Jump to content

Vinterpresening, nødvendig?

BEG

Recommended Posts

Da jeg var på nordvestlandet og så på min "nye" båt, fikk jeg en liten tankevekker.

Ingen av båtene som lå på land hadde stativ og preseninger, på dette stedet var det "forbudt". Årsaken var mye vind. Men, snø har de vist også nok av, 80 cm. siste uka!!

Selv har jeg skuta liggende på land i Oslo-området. Båtstørrelsen gjør at preseningen blir et skikkelig vindfang, hvilket ga meg diverse ekstraarbeider før jul.

Så tenkte jeg, så deilig det skulle vært å slippe å rigge opp et høyt stativ og streve med presening. Og usikkerheten om tingene er på plass etter vind og snøfall.

Selgern hadde bare positive erfaringer med vinterlagring ute, uten presenning. Er det noen som har kommentarer til dette? (det er snakk om en lukket FB båt)

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Jeg var på abstinensbesøk hos båten min denne uka. Den ligger inne på Vallø - Tønsberg. Det var hyggelig å se at den fortsatt hadde det bra - og det gledet meg at også den begynner å lengte etter å komme ut  :smiley::crazy:

På Vallø Marina (som er rett ved siden av der jeg har båten min) ligger det masse seilbåter på land med mastene på. Omtrent samtlige hadde kun pressening over cockpit - ikke over hele båten.

I båthavna der jeg har båten om sommeren er alle seilbåtene nedrigget - og alle har full pressening. Samme gjelder alle andre båthavner her i byen (det er på andre siden av fjorden for Tønsberg)

Jeg vet neimen ikke hvorfor det er slik. Kanskje det er regionale forskjeller? Jeg tror ikke båten tar skade av å ligge uten pressening - men jobben med rengjøring og polering på våren blir nok mer krevende om man ikke har pressening. Fordelen med ikke å ha pressening er kanskje bedre lufting - og dermed mindre fare for jordslag etc.

Båten min har disverre ligget uten presenning i år. Det jeg har merket er at det slår seg under presenningen, men ikke i salongen. Jeg tror de tar presenning over kalesje for å hindre fuktigheten som ville oppstått under. Til neste vinter skal jeg ivertfall slenge over en presenning over!  :crazy:

Taket i kabinen er kledd med skai og skum plate. Er derfor tykkere og hindrer kondes. Så at det var kommet litt mugg i vinduet, men det vaskes lett bort. Det beste er vel at det ikke blir fuktig, men litt fuktighet kan man tåle under kalesjen. Her er alt plast og skai så det går bra! Litt grønske blir det også på kalesjen og det er jo ikke så gøy å vaske bort heller......

Siden dette er el lukket båt tror jeg ikke du nødvendigvis trenger noen presenning. Smak og behag....

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Da jeg var på nordvestlandet og så på min "nye" båt, fikk jeg en liten tankevekker.

Ingen av båtene som lå på land hadde stativ og preseninger, på dette stedet var det "forbudt". Årsaken var mye vind. Men, snø har de vist også nok av, 80 cm. siste uka!!

Selv har jeg skuta liggende på land i Oslo-området. Båtstørrelsen gjør at preseningen blir et skikkelig vindfang, hvilket ga meg diverse ekstraarbeider før jul.

Så tenkte jeg, så deilig det skulle vært å slippe å rigge opp et høyt stativ og streve med presening. Og usikkerheten om tingene er på plass etter vind og snøfall.

Selgern hadde bare positive erfaringer med vinterlagring ute, uten presenning. Er det noen som har kommentarer til dette? (det er snakk om en lukket FB båt)

Mvh. BEG

De siste årene har jeg brukt å feste preseningen med krafige "strikk". Presenningen har holdt seg på plass uansett vær.

Noe det ikke gjorde med plastkanner fylt med vann eller sand, eller når det ble surret med tau under kjølen.

Denne løsningen har hold i gjennom hele vinteren på Vestlandet, selv når Noravinden kommer fra alle kanter

:crazy:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...