Palmegren Startet 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2008 Hei! Har en Mørebas Duett, som er en 17 fots seiljolle. Har vært så uheldig å få ødelagt mastefoten, altså den delen som er festet inni masten, nederst, og som igjen skal settes fast på dekket. Det brakk av da vi demonterte masten i høst, mulig at det var litt gammelt og svakt fra før. Er ikke helt sikker på hvilket materiale dette festet er av, men det er støpegods.. Så mitt spørsmål er om noen vet om et bra sted/nettsted hvor det er mulig å få kjøpt en ny mastefot? Eller om noen har gode råd til hva jeg skal gjøre for å reparere dette.. Båtmodellen jeg har er jo ganske sjelden, så dette er vel ikke den letteste saken å reparere. Men er takknemlig for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Har du et bilde og noen mål. Det kan jo være at andre båter har noe du kan bruke. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Mastefoten er nok av aluminium som resten av masten. Er det mulig å reparere (sveise) den, så er kanskje det det enkleste (og antagelig billigste) Slik mastefot er unik for hver produsent, og hver masteprofil og gjerne flere varianter pr profil også. Det er ikke akkurat hyllevare hos Maritim... Men finnes det ikke noe produsentmerke på masta? Klistremerke, innfrest logo e.l. Da kan en ny bestilles fra produsenten. Selv om båttypen er sjelden, behøver ikke masta være det. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Seilaren Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Jeg har en mastefot til Europajolle liggende, men den passer vel ikke Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Palmegren Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Sitér dette innlegget Link to post
Palmegren Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Her er et bilde av den ødelagte mastefoten. Som dere ser er halvparten brukket av. Vet i hvertfall at det ikke er et materiale det er mulig å sveise. Men har fått tips om en som muligens kan sveise en ny mastefot i aluminium, det er kanskje den beste muligheten. Tror ikke at en mastefot for europajolle passer, den går vel gjennom dekket og er festet i bunnen innvendig..? Hvis jeg husker riktig da.. Har laget en enkel tegning av tverrsnittet av masten med de innvendige målene også. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Tror ikke at en mastefot for europajolle passer, den går vel gjennom dekket og er festet i bunnen innvendig..? Hvis jeg husker riktig da.. Du husker nok riktig, desverre i denne samenhengen... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
jensse Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Hei, har akkuratt kjøpt en Mørebas Duett... mulig jeg kan hjelpe med en avstøpning av foten når jeg får båten i hus. Denne kan så taes til en gjørtler eller et maskin verskted som kan frese en kopi. Jeg har et annet problem, noen har skrudd av samtlige beslag på båten. Er det mulig at du kan legge ut oversikt, og nærbilder av båten så jeg kan finne ut hvilke deler jeg mangler? jensse Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 er det noen som kan være behjelpelig med å finne ut om div ting til denne mørebas dueten ? jeg fikk en slik båt for et par uker siden og tenkte vi(jeg å fruen ) skulle bruke vinteren på å støpe nytt overbygg og oppdatere riggen eneste dilemma er at jeg har ikke noe å gå etter......jeg å trenger forsjovidt en ny mastefot. pluss en ny mast siden den masten jeg har er knekt i to etter at båten sleit seg før jeg fikk den Sitér dette innlegget Link to post
jensse Svart 28.August.2009 Link til dette innlegget Svart 28.August.2009 (redigert) Det er withmarine som i sin tid produserte masten... (kontaktinfo under.) Har jeg funnet ut etter lengere tids leting. Jeg har den orginale masten i brukket tilstand, men har skaffet mast fra en "NordPolar" kombiseiler som jeg skal se om jeg får til å passe. Når det gjelder mastefot er denne i aluminium... Det er mulig å støpe en ny en etter isoporform. Trolig er det enklere å får en mekanisk bedrift til å lage både mastefot og innfesting i båten for en billlig penge. Dette kan gjøres i syrefast stål. Jeg kunne trenger beslag til roret (de som skal være på båten) så om noen kan sende meg noen bilder av dem, evetuelt lenke til noen som passer, blir jeg glad. Har du konkrete spørsmål, skal jeg prøve å svare på dem så godt jeg kan. Det meste jeg vet er basert på gjetting og bilder jeg har funnet på nettet. (Orginal masteprodusent) Withmarine AS Leangbukta 31, N-1392 VETTRE, NORWAY T +47 66 79 89 14 web: www.withmarine.no Redigert 28.August.2009 av jensse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 30.August.2009 Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Det er withmarine som i sin tid produserte masten... (kontaktinfo under.) Har jeg funnet ut etter lengere tids leting. Jeg har den orginale masten i brukket tilstand, men har skaffet mast fra en "NordPolar" kombiseiler som jeg skal se om jeg får til å passe. Når det gjelder mastefot er denne i aluminium... Det er mulig å støpe en ny en etter isoporform. Trolig er det enklere å får en mekanisk bedrift til å lage både mastefot og innfesting i båten for en billlig penge. Dette kan gjøres i syrefast stål. Jeg kunne trenger beslag til roret (de som skal være på båten) så om noen kan sende meg noen bilder av dem, evetuelt lenke til noen som passer, blir jeg glad. Har du konkrete spørsmål, skal jeg prøve å svare på dem så godt jeg kan. Det meste jeg vet er basert på gjetting og bilder jeg har funnet på nettet. (Orginal masteprodusent) Withmarine AS Leangbukta 31, N-1392 VETTRE, NORWAY T +47 66 79 89 14 web: www.withmarine.no ror beslaget som er på båten min er i fin form og komplett så jeg kan sende deg bilder på mail viss du vil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.