Jump to content

Kraftig prisøkning på leie av båtplass!

erund

Recommended Posts

Jeg er langt på vei enig med Mouche, men samtidig så kan det hende at midlene flyttes litt rundt omkring og prisene reguleres der det er mulighet for dette.

Kommunene mener jeg opprettet havnedriftselskaper pr. 01-01-2007, og derfor overtok disse selskapene ansvaret for drift og vedlikehold.

Problemet var kanskje at de overtok ansvaret for noe de ikke helt kjente standarden på.

Så viste det seg at noen av kaianleggene av eldre dato måtte oppgraderes teknisk av sikkerhetsmessige årsaker, og dette koster.

Så spørs det da hvor pengene til disse utbedringene blir hentet fra og om dette budsjettet inkluderer inntekter fra utleie av kommunale båtplasser. (Eller og utleie av områder til båtforeninger).

Vi har en situasjon i dag, men jeg tror vi får en annen situasjon i fremtiden, for selvkost får en helt ny betydning når det havner i en ny budsjettsammenheng. Det kommer uten tvil til å være forskjell mellom kommunene, men en prisstigning tror jeg er nært forestående de fleste steder.

Spørsmålet er vel da:

De som nå erfarer en prisøkning på leie av båtplass, ligger de i kommunale eller private båthavner?

Hvorfor har prisen steget med opptil 50 % på et år? (Tilbud og etterspørsel eller reelle kostnadsøkninger).

Kommer kommunen til å finne det rimelig og rettferdig at noen båteiere skal ha billige båtplasser gjennom kommunale marinaer i uoverskuelig fremtid, eller skal det gjøres tilnærminger for at alle skal behandles likt til slutt?

Jeg er vel enig med Contraband, bortsett fra at dette kan løses med politikk. Politikken har blitt for komplisert uansett sammensetningen i regjeringen tror jeg.

I tillegg så står vi foran et enormt behov for oppgradering av marinaer bygget på 80 tallet. Krav til internkontroll.

Jeg synes det er rart at de som har søkt om utvidelse i Stavangerområdet har fått avslag til tross for at marinaene ble oppfordret til å komme med ønsker / planer. Noen som kjenner til årsaken eller om noen har fått søknadene innvilget?

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Ja, men om det er trøst eller ikke - og i så fall for hvem - er jeg litt usikker på. Dersom en kommune vil tjene penger på småbåthavnene så kan de antagelig gjøre dette ved å organisere driften i et eget selskap utenom havnevesenet (dersom et slikt finnes) - f.eks. under eiendomsavdelingen. Da kan nok et eventuelt overskudd tilføres kommunekassa. Dette vil jo være bra for kommunen (større inntekter), men dårlig for leietagerne i båthavna (høyere leie). Så her spørs det jo på øye som ser. :sailing:

Vi er i hvert fall glade for det vi har fått til nå og kan leie ut plasser til kr. 650,- pr breddemeter pr. år. :flag:

mvh tuffff

Guest Avmønstret#
Ole Petter:

Har sett eksempler fra mer rurale strøk også. Sist ute er Brevik på Nesodden der de fastboende er i gang med en underskriftskampanje mot den planlagte småbåthavna. Er visst ikke helt enkelt, dette her.

Har forståelse for at fastboende ikke vil at fellesområder langs sjøen skal bygges ut som småbåthavner. Særlig når det ligger så nært Oslo. Sjangsen for at lokalbefolkningen sitter igjen med svarteper er jo overhengende. En (til) bit av den lokale strandlinja blir utbygd, de får økt trafikk fra Oslo, og mulighetene for båtplass er akkurat like liten som før.

Hva er fordelene for beboerne på Nesodden, utover at noen "rikinger" i Oslo får plass til båten sin?

Guest Avmønstret#
Det er mye sutring pga dyre båtplasser ???

Hvorfor gjør dere ikke noe med det ??

Stem de rødgrønne ned, slutt og sutre på dyre båtplasser.

<klippet>

Dette svaret ligger svært nært mitt "universalsvar", som jeg bruker når jeg ikke aner hva svaret er. Nemlig "Per Borten!"

I dette tilfellet syns jeg faktisk "Per Borten!" er ett bedre svar enn ditt. :lol:

Per Borten!

En annen ting er at ca. 2000-3000 kr året for en båtplass i en marina ikke dekker avskrivninger og drift av anlegget uten sterk subsidiering. Denne tilstanden gjelder nok kun for de kommunalt anlagte havnene fra 70 og 80-tallet, hvor de tidligere nevnte "skjøtebesitterene" med det råtne prammene tviholder på plassene sine.

Er det noen som vet hva det koster å opparbeide en båtplass i skjermet havn med brygge og parkering?

Det er ein liten kommunal havn rett nedfor der eg bor som eg gjerne vil ha plass i da eg da får ca 5 min gange til båten. Men som Arnestein sier så ligger det ein del gamle "vrak" der som aldri blir brukt og aldri blir flyttet. Tydeligvis ein del av familieformuen ja... Og eg må vente og vente på å få plass til min båt som brukes minst ein gang i uken året igjennom... Bare sånn passelig irriterende det...

Ang. kostander til å etablere ein havn, så blei den havnen eg ligger i i dag bygget i 2003 med utlegg av steinmasser til vinkel-molo på tilsammen ca 120 meter fra 2-12 meters dyp og etablering av brygge på innsiden av denne med 8 m utliggere med cc på 3,5 meter. Strøm og vann hører og med. Egentlig ein riktig fin havn hadde det ikkje vært for dei som eiger plassene i den - eg bare leiger. Denne havnen kostet det ca 4,5 mill å bygge i 2003 med 50 plasser, altås ca kr 90.000,- i byggekostnader for ein tipp topp havn med god standard. Sikkert blitt ein god del dyrare i dag i og med økte byggekostander...

Det er i alle fall noen som tjener gode penger på å leige ut plassene sine i denne havnen kan man si :wink:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Hva er fordelene for beboerne på Nesodden, utover at noen "rikinger" i Oslo får plass til båten sin?

Fordelen er at det kan faktisk komme noen flere arbeidsplasser, samt det kan dryppe mere på de som allerede ligger der.

Det gjelder å se muligheter. Og en ting kan jeg love deg, de med god råd kjøper plass i Oslo. Nesodden er ikke så attraktivt. :wink:

Vi sees!

Jeg synes det er rart at de som har søkt om utvidelse i Stavangerområdet har fått avslag til tross for at marinaene ble oppfordret til å komme med ønsker / planer. Noen som kjenner til årsaken eller om noen har fått søknadene innvilget?

Fylkesmannen i Rogaland er i dag den største naturverneren i fylket, og takk for det. Litt snevert er dette et problem for oss båtfolk da han ser på båthavnene som inngrep i naturen og boområdene rundt (ref. begrunnelsene hhv. Åmøy og Hillevåg).

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...