Jump to content

Wallas og kokeapparat, er dette ubrukelig ?

Thomas Nidelv 24

Recommended Posts

Hei,

Dette fulgte med båten når jeg kjøpte den ifjor sommer

Er dette brukende, overhalbart ?

dsc_0179.jpg

Er det lampeolje som skal brukes og hvor helles den i tilfelle på ?

dsc_0178.jpg

Wallas 1800B, det ligger vel en bruksanvisning på nett, men ser det ut som orginalt oppsett ?

Thomas

Redigert av Thomas Nidelv 24 (see edit history)

Den der nederste hadde jeg for et par båter siden. Samme kontrollpanel som jeg hadde. Funket for så vidt greit nok men var litt vanskelig å tenne av og til. Ringte Wallas en gang for å få et tips men de visste ikke om at der fantes en slik boks som det en gang...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Kjøpte ett Origo rødsprit apparat på Maritim i 98 tror jeg det var. Det var billig og fungerte greit. Du heller rødspiten oppi ved hjelp av en treft (Trakt) ja. Deretter er det bare å tenne på. Litt lukt er det nok, men ikke mye. Det fungerte greit for oss den gangen. (Og for lommeboken også)

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Thomas.

Dersom du ikke har anvendt slike kokeapparat tidligere så gjør en test utendørs først og bli kjent med opplegget og hvordan dette virker. Rødsprit o.l. er ikke å spøke med, særlig ikke dersom det kommer under trykk. Ligner faktisk på et Origo.

Lykke til med kokingen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Dersom du ikke har anvendt slike kokeapparat tidligere så gjør en test utendørs først og bli kjent med opplegget og hvordan dette virker. Rødsprit o.l. er ikke å spøke med, særlig ikke dersom det kommer under trykk. Ligner faktisk på et Origo.

Nå er Origo-apparatenes kjennetegn nettopp at brenselet i motsetning til de aller fleste andre apparater IKKE står under trykk. Ellers funker disse apparatene jo stort sett på samme måte som stormkjøkkenet.

Har liten erfaring med slike spritbrennere, men brennere med trangia type brennereTrangia-burner.jpg

så har jeg vært med på en del sot-tester

Isopropanol soter mest, deretter kommer Rødsprit (arcus), Rødsprit (Biltema), Rødsprit med metanol 10%, rødsprit med 25% metanol (soter ikke).

Metanol er som kjent ikke til invortes bruk, så om noe av den berømte metanolspriten skulle dukke opp så må det være bra som brennstoff.

Anbefaler vel ikke metanol i innelukket rom.

dsk

PS hvordan kan jeg justere bildestørrelsen?

ds

Redigert av dsk (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...