Danmark også - så anbefaler jeg denne ruteføring i stedet. Det tager dig igennem den danske "skærgård" - smålandsfarvandet og det sydfynske øhav.

dktur.jpg

Mange gode ting at se her i stedet for at gå syd om Gedser...jeg kan anbefale Bøgestrømmen (husk ekkolod...) Fejø, Femø, Agersø, Lundeborg havn på Fyn, Svendborg, Tåsinge, Ærø, Faaborg og Assens havne. Og så indenom Samsø (Ballen) på vejen nordpå!

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Du tok ordene fra meg Gunga Din. runes stikker 2.1 m og jeg mente at Bögeströmmen var omlag 2 meter på det grunneste. Jeg har seilt der et par ganger, og dette er en veldig spesiell opplevelse for oss fra Norge som er vant til å ha mye vann under kjølen i slike områder. Jeg gikk også på sandgrunn i Smålandsfarvannet, heldigvis hadde jeg den gang flyndrejern. Der et det mye fint å se. Er ikke dette betegnet som "indrefileen" i Danmark for fritidsbåter? Ellers må jeg påny fremheve at Dyvig på Als er min favoritthavn i Danmark.

Ifølge Bluechart ligger dybden i Bøgestrømmen på cirka 2,1 meter. Men det er jo sandbund...mange sejlbåde går igennem der hver dag om sommeren - og store dele af feltet til Sjælland Rundt. Er selv gået igennem i en gammel skonnert for mange år siden (denne: http://noerre-djurs.net/arkiv/artikler/2001/01-03/000.html Der gik vi på grund flere gange...men skipper var også noget speciel.

Gik også igennem med min gamle Bayliner for 6-7 år siden. Selv i den var den en anelse trangt - men spændende :yesnod:

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Jeg er 2,10 dyp og 18 meter høy ja......Kan jeg i så fall gå sør for Møn og dereter ruta MajorAndy beskriver?

Ja Bögeströmmen er infarten nord Mön

du har ju en Bav....då skulle jag valt "Route Tango"........ :wink:

tror du tar dig igenom Böge.....hvis det ikke er lav-vann....det er sand o gyttja

men jag skulle nog ikke prövt syd Nyköbing o Gedser.

Tyskland...tja du kan shoppe Taxfree i några havner...... :yesnod:

S/Y Gunga Din

Jeg har vært inno0m Maasholm i Tyskland 7- 8 ganger. Der kan man handle på eksport - det er ingen priser som slår dette verken på parfyme, kjøtt, sigaretter, deodoranter eller annet. Men da må man gå inn langt syd for Lillebeltet. Jeg ville nok ha valgt dette et annet år, med mindre værforholdene er spesielt gode sommeren 2008. Vi får håpe. Kanskje jeg treffer dere i Limfjorden. Vi blir lenge i Ålborg i år.

Ja Bögeströmmen er infarten nord Mön

du har ju en Bav....då skulle jag valt "Route Tango"........ :wink:

tror du tar dig igenom Böge.....hvis det ikke er lav-vann....det er sand o gyttja

Route T: Ja det hadde kanskje vært tryggest iogmed at jeg har dyp blykjøl som er laget for å seile - ikke gå for motor :wink:

"tror du tar dig igenom Böge.....hvis det ikke er lav-vann...." .... betryggende å høre..... fra en på internett som jeg egentlig ikke kjenner :wink::wink: ...jeg får prøve og lese meg litt opp på det.

............... fra en på internett som jeg egentlig ikke kjenner :wink::wink: ...jeg får prøve og lese meg litt opp på det.

har du hört tales om "Danske Sjörövare"...........dom er värre......det er CASH som regnes när dom drar dig loss... :smiley::wink:

Nej du må gå försiktigt igenom Böge med din båt....langsam fart o häng med i kartet......så tar du dig igenom...

du kansje må pröve dig fram på några stellen.......

(hvis det ikke er lav-vann!) like finstilt som o forsikkringsbrevet ! :wink:

S/Y Gunga Din

Ett annet tips er.......

ikke "Nitendosegla" på de mindre sjöarna i Göta Kanal.........följ farleden....

Kanalen sjömättes 1830-talet....o då la man bare tid på själva farleden.....

Sjökart idag er visserligen nye...men en del uppgifter härstammer fra det förste kartet.....

uppgifter på digitale kart kommer fra papperskart........följ farleden i kanalen över dessa mindre sjöar..... :smiley:

S/Y Gunga Din

runes har vel litt interesse av å få tips i en viss kronologisk rekkefølge i forhold til seilasen. Du oppgir å ha seilt mye på vestkysten - så den hopper jeg over. Fra Gøteborg har jeg mest erfaring opp til Vänersborg. Jeg ville tatt meg et par døgn i Trollhetta. Her er det flotte aktivitetsmiljøer. Videre ville jeg tatt et par døgn i Vänersborg. Her er det flott badeland som barna vil kose seg i - det har i alle fall barna våre gjort mange år. Väneren har jeg bare seilt over en gang og har ikke så mye å anbefale utover det flotte du finner på nettet om kanalsystemet. Dere kommer til å få en uforglemmelig tur fra Gøteborg til Stockholm.

Jeg er litt interessert i å høre hva slags medisinsk utstyr du tar med ombord på denne 100+ dagers seilasen. Vi er i en situasjon hvor vi kan ta med ganske mye slikt utstyr, og vi tar som regel med for mye. Men med bølger og vind må man regne med endel mindre kuttskader som skal syes eller tapes. Vi har frem til nå klart oss med tape, mens sysakene har fått ligge. Jeg har begynt å merke at jeg misunner dere turen fra Stockholm til Åland. På kartet ser dette området ut til å være mer spektakulært enn vestkysten av Sverige.

Jeg har seilt nesten hele ruten dere planlegger, riktignok fordelt på flere turer. Jeg ville ha brukt god tid på Göta Kanal, Stockholms skjærgård, Åland og i tillegg ville jeg ha vurdert Estland.

......

Hvis dere velger å ta med Estland, kan jeg anbefale øya Huiimaa, som tidligere het Dagö. Jeg var der i -92, og hadde en fantastisk opplevelse. I Tallinn er det en gjestehavn i Pirita som ligger noen km. NØ for Tallinn. Pirita var stedet for seiling under OL i 1980.

Høres bra ut, hva er din erfaring ift bølger/strøm/vind i områdene vi snakker om i Østersjøen? Dette er selvfølgelig individuelt fra gang til gang, men sånn generelt?

Estland: har kun sett på dette på kartet og vet ingentingen om seiling der. Overseiling fra Tammisaari? Og deretter Hiiumaa - Gotland? Skal vel være temmelig heldig med været for at de overseilingene skal klaffe? Er fristende/eksotisk, men det er nok litt for amisiøst på denne turen, begynner liksom å bli temmelig langt "vekk fra ho mor......."

Jeg er litt interessert i å høre hva slags medisinsk utstyr du tar med ombord på denne 100+ dagers seilasen. Vi er i en situasjon hvor vi kan ta med ganske mye slikt utstyr, og vi tar som regel med for mye. Men med bølger og vind må man regne med endel mindre kuttskader som skal syes eller tapes. Vi har frem til nå klart oss med tape, mens sysakene har fått ligge. Jeg har begynt å merke at jeg misunner dere turen fra Stockholm til Åland. På kartet ser dette området ut til å være mer spektakulært enn vestkysten av Sverige.

har du ingen Sykepleier ombord roaldbj.....det har jag i Gunga Din... :lol::wink:

Spikens hamn....mitt i Vänern på nordspissen av Kållandsö....er en liten fin havn...nu husker

jag ikke dypet der i havnen.......

sen Vadstena syd Motala i Vättern er oxo fint

o Söderköping nesten i sluttet av kanalen....

S/Y Gunga Din

Takk for gode tips!!!

Kjenner jeg gleder meg mer og mer til denne turen.....

Takk for å trekke oss inn på rett kurs roaldbj :smiley:

"Jeg ville tatt meg et par døgn i Trollhetta. Her er det flotte aktivitetsmiljøer" Fortell!!! For meg er dette kun et sted som E6-express bussen stopper på vei til fra GTB.

Badelandet i Vännersborg er plottet inn, for andre som er interreserte kan dere se her om barn & GK.

Medisinsk utstyr: Må innrømme at jeg ikke har tenkt så langt enda. Men har vært på endel risikopregede turer før og tar nok med førstehjelpskittet derfra + et standard båtkit (sånn orange eske). Har 3 mnd kurs i akutt- og anestesimedisin fra forsvarets sanitetsskole, så jeg føler meg på relativt trygg grunn her.... Ift kuttskader så har jeg aldri hatt med sysaker (men har sydd sår), for folk flest mener jeg strips og kompresser oftest hoder. Her må anestesileger gjerne arrestere meg....

Nei, ingen sykepleier, men jeg har sjefslege ombord. Og hun er veldig villig til å sy selv det minste kutt. Hun mener at hun er flink i kosmetiske inngrep. Når jeg kutter meg opp bruker jeg rikelig med toilettpapir og har overlevd hittil. Du kan kanskje forestile deg at dette er til min ektefelles misbilligelse. Hun skjønner ikke så mye av sjømannens vesen. Heldigvis har barna mye nytte av hennes kompetanse. Hun er dessuten økonomiansvarlig - .

Seilasen fra Gøteborg til Stockholm kunne jeg ideelt tenkt meg å avsette 3 - 4 uker. Her finner man mye av fantastisk flotte svenske kulturskatter. Min erfaring er at denne kanalen også gir svært fine muligheter for å aktivisere barna. Fra Stockholm til Åland blir det nok litt kjedeligere for barna. Formoder at dere har planlagt seilasen innom Mariehamn. Det er en brukbar lenke her: http://www.mariehamn.aland.fi/ Det er mulig at dere også finner noe her: http://www.world66.com/europe/finland/alandislands/mariehamn

"Jeg ville tatt meg et par døgn i Trollhetta. Her er det flotte aktivitetsmiljøer" Fortell!!! For meg er dette kun et sted som E6-express bussen stopper på vei til fra GTB.

lurer på vilken veg du tar fra Oslo til Gbg ? :smiley:

men skit i det......

i Trollhättan kan du ligge på ett par stellen......

enten längst ner....innan du begynner o sluse in i den 'gamle kanalen' håll BB (ikke gå in i de nye slusserne!).........

eller så slusser du opp 3 sluser i trappen o ligger i bassängen.......

kjempefint område sentralt i Trollhättan....mye o se på ikke minst kanalmuseet...

S/Y Gunga Din

Du kan godt gå syd om Møn i stedet for gennem Bøgestrømmen. Det hedder Grønsund og leder op til Farøbroens store gennemsejlingsfag. I starten er der en gravet rende, der er uddybet til 5 meter. Masser af vand hele vejen..og klart et alternativ hvis du ikke har mod på Bøgestrømmen. Hvilket jeg godt forstår hvis du stikker 2.10!

Du kan se Bøgestrømmen på Bluechart her:

bogestrom.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...