Jump to content

Mumiland - Pippilangstrømpeland - Legoland

runes

Recommended Posts

Høres bra ut, hva er din erfaring ift bølger/strøm/vind i områdene vi snakker om i Østersjøen? Dette er selvfølgelig individuelt fra gang til gang, men sånn generelt?

Strømmen i Østersjøen er stort sett vinddrevet, så strømmen vil etter kort tid følge vinden og sjelden bli veldig kraftig. Bølger derimot kan bli krappe fordi store deler av Østersjøen er grunn. Jeg har opplevd alt fra grisevær til total vindstille, så det er vel ikke anderledes der enn andre steder.

Estland: har kun sett på dette på kartet og vet ingentingen om seiling der. Overseiling fra Tammisaari? Og deretter Hiiumaa - Gotland? Skal vel være temmelig heldig med været for at de overseilingene skal klaffe? Er fristende/eksotisk, men det er nok litt for amisiøst på denne turen, begynner liksom å bli temmelig langt "vekk fra ho mor......."

Ja, jeg ser at det kanskje kan være litt lange strekk med barn. Vi seilte fra Helsinki til Tallinn, deretter til Huiimaa og så direkte til Mem via Landsort. Farvannet var enkelt å beseile.

Seilasen fra Gøteborg til Stockholm kunne jeg ideelt tenkt meg å avsette 3 - 4 uker. Her finner man mye av fantastisk flotte svenske kulturskatter. Min erfaring er at denne kanalen også gir svært fine muligheter for å aktivisere barna.

Enig - Det er ikke usansynlig at det er det vi ender opp med (4 uker på denne strekningen)

Fra Stockholm til Åland blir det nok litt kjedeligere for barna. Formoder at dere har planlagt seilasen innom Mariehamn.
Frykter egentlig at det kan bli kjedelig for unga hele veien fra Stockholm og til Åbo (litt mye svaberg), men jeg tror det er finfint seilingsområde....

Minner meg om kommentaren min mor elsker å sitere fra når jeg var liten og lå nede i kabinen og leste Donald:

Mor: "Rune du må komme opp å se hvor fint det er her"

Rune: "Jeg har sett stein før"

....tror det var på vei igjennom Sotenkanalen, rart hva man skal utsette barna sine for

lurer på vilken veg du tar fra Oslo til Gbg ? :smiley:

Det var nok toget, jeg tok.... uansett hva er det å gjøre i Trollhettan? For meg er dette Sveriges svar på Drammen....

Du kan godt gå syd om Møn i stedet for gennem Bøgestrømmen. Det hedder Grønsund og leder op til Farøbroens store gennemsejlingsfag. I starten er der en gravet rende, der er uddybet til 5 meter. Masser af vand hele vejen..og klart et alternativ hvis du ikke har mod på Bøgestrømmen. Hvilket jeg godt forstår hvis du stikker 2.10!

Supert da legger vi inn Grønsund :smiley:

Jag skulle nog hoppat øver gotland , och lagt till vestervik .Där kan man ta en buss till astrid lingrens vimmerby som alla barn älskar.

Sedan skulle ja seglat innomskärs till kråkelund o innsida öland.

Trosa är o en pärla som e värt ett besök dock e hamnen till tider trong som f.

Bråviken vid norrköping e oxå fint där har du även kåmården som e nordens størsta djurpark

Om man seglar innomskärs från sth till öland så finns det alltid något att sysselsätta ungar med

jag bistår gjärna med info om skyddade naturhamnar o tipps ang kula sevärdheter på den streckningen.

Då det e min gata i stan så att säga :smiley:

Ett tipps är även simrishamn som ligger på österlen.

Ang strömmar o det så e det inte någon större fara. Men en sak att ta med är den krabba sjön som kan bli.

Det behöver inte vara mycke vind för det blir obehagligt.

Om du går förbi arkesund så glømm før allt i värden inte o skåla för kejsaren :smiley: .

om så skulle glømmas så har du regn vind o sura barn resten av ferien.

O ja inte att glømma skansen mitt i sth alla barns favorit mål.från 0 -100 år .

Ang sjökart så kan ja rekomendera båtsportskortet som säljs genom vatski bland annat.

Redigert av lundberg (see edit history)

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

Det var nok toget, jeg tok.... uansett hva er det å gjøre i Trollhettan? For meg er dette Sveriges svar på Drammen....

det er som Drammen........

undantatt kanalområdet.....der er fint! :smiley:

nej legg hellre extra dager i Göta Kanal !

sen i Stockholms skärgård er oxo en del o se.....

Barnen er kansje för små enn för Saltkråkan........men ni vuxna kansje husker den...

ön heter Norröra !

S/Y Gunga Din

Det er en hel del hyggelige øyer i Åland. På returen fra Åbo-skjærgården ville jeg ha prøvd noen av de riktig små ålandske kommunene: Kökar, Sottunga, Kumlinge, Brändö (den er forresten ganske stor) med minisamfunnet Lappo. Eller kanskje noen østover, og andre østover.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Takk for tips Jan, skal ta en titt på de øyene.

....syssler med å fordøye alle tipsene, kommer til å legge ut en revidert reiseplan etterhvert, I'll keep you posted. :cheers:

Et ting jeg har diskutert litt med en kompis: Hva er den beste retningen på reiseruta?

Vi har til nå tenkt på Gøta Kanal først, bakgrunnen for dette er:

- Vi reiser såpass tidlig at det er større sjanse for varmt innlandsvær i Mai

- Vi får da de fleste åpne havstrekkene rundt Sydsverige i Juli, som gir størst sjanse for lite uværsvind

- I mai får vi GK til stor del for oss selv....

Men vindretningen er etter hva jeg har skjønt pimært mot klokka rundt kysten av Sverige, noe som gir oss motvind mesteparten av tiden og er det noe som ikke smårbarn digger så er det dagevis på kryss med krappe bølger imot. Dette taler til fordel for å ta Gøta Kanal på vei hjem.

Noen kvalifiserte synspunkter på dette?

Redigert av runes (see edit history)
Et ting jeg har diskutert litt med en kompis: Hva er den beste retningen på reiseruta? Noen kvalifiserte synspunkter på dette?

Dersom du er medlem av den svenske Kryssarklubben anbefaler jeg at du sender dette spørsmålet videre til dem. Det er utolig mange særdeles kvalifisaerte seilere som gir råd via SXK. Jeg har selv fått gode råd av medlemmene der opp gjennom årene.

• 2 måneder senere...

Heisan

Tenke bare å si ifra at vi nå er underveis! Takk for gode tips så langt.

Til nå har vi vært utlimat heldige med været, men det har vært litt lite seilvind.

Vi ligger nå i Trollhättan og nyter sommerkvelden.

Neste etappe blir over Vänern til Sjøtorp -Er det noen som har gode tips til steder å stoppe/overnatte over denne gigantinnsjøen?

Vi oppdaterer Blogen vår jevnlig (med en blanding av mobilbilder, fotografier og video), adressen er syirie.wordpress.com

For de av dere som vil følge med aktivt er det mulig å abonere på oppdateringer via e-mail (Øverst til styrbord på blogen).

Kommer og til å legge inn litt båttips og erfaringer på blogen etterhvert, må bare få litt erfaringer først :wink:

RuneS

/syirie.wordpress.com

nej husker ikke dybden i dess havner.....

både Spiken o Läckö er litt o se på........men gå ikke in i marinan...det er bare en stor 'kjedlig' marina

tror enda din dotter blir litt besviken på dette slottet......det er ikke som Törnrosa-slottet

sen finns det ytterligare några stellen(/mer naturhavnar) på öarna nord om Kållandsö.......

ikke pröv o gå 'inomskärsleden' vest Kållandsö med din båt(den er för stor)....det er en miniled utlagd av en båtklubb i området!

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...

Heisan,

takk for tips så langt, tipsene fra dere har vært nyttige :smiley:

Det Ålandske gjesteflagget er på plass og er på vei mot Åbo/Turku, klarer ikke å planlegge så langt fremover, men det ser ut til at de to neste stoppene blir Degeby og deretter Kökar, evt drar vi rett til Kökar, vi får se på vinden. Oppdateringer kommer ganske sikkert på bloggen :smiley:

Flere av rutene i Skjærgårdshavet er markert 2,4 & 2,5 meter og med lavvannet som er nå pga høytrykk de siste ukene kan det bli spennende nå som vi er turlastet og stikker ca 2,20......

Jeg har noen nye spørsmål:

Jeg har fått tak i en fin havneguide for Estland og vi vurderer nå å legge turen via Estland før vi seiler over til Gotland. Drar vi via Estland så blir det antagelig til øyene Hiiuma og Saarema. Er det noen som har tips om ting å se eller steder å besøke på disse stedene?

Hvis dere velger å ta med Estland, kan jeg anbefale øya Huiimaa, som tidligere het Dagö. Jeg var der i -92, og hadde en fantastisk opplevelse. I Tallinn er det en gjestehavn i Pirita som ligger noen km. NØ for Tallinn. Pirita var stedet for seiling under OL i 1980.

ÅtteGlass du hadde vært der. Hva er det å oppleve? :rolleyes::rolleyes::wink:Husker du hvilke steder som er best å besøke?

Gotland nærmer seg og med stormskritt, her har vi en utfordring: Vi er blitt frarådet av flere å ligge i Visby havn fordi det er litt mye disco og bråk der, men vi har en rekke ting vi ønsker å finne på i nærheten av Visby. Er det noen som har havner å anbefale i nærheten av Visby?

Redigert av runes (see edit history)

Om du skall till visby så kan du ligga ute på molon där ligger men avskilt från byglammet.

O det stora festandet tar i alla fall inte av fören runt sankthans.

Så gå du till visby utan att oroa dig.

Alternativ fins i stort inte i fall du vill ligga sentralt tyvärr.

Det är bara idioten som anser sig fullärd.

Var det en klok man som sa en gång.

Må jag aldrig bli idiot!!!!!

På Huiimaa dro vi til en havn som het Lehtma Nina, som ligger nordøst på øya. Jeg ser den kalles Lehtma på Google Earth. Innseilingen var såre enkel og godt merket. Der er det en stor molo som kan ta imot svære handelsfartøyer. Vi ble henvist til noen brukbare plasser helt innerst. Allerede da vi var der i -92, var de igang med å tilby fasiliteter som dusj og kiosk for båtfolket, uten at de på langt nær var klare for noe "blått flagg". :lol: Ting er sikkert bedre nå, 15 år senere.

Det finnes noen andre havner også, men de var ikke åpne for oss i -92.

Jeg tviler på om du finner noen fornøyelseparker der ennå, men vi dro dit for å se hvordan folk i Estland hadde det utenfor storbyen Tallinn. Vi ville se og oppleve et østeuropa som akkurat hadde kastet ut sovjeterne. Og vi fant hva vi lette etter. I småbyen Kärdla følte vi det som om tiden hadde stått stille de siste 50 årene, og vi ble møtt av både mistenksomhet og nyskjerrighet. Nydelige små velholdte private hus, litt triste institusjoner som felleskantine, kooperativ butikk med Ladaskjermer, smør og spiker i hyllene, og nylig fraflyttede grensevaktstasjoner med høye vakttårn. Og et idyllisk feriested med en svær park med gigantiske lekeapparater.

Jeg legger ved et par bilder fra Kärdla.

estland1.jpg

Kärdla "sentrum".

estland4.jpg

Liten lokal fiskebåthavn.

estland3.jpg

Grensevakt tårn og KGB stasjon.

estland2.jpg

Store husker i parken.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...