erund Startet 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2008 Jeg har lagt merke nå for tiden at mange båtplasser er det blitt justert til skyhøye leiepriser i Bergensområde. Blant annet eksempel er der hvor jeg har båten min liggende hos Fagernes Yacht der det har gått opp med 76 % økning (fra kr. 10.800 i fjor til kr. 19.000 i år). På Dolviken Brygge ville en tilsvarende båtplass ha kostet kr. 15.000 for året. Mange andre steder opptil kr. 20.000 eller mer. Det er et unntak hos båtlag eller båtforeninger at prisene holdes ganske lave mot dugnad og vakt etc. Dette sies det det skyldes høy etterspørsel på markedet og det er også 4 år eller mer i ventetid for de fleste plassene for å få en ledig plass. Hvordan kan dette gå an for det blir jo etterhvert kun de som har penger som vil ha båten på sjøen - de vanlige folk som jeg med alminnelig gjennomsnittlig inntekt vil ikke ha råd til en slik ordning. Jeg synes dette er en svært lei og uheldig utvikling på markedet. Utleiere sier at butikk er butikk så de beklager bare dette. Er det ikke noe vi kan gjøre og påvirke markedsprisen på leien eller at vi må kjempe for å få flere nye båtplasser? Er det kanskje noen som vet om ledige båtplasser til en rimeligere penge i Bergensområde? Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
Lotus Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Tilbud og etterspørsel styrer de fleste markeder - også båtplassmarkedet Båtplasser er mangelvare de fleste steder i Sør-Norge. Da gir det seg etgentlig selv. Man tar den prisen markedet er villig til å betale. Noen kommuner gjør omtrent det samme med sine båtplasser som de private, men ligger gjerne litt lavere for ikke å være prisdrivende. Andre kommuner ligger betydelig lavere, men forlanger et stort innskudd for deretter å leie ut til en moderat årspris. var det ikke Søgne som nå fikk landets desidert dyreste båtplasser? Kommunale.... Noen kommuner ligger enda lavere, men de gjør det ikke uten grunn. De gir på ett sted og tar det igjen på et annet sted. De legger til rette for mange båtplasser med et svært så akseptabelt innskudd og årsleie, men bruker det aktivt i markedsføringen av kommunen som et godt sted å bo med gode offentlige tilbud og liten ventelsite på f.eks båtplasser og barnehager. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 Tori, om du ikke er avhengig av å ha båten midt i pressområdet er det fortsatt mulig for oss med vanlig økonomi å få en båtplass med vann og strøm for en ok penge. 5-6000 kr året for en båtplass 20 min fra sentrum er grei pris synes nå jeg. Klarer du deg uten vann og strøm finner du nok moringsplasser der du klarer deg med langt under 1000lappen. Så om kravene ikke er for store i forhold til beliggenhet og service kan hvem som helst ha båt uten å gå konk. Sitér dette innlegget Link to post
my lady Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 JA UTLEIE AV BÅTPLASSER HAR BLITT SOM HUSKJØP/SALG PENGER PENGER PENGER. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 At båtplasser har blitt dyrt er det ingen tvil om, det som bekymrer meg mere er hvorfor folk stemmer på partier som ikke har som målsetting å utvide tilbudene for båtfolket. La oss håpet at båtfolket tar til vettet i 2009 og stemmer ned den røde fare. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sun Flyer Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 At båtplasser har blitt dyrt er det ingen tvil om, det som bekymrer meg mere er hvorfor folk stemmer på partier som ikke har som målsetting å utvide tilbudene for båtfolket. La oss håpet at båtfolket tar til vettet i 2009 og stemmer ned den røde fare. Kanskje fordi de samme partiene er mest glade i de samme markedskreftene som bla gjør at båtplassene blir dyrere. Båtplasser er fremdeles grisebillig i Norge i forhold til resten av verden. Nyt det så lenge det varer! (og det er ikke spesielt lenge) mvh Viggo Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
wave Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 At båtplasser har blitt dyrt er det ingen tvil om, det som bekymrer meg mere er hvorfor folk stemmer på partier som ikke har som målsetting å utvide tilbudene for båtfolket. La oss håpet at båtfolket tar til vettet i 2009 og stemmer ned den røde fare. De kan jo være at ikke alle båtfolk setter båtplasser helt øverst på prioriteringslista ved kommunevalget. Våre politikere sysler jo med et og annet ellers også. For øvrig kan jeg ikke se at et rødt eller blått flertall i kommunestyrene innenfor Drøbak har gjort noe fra eller til. Men at vi som båtfolk og velgere bør jobbe for å sette båtplasser høyere på dagsorden, er det ikke vanskelig å være enig i. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 (redigert) En del land har en Marine internasjonal eksport gruppe, og hvis en har kontakt med et firma som er medlem, så får en tilgang på en del interessant informasjon. Det er litt rart å lese slike undersøkelser, for de har mer informasjon om hva som foregår i Norge enn jeg klarer å skaffe selv. Antall produserte båter og antall solgte båter i forskjellige kategorier, antall solgte påhengsmotorer og innenbordsmotorer etc. Jeg har også lest ganske detaljerte sammenligninger på blant annet båtplasser og prisnivå. Norge kommer alltid billig ut på kostnadssiden i favør båteierne. Jeg vil tro det blir slik som Jeanneau sier, dyrere med båtplass i fremtiden. Det er mange sentrumsnære båtplasser som ikke passer inn i planene for by utvikling, og derfor vil det trolig oppstå et behov for en del nyinvesteringer som ikke direkte påvirker antall båtplasser. En av verdens største utbyggere av marinaer uttalte at urbale marinaer ikke alltid ble sett på som en fordel av eiendomsutviklerne, for det var ikke alle beboerne som ville kjøpe leilighet i nærheten av en marina. Mange potensielle kjøpere ville heller ha en park med strandpromenade. Hvis noen orker, så kan de google på Vaterfront marina, Vaterfront appartements, Vaterfront real-estate Redigert 23.Februar.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Ole Petter: Har sett eksempler fra mer rurale strøk også. Sist ute er Brevik på Nesodden der de fastboende er i gang med en underskriftskampanje mot den planlagte småbåthavna. Er visst ikke helt enkelt, dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Har båten min liggende i samme havn som Tori og får nå en regning på 15.000, opp fra 9300 i fjor Er det noen som har peiling på en rimeligere båtplass rundt Nordåsvannet??? Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Fikk regning fra min båtforening, det kom på kr 2100 i året , så eg har litt råd til noen pilsner i sommer Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
logget av Svart 24.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2008 Ole Petter:Har sett eksempler fra mer rurale strøk også. Sist ute er Brevik på Nesodden der de fastboende er i gang med en underskriftskampanje mot den planlagte småbåthavna. Er visst ikke helt enkelt, dette her. Ja synd men sant. Jeg tror båteiere må ligge litt i forkant og sjekke muligheter for utbygging. Når samfunnet utvikles så er det ikke noe som kommer rekende på ei fjøl. Båtplasser vil få konkurranse fra andre virksomheter i tillegg til at noen privatpersoner har som hobby å protestere. Det rare er at de som alltid er imot som regel blir hørt i slike saker. Jeg har en kjenning som bor ikke langt fra en flyplass. Så kom det en kar på døren med en underskriftskampanje mot flytrafikken. Huseieren sa da at han hadde kjøpt huset nettopp for å få lett vei til jobb, for han jobbet på flyplassen. Han følte det derfor var feil å skrive under på et protestskriv, for flyplassen var der før han. Budbringeren ble nærmest sur da han ikke ville skrive under. Slik er det vel bare av og til. Jeg har allikevel forståelse for at restreksjoner av og til er greit. Jeg ser for meg at hvis jeg kjøpte en leilighet ved sjøen og det i etterkant ble etablert en seilbåtmarina, så hadde jeg med flere blitt plaget av alle lydene fra riggene når det blåser. En motorbåtforening ville jeg ikke hatt like mye imot. Jeg ser det som en fordel å flytte båtplassene litt bort fra bebyggelse, for da kan man få opparbeidet god parkeringsplass til bilen samtidig. Mange steder er det jo håpløst å parkere bilen hvis man ikke kan ta tidlig fri på fredagen. Sitér dette innlegget Link to post
seilbåt Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Oi, det var dyre plasser jeg er glad jeg ligger privat...... Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Det er mye sutring pga dyre båtplasser ??? Hvorfor gjør dere ikke noe med det ?? Stem de rødgrønne ned, slutt og sutre på dyre båtplasser. Prøv å gjør noe selv for å få ting til å fungere. De fleste her er trygdede og noe må en kunne forvente at en bruker tiden til. Lasse har flere ganger åpnet for ny investeringer....men kommer noen sutrekopper på banen Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Sun Flyer Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Det er mye sutring pga dyre båtplasser ??? Hvorfor gjør dere ikke noe med det ?? Stem de rødgrønne ned, slutt og sutre på dyre båtplasser. Prøv å gjør noe selv for å få ting til å fungere. De fleste her er trygdede og noe må en kunne forvente at en bruker tiden til. Lasse har flere ganger åpnet for ny investeringer....men kommer noen sutrekopper på banen Kan det dokumenteres at det blir flere rimelige båtplasser uten rødgrønn regjering? Anng. sutring; der syns jeg frp-velgerne dominerer stort. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Seiljåtten Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Problemet ser ut til å være at kommunene begynner å drive fritids havnene med overskudd. Søgne kommune er et utrolig grelt eksempel, men jeg ser det er skrevet endel linjer om denne kommunen her inne. (tall fra wikipedia) -10 050 innbyggere -1444 hytter -148km2 -1229 holmer og skjær Å få båtplass i denne kommunen er visst helt fullstendig umulig sies det. Kanskje lettere å få lov til å bygge hytte innenfor 100 meters beltet......der ser jo oddsene høyere ut. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 (redigert) Det er mye sutring pga dyre båtplasser ??? Hvorfor gjør dere ikke noe med det ?? Stem de rødgrønne ned, slutt og sutre på dyre båtplasser. Prøv å gjør noe selv for å få ting til å fungere. De fleste her er trygdede og noe må en kunne forvente at en bruker tiden til. Lasse har flere ganger åpnet for ny investeringer....men kommer noen sutrekopper på banen Ja enig - her er mye sutring, og selvfølgelig bli båtplassen billig (kanskje gratis?) dersom de rødgrønne forsvinner. Sannsynligheten for at en da for båtplasser slengt etter seg er så overveldende at en helst må gå med sykkehjelm, tror jeg. Redigert 26.Februar.2008 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Spørsmålet blir vel hva er dyrt, hva er billig og hva er riktig pris? Det koster en del kroner å etablere en marina, og det koster også en del kroner å drive den. Jeg er enig med Contraband i at det er veldig mye sutring og få som gjør noe. Har tidligere engasjert meg litt i dette når det gjelder Oslo, men har lagt det på hylla. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Hvilke parti som er ansvarlig for at kommunale tjenester som bosskjøring, parkvesen, havnevesen etc. ble registrert som egne selskaper aner jeg ikke. Jeg tror noe av problemet iverfall kan ligge her, for nå skal vel det meste drives med et dokumentert overskudd. Er nok redd for at kommunene er nødt til å tenke økonomi i større grad nå enn før, og de fleste båtforeningene leier vel områdene av kommunene. Noen som vet om dette er relevant for saken og hvem som står for privatiseringen av kommunene? Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Noen som vet om dette er relevant for saken og hvem som står for privatiseringen av kommunene? Det må jo være blårussen i AP og SV, eller? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 At kommunene må tenke økonomi anser jeg som udelt positivt, men i min naivitet så tror jeg de faktisk også har gjort dette tidligere? Kommunale tjenester som f.eks vann og avløp og renovasjon er tjenester som skal betales etter selvkost (lovbestemt!), og da kan det vel være greit at disse tjenestene gjøres billigst mulig slik at det blir mere penger til andre gode formål? Hvis private aktører kan yte denne tjenesten til samme, eller bedre, kvalitet enn kommunen kan og til en lavere pris enn kommunen kan, ja da mener jeg faktisk at private aktører skal få sjansen, eventuelt hvorfor ikke? Hva båtforeningene betaler i leie til kommunen varierer nok en del, men tror generelt sett at leien er lav i forhold til den reelle (markeds) verdi. I min kommune tror jeg leien er rent symbolsk, samarbeidet mellom båtforeneingene og kommunen er bra, men så bor jeg i en kommune som til "enkeltes" store fortvilelse har vært styrt/dominert av Høyre siste femti år! Og hvis et kommunalt selskap skulle gå med overskudd, ja da er vel det også bra for pengene pløyes jo tilbake til kommunen og går ikke i lommene til enkeltpersoner. Det er jo også med på å synliggjøre hvordan kommunen driver sine tjenester og økonomiske budsjetter og resultater er vel fornuftige styringsverktøy som gir alle og enhver en grad av innsyn som man ellers ikke ville hatt? Mulig jeg har misforstått alt sammen, men også mulig at jeg ikke har det? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Arnstein Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Hva båtforeningene betaler i leie til kommunen varierer nok en del, men tror generelt sett at leien er lav i forhold til den reelle (markeds) verdi. Sammenfaller med praksis i tilsvarende havner i Stavangerområdet. Satt litt på spissen så sitter det noen som tror at det har skjøte på disse plassene og at de inngår i familiefomuen. Plassen er ofte opptatt med en avdanket, forsømt pram av ett eller annet slag. Er det rart at det er knapphet på båtplasser? En annen ting er at ca. 2000-3000 kr året for en båtplass i en marina ikke dekker avskrivninger og drift av anlegget uten sterk subsidiering. Denne tilstanden gjelder nok kun for de kommunalt anlagte havnene fra 70 og 80-tallet, hvor de tidligere nevnte "skjøtebesitterene" med det råtne prammene tviholder på plassene sine. Er det noen som vet hva det koster å opparbeide en båtplass i skjermet havn med brygge og parkering? Ikke vet jeg, men vil tippe et sted mellom kr 150.000-200.000 per plass. I tillegg skal anlegget vedlikeholdes. Hvem vil ta på seg dette mot lårtlig leie på 2000-3000 per plass? Tror vi skal være storlig fornøyde nå til dags om vi får en god båtplasse til 10000-15000 kr per år. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
tuffff Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Og hvis et kommunalt selskap skulle gå med overskudd, ja da er vel det også bra for pengene pløyes jo tilbake til kommunen og går ikke i lommene til enkeltpersoner. Det er jo også med på å synliggjøre hvordan kommunen driver sine tjenester og økonomiske budsjetter og resultater er vel fornuftige styringsverktøy som gir alle og enhver en grad av innsyn som man ellers ikke ville hatt? Mja, siden det er småbåthavner vi snakker om så vil i mange tilfeller det eventuelle kommunale selskapet som styrer disse hete noe med ...... Havn KS, eller noe sånt. Da forsvinner pengene ut i det store intet (havnekassa), og blir ikke tilbakeført kommunekassa dersom det skulle bli et overskudd. I min kommune er det organisert på denne måten, og båtforeningene hadde et svare styr med å få leieprisen ned på et tilnærmet selvkostprinsipp for det kommunale foretaket når vi skulle overta driften av havnene selv. I virkeligheten er det jo leietagerne (altså kommunens egen innbyggere) i de tidligere kommunalt drevne havnene som har betalt for både utbygging og drift gjennom mange års leieinnbetaling. Ikke mer enn rett og rimelig da, enn at det kommunale foretaket leier det hele ut til båtforeningen etter dette prinsippet (selvkost). Å betale overpris (markedspris) for å subsidiere trafikkhavna gjennom småbåthavnene ville være et ran etter min mening. Heldigvis fikk vi gjennomslag for fornuften, og betaler idag en leie for havna som gjør at vi kan ha lave innskudd og en rimelig årsleie til glede for alle leietagerne. At ikke alle får plass og at det dermed er ventelister i havnene gjør oss riktignok til en noe eksklusiv innbyggergruppe, men det er tross alt bevegelse i ventelisten så før eller siden får man en plass. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Da forsvinner pengene ut i det store intet (havnekassa), og blir ikke tilbakeført kommunekassa dersom det skulle bli et overskudd. Pengene blir, eller blir ikke, tilbakeført til felleskassa avhengig av hva eierne mener. Eierne er jo kommunen hvilket i praksis vil si det til enhver tid sittende flertall i kommunestyret. Og siden det er vi som bestemmer hvem som skal sitte der så er det viktig å avgi sin stemme ved alle valg, og selvfølgelig velge riktig stemmeseddel! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tuffff Svart 26.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2008 Nei, det er dessverre lukkede skott mellom havnakassa og kommunekassa. Dette er regulert i havneloven og ikke noe som hver enkelt kommune kan bestemme. Et eventuelt overskudd i havnkassa kan kun brukes til havneformål og ikke tilføres fellesskapet. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.