Jump to content

Diesel kommer ikke fram


Ruffen

Recommended Posts

Jeg har skiftet dieselslange fra tank til CAV vannutskiller deretter til ett nytt filter (Vannutskiller og filter) og videre til pumpe. Siste strekket har ikke ny slange. Motoren er en Yanmar 77HK med turbo.

Jeg har pumpet i 10-15 minutter uten at det kommer noe diesel fram. Når jeg pumper hører jeg det suser i lufteskruen ved diselfilteret på motoren, men dieselen kommer ikke fram, heller ikke til første vannutskiller.

Må jeg bruke lenger tid på å pumpe eller finnes det triks/snarvei for å få fram dieselen.

Link to post

Det kan høres ut som du har en luftlekkasje en eller annen plass. Prøv gjerne å sette på en gjennomsiktig slange ut fra vannutskilleren og sug. Da vil du fort se om dieselen kommer fram. Neste skritt blir da  f.eks. å suge med gjennomsiktig slange f.eks ved pumpen.

 

Der kan jo godt være en liten lekkasje i pumpen. De membranpumpene som er mest vanlige varer ikke evig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hej Ruffen

 

15 min låter alldelles för länge!

 

kan det vara så att du har något fel på 'backventilen' vid handpumpen så att

lydet du hör er litt diesel som går fram o tillbake oppe vid handpumpen!!!!

det var min förste tanke

 

det du kan gjöre er skruva ihop allt som det skall vare

åpne  spridarledning  strax innan insprutarna o kjör startmotorn tills

det kommer enbart diesel o dra åt spridare för spridare!

så har jag gjort flere ganger på min gamle MD11 funkade bra!

 

ett annat lite lurt tips, det er att montera en sådan gummipump som sitter

på slangen till utombordare, en sådan handgummipump går även att ha på

dieselslangen till inombordare, har det ikke själv men hört folk som har det!

S/Y Gunga Din

Link to post

En annen sak jeg kom på: Pumpen blir betjent av kamakselen og står den i en uheldig posisjon (=pumpstempelet/membranet max inntrykket) har du svært lite bevegelse igjen når du pumper manuelt. Prøv å tørne motoren 1/2 - 1 tørn og se om du får lenger slaglengde på pumpen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

En annen sak jeg kom på: Pumpen blir betjent av kamakselen og står den i en uheldig posisjon (=pumpstempelet/membranet max inntrykket) har du svært lite bevegelse igjen når du pumper manuelt. Prøv å tørne motoren 1/2 - 1 tørn og se om du får lenger slaglengde på pumpen.

helt rett Svein her er förmodligen problemet, med den manuella pumpen får du ikke riktiga

pumpslag,   om kamaxeln står feil !

S/Y Gunga Din

Link to post

Det er ikke en blindplugg som er løs på ett av filtrene? er det ved lufteskruen du hører det suser? Har vært med på det, blindpluggen var skrudd til for hånd og glemt, siden etter noen timer løsnet den og datt ut. Da pumpet jeg og fikk ikke frem diesel hørte at det blåste ett sted men måtte være to for å se det! Det var også etter at ny vannutskiller var montert.

Link to post

Pumpearmen kan jeg trykke ned et lite stykke uten motstand før motstand kommer og jeg kan da trykke enda lenger ned. Da føler jeg at jeg pumper. Men det kan være en ide å dreie på kamakslen for å se om det er forskjell.

Jeg tror jeg skal starte med å se om det kommer diesel fra tanken til filter i første omgang. Deretter suge diesel gjennom begge filter. Da bør det være greit å pumpe videre og opp til lufteskruen.

Link to post

Pumpearmen kan jeg trykke ned et lite stykke uten motstand før motstand kommer og jeg kan da trykke enda lenger ned. Da føler jeg at jeg pumper. Men det kan være en ide å dreie på kamakslen for å se om det er forskjell. .......

Såvidt jeg husker fra min fødepumpe so "pumper" den faktisk på vei opp, altså når du slipper håndpumpen tilbake til utgangspunktet.

Har selv hatt en del problemer med utilfredstilende dieseltilgang og har byttet de fleste slanger (tank --> CAV --> fødepumpe) med gjennomsiktig, oljebestandige slanger. Går tilførselen veldig mye i "berg og dalbane" kan du ha mange luftlommer i strekket....

Lykke til!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Jeg bare måtte tilbake i båten for å sjekke, selv om det er fredag kveld.

Feilen var at systemet sugde falsk luft. På det nye filteret, er det en kobberpakning som ikke passet til et spor på skruen. Resultatet var at den ikke tettet som den skulle, og trakk luft der.

Nå er det rettet på, og dieselen kom raskt fram.

Takk for interessen, og svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...