Bjørktun Startet 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2008 Kva meiner de kloke karar og kvende på dette forum om denne båten? http://synkefri.no/e28s/ny%20e28s.htm Nokre stikkord: -synkefri -kan leverast med tvillingkjøl, ser ut som to kjølar som står etter einannan og kopla saman i ein felles bulb nedst. -brei, og høgt fribord -God omtale med tanke på byggjekvalitet - ein uvanleg utsjånad. Pent eller stygt? Eg klarar ikkje heilt å bestemme meg, men synest kanskje den ser litt tøff ut... - Dyrare enn til dømes Bavaria 31 eller Hanse 320, men kan hende verd prisen? Nokre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 20.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2008 (redigert) Hei, Har ikkje prøvd 28s, men sidan me har ein 30i så kan eg jo sei litt om Etap. Etap 28s erstattar to båtar i Etap sitt sortement, 26i og 30i, og ligg nok nerast 30i i størrelse. I forhold til dei andre store (Bavaria, Beneteau ... osb) så er Etap verftet eit relativt lite verft, men båtane er av bra kvalitet. Reknar med at du har lasta ned Seilmagasinet sin test av 28s (ligger som .pdf ute på www.synkefri.no sine websider). Me fekk båten vår i 2003, og har hatt mykje gleda av den. Nokre kommentarar til stikkorda dine: -synkefri Dette er godt å ha i bakhode, men til vanleg tenker ein ikkje så mykje over det. Men -det har ein positiv effekt viss du skal ha med folk som føler seg utrygge i båt. Til vanleg er det beste med synkefri båt dette: Det er to skrog med skum imellom, skum = isolasjon = kondensfri båt. Dette er ein kjempefordel! Det legg seg ikkje kondens på innsida av skroget sjølv tidleg på våren når sjøen er kald og det er kuldegrader i lufta. Ulempen er at skummet tar litt plass så det er noko mindre med stuerom enn i tilsvarande båt som ikkje er synkefri. -kan leverast med tvillingkjøl, ser ut som to kjølar som står etter einannan og kopla saman i ein felles bulb nedst. Skal du inn i dei grunnaste uthavnene så er sikker dette smart. Viss du har planar om å segla regatta innimellom så trur eg ikkje det er lurt å satse på tvillingkjølen, den gir nok litt dårlegare høgde pluss at du er avhengig av ein viss fart for at prinsippet med tvillingkjøl skal virke. Vår båt har vanleg kjøl (1.7m) -brei, og høgt fribord Stort sett ein fordel -God omtale med tanke på byggjekvalitet Vår er bra, og det ser ut til at 28s er enda betre - ein uvanleg utsjånad. Pent eller stygt? Eg klarar ikkje heilt å bestemme meg, men synest kanskje den ser litt tøff ut... Smak og behag, Etap har ein del spesielle løysingar. Trur det kan vera lurt å bruka litt tid på å sjå nærmare på desse, og samanlikne med andre båter i samme klasse. Mesteparten av løysingane er ganske smarte. - Dyrare enn til dømes Bavaria 31 eller Hanse 320, men kan hende verd prisen? Den er nok litt dyrare ja, så det kjem an på kva du legg mest vekt på. Det finns, så vidt eg veit, ingen andre synkefrie båtar å samanlikne med... Kor bra seglar den? Kjem an på kva du samanliknar med, og mykje er jo avhengig av mannskapet. Me seglar ein del onsdagsregattaer i løpet av sesongen, og når me får dreis på segltrimmen så seglar vi jamgodt med nokre skarptrimma Maxi Fenix og Maxi 999. Lystallet er omtrent det samme for 30i og Fenixen. 30i går veldig bra på kryss og slør, på lens sliter vi litt på grunn av seilføringa, vi har gennaker og ikkje spinnaker. Men potensialet i båten er nok eit par hakk betre, men det var dette med mannskapet då Trur 28 s har litt anna skrogform, litt breiare. I tillegg har den noko høgre kjølvekt enn 30i så den tåler nok litt meir vind før den må revast. Importøren: Er jo eit relativt lite firma (einmanns så vidt eg veit) med tilhald i Moss. Men importøren er genuint interessert i seilbåtar og me synns me har fått god oppfølging. Då me fekk båten så var importøren med oss og rigga båten første gangen. I tillegg til å sjekka at alt var iorden fekk med samtidig opplæring i korleis dette skulle gjerast, noko som har kome godt til nytte seinare. For oppfølginga sin del er det sikkert ein fordel for oss at me har båten i Moss, så viss du ikkje bur på austlandet så kan det nok vera lurt å vurdera kor langt du må avgårde for å få hjelp. Ein anna ting som er kome opp no i det siste, Etap verftet er kjøpt opp av Dehler. Men i følge pressemeldingane så fortsetter Etap som før, men dei skal samarbeide med Dehler på ein del ting. Det vert spennande å følge med på dette. Men kort oppsummert: Det viktigste, viss du vurderer båten, er at du får tatt deg ein prøvetur. Gå igjennom båten og sjå nærmare på dei løysingar som er valgt, og dra utpå for å få ein føling med korleis den seglar. mvh Rossicus Redigert 21.Februar.2008 av Rossicus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørktun Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Interessant at du har ein Etap, Rossicus! Eg har ikkje inntrykk av at det er så mange av desse båtane i Norge. Her på vestlandet har eg enno ikkje sett nokon. Eg forstår det slik at du er godt nøgd med båten? For meg er nok ikkje ein slik båt innanfor mi økonomiske rekkevidde enno, men det er gratis å drøyme, og det gjer eg ofte. Kanskje får eg sjansen ein dag...Eg fatta interesse for denne båten etter å ha lese testen av han i Seilmagasinet. Den er ikkje blitt mindre interessant etter det du skriv! Sitér dette innlegget Link to post
seilbaat Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 det er flere etaper i stavanger .. det ser litt småskummelt ut uten akterstag på de små båtene men det fungerer visst det og .. legger fort merke til at det er smarte og nyttige løsninger inni båten skroget på selv en 24 foter er svært tjukt i bunn og miljøet ombord virker veldig flott og i mine øyne svært trivelig. (flott materialvalg, lite plastikklukt, fin finish osv.) Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Interessant at du har ein Etap, Rossicus! Eg har ikkje inntrykk av at det er så mange av desse båtane i Norge. Her på vestlandet har eg enno ikkje sett nokon. Eg forstår det slik at du er godt nøgd med båten?For meg er nok ikkje ein slik båt innanfor mi økonomiske rekkevidde enno, men det er gratis å drøyme, og det gjer eg ofte. Kanskje får eg sjansen ein dag...Eg fatta interesse for denne båten etter å ha lese testen av han i Seilmagasinet. Den er ikkje blitt mindre interessant etter det du skriv! Ja det er viktig å ha ein draum. Det var det samme det starta med her og, ein draum og ein 14 fots Askeladden med segl. Så blei det 20 års pause før det blei båt, men draumen var der. Som seilbaat skriver så er det vistnok ein del Etap'ar i Stavangerområdet, og viss eg ikkje hugsar heilt feil så skal det vera ein 28s der og ein stad. Importøren kan sikkert hjelpa deg med kontaktinfo og ordne prøvesegling viss du vil. Lykke til med båtsøket! Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Dehler, eller eierne av Dehler har kjøpt Etap. Om de vil lide samme skjebne som Gib Sea, når de ble kjøpt av Dufour vil tiden vise... Uansett Etab og Dehler er fine båter. Det blir spennende å se hva de isammen kan komme opp med. Personlig ville jeg vært litt betenkt med å kjøpe Etap nå, før man ser hvordan fusjonen blir. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Mulligan Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Så rådet ditt er å kjøpe en ............? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Personlig ville jeg vært litt betenkt med å kjøpe Etap nå, før man ser hvordan fusjonen blir. Ser ikke problemet. Liker man båten, så liker man båten. Om det blir produsert flere av den er vel ikke så relevant? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
TMS Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Problemet kan bli at båten blir vanskeligere å selge på bruktmarkedet til en god pris. Men hvis potensielt verditap er noe man ikke behøver å ta hensyn til fordi man skal ha båten i mange år eller fordi man har penger nok, så kan det være attraktivt å kjøpe en "anderledes" båt. Jeg har selv eiet en etap og den var ikke veldig lett å selge. Jeg fikk også problemer med salget i etterkant, da det viste seg at skummet (som gjør den synkefri) hadde trukket vann og delvis smuldret opp. Jeg regner med at Etap har fikset dette på nyere båter.. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sun Flyer Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Kjente båter er jo ikke nødvendigvis enkle å selge heller? To båter av samme produsent kan være veldig forskjellig når det gjelder hvor lett den er å selge. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Rossicus Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 (redigert) Jeg har selv eiet en etap og den var ikke veldig lett å selge. Jeg fikk også problemer med salget i etterkant, da det viste seg at skummet (som gjør den synkefri) hadde trukket vann og delvis smuldret opp. Jeg regner med at Etap har fikset dette på nyere båter.. Kva type Etap hadde du TMS, og kva år var den bygd? Har ikkje høyrt om at dette skal vera noko problem nå, for skummet skal iflg verftet vera med lukka cellestruktur så det ikkje trekjer vatn. Men må sei at eg ikkje har sjekka skummet som er i vår båt ... Rossicus Redigert 22.Februar.2008 av Rossicus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Jeg var lenge særlig interessert i Etap-båter og har sett på dem på messa i Hamburg. Spurte spesielt etter dette med vann og skummet og fikk som svar (omtrentlig): "Materialet KAN bare ta opp <noe få> prosent vann og vi har bygget båtene slik i 32 år og det har aldri vært et problem". At dette problemet allikevel har oppstått de senere år gir da allikevel grunn til å være noe mistenksom. Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 På nettsidene til Etap står det dette om skummet: "In the ETAP ship-in-ship construction, the deck and hull are double-skinned. The hollow space between the two decks and two hulls is filled with closed-cell polyurethane foam. The closed cell structure is almost entirely non-absorbent and gives the boat sufficient buoyancy." Meir info her Er ikkje god nok i kjemi for å sei noko om levetida på dette stoffet, men det er jo ikkje akkurat marsmellows så det burde jo vare ei stund. Det kan jo tenkes at det skjer noko viss det trekker litt vatn for så å fryse og tine igjen... men det vert berre spekulasjonar. Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 (redigert) Kva type Etap hadde du TMS, og kva år var den bygd?Har ikkje høyrt om at dette skal vera noko problem nå, for skummet skal iflg verftet vera med lukka cellestruktur så det ikkje trekjer vatn. Men må sei at eg ikkje har sjekka skummet som er i vår båt ... Rossicus Det var en Etap 22, 1977 eller 1979 modell, husker ikke helt sikkert. Vi kjøpte den i 1991 og solgte den i 1992. Båten hadde vært på grunn før vi kjøpte den, uten at tidligere eier fortalte om det til oss. Hun som kjøpte båten av oss oppdaget at det piplet vann inn, sansynligvis hadde hun også grunnstøtt. Uansett, det råtne skummet var fra en gammel skade og jeg hadde vært så dum å garantere at båten ikke hadde skader under vannlinjen. Da hjelper det lite å hevde at jeg ikke visste om mangelen. Det jeg skulle ha sagt var at jeg ikke vet om skader, og ikke garantert at det ikke var skader... Dyr lærdom... Jeg syntes også det var merkelig at skummet morknet/råtnet, trodde slikt skum skulle tåle vann. Mulig at det skyldes frost gjennom flere vintre som gradvis har tæret på... Redigert 22.Februar.2008 av TMS (see edit history) Sitér dette innlegget TMS Link to post
TMS Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Kjente båter er jo ikke nødvendigvis enkle å selge heller? To båter av samme produsent kan være veldig forskjellig når det gjelder hvor lett den er å selge. Yess, nettopp, derfor gjelder det å bruke hodet ! Hvis man skal kjøpe en båt som man regner med å ha 10-20 år velger man kanskje anderledes enn om det er mulig at man skal selge/bytte båten om 3-4 år ? Det er det samme med biler. Kjøper du en Audi A4 stasjonsvogn med diselmotor, er sjansene større for at du blir kvitt den igjen til en fornuftig pris enn hvis du kjøper en Citroën... (det var tilfeldig at jeg valgte tysk mot fransk her... ) Sitér dette innlegget TMS Link to post
bjoris Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Jeg har jo veldig sans for Etap, jeg har generelt sans for alt som ikke er erke konservativt... Poenget mitt med å skrive et innlegg her er at jeg gjennom årene har lært meg at det er viktigere å kjøpe noe som er slik en ønsker enn "mest for pengene". Selvsagt skal en ikke glemme 2. håndsverdi hvis ikke økonomien er ubegrenset eller tidshorisonten på eierskapet er kort, men det er langt fra sikkert at denne er umulig å selge. Sannsynligheten for at du taper mer er nok stor, men husk, det er få som kjøper slike nye og dermed er det få på markedet av dem brukt også. Problem er vel i første rekke at bruktbåtkjøpere ofte er mer prisbevisste... og slik sett kan det være vanskelig å finne en kjøper som vil betale relativt like mye mer for den brukt som den kostet nye. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
OT-flyktning Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hvis du kjøper en båt for å bruke den, kjøp en som er slik du vil ha den. Hvis du kjøper en båt for å selge den, kjøp en som er slik kjøperen vil ha den. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hvis du kjøper en båt for å bruke den, kjøp en som er slik du vil ha den. Hvis du kjøper en båt for å selge den, kjøp en som er slik kjøperen vil ha den. Elle hva med et kompromiss, en båt som du liker og som du ikke er nesten alene om å like ? Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sun Flyer Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hvis du kjøper en båt for å bruke den, kjøp en som er slik du vil ha den. Hvis du kjøper en båt for å selge den, kjøp en som er slik kjøperen vil ha den. Spørsmålet er hvor stor forskjell det er på den du vil ha og den som er lett å selge. Min forrige båt var en av landets bestselgende 35 fots seilbåter. Vi var ganske fornøyd men ville ha noe større. Salget gikk på 6 dager og vi gikk i pluss på båten. Så kjøpte vi en 3 år eldre 40 foter av samme fabrikat. Den har mer av alt det viktige; bedre seilegenskaper, større motor (relativt sett også), selvfølgelig er den rommeligere. Men det er lett å kjenne igjen kvalitetene fra 35 foteren. Denne 40 foteren er veldig vanskelig å selge. I løpet av 7 måneder har jeg fått færre telefoner enn på tre dager med 35 foteren. Men når jeg solgte den var den fremdeles en nyhet, og importøren hadde venteliste, så det var kanskje ikke rart at det gikk så lett. Selv om det ser ut som jeg kommer til å tape en del penger på 40-foteren; angrer jeg ikke. Den var et mye bedre kjøp enn 35 foteren og har gitt oss seilopplevelser som vi ikke ville vært foruten. Når jeg går på båtmesser finner jeg fremdeles ingen andre 40-fotere jeg ville byttet den i. Så TMS; du bør selge den bav'en din innen bavaria kommer med en ny modell. Etter det blir det vanskelig å få igjen pengene for den. Eventuelt kan du satse på å ha den veldig lenge. Da taper du heller ikke noe særlig, tror jeg. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
TMS Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Så TMS; du bør selge den bav'en din innen bavaria kommer med en ny modell. Etter det blir det vanskelig å få igjen pengene for den. Eventuelt kan du satse på å ha den veldig lenge. Da taper du heller ikke noe særlig, tror jeg. Godt sagt, du har muligens rett i dette. Men jeg fikk igjen pengene mine for både min første og andre Bavaria (36 og 38) etter at disse var gått ut av produksjon og nye modeller var lansert. Men det behøver ikke å bety at jeg er like heldig neste gang. Jeg tror at bavaria 46 lar seg selge, fordi den er en av de rimeligste alternativene for de som trenger fire lugarer. Ved å "time" salget til etter at det er for sent å få tilsvarende ny båt til sesongen, bør det være mulig å selge den til en ok pris. Når det er sagt, har jeg ingen planer om å bytte båt de nærmeste årene. Sitér dette innlegget TMS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.