Jump to content

Nytt Storseil, løsfotet eller ikke ?

bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei! Har omsider fått ut fingeren og skal ha nytt storseil, har fått tilbud på Løsfotet seil (har idag "vanlig" bomlik m/sleider). Kan noen som er bedre bevandret enn meg i moderne seilrigging, forklare meg fordelen med løsfotet, fremfor det opplegget jeg har idag. Krever det evt. endringer / forsterkning av bommen? Tenker at et løsfotet seil gir større krefter helt ytterst på bommen enn min nåværende løsning. Et løsfotet storseil gir vel også mere bus nederst i seilet?? Flere momenter å tenke på ??

Båten er 26 fot, Mastheadrigget, vekt 2,5 tonn

Nytt seil =17,5 kvm

2+2 spiler (2 lange(gjennomgående) + 2 korte)

Har også tenkt å bestille Lazy Jacks m/kapell.

For de nyskjerrige kommer jeg nok til å bestille herfra Kabat (segelochbat))

Trygve

Det som slår meg i første omgang er, hvordan er skjøtepunktet festet-er bommen din i tre?Joda du har mye lettere mulighet for og justere busen i seilet- jeg trodde at man ikke kunne gjøre en slik forandring uten at dette påvirket kreftene mye på din bom, slik du antyder.

Jeg tenker at om skjøtepunktet er ytterst påå bommen vil jo dette også gi en negativ påvirkning i forhold til hvor kreftene blir på bommen om seilet også bare skal ha festepunkt der ytterst.

Om ikke vedkommende seilmaker som skal sy seilene kan svare deg på dette så bytt seilmaker.

Ja jeg har vel ikke bidratt med så mye men interesant alikevel.

I min rigg, som er en gaffelrigg, så er seilene løsfotet. Då vidt jeg kan erindre så gjelder det alle gaffelrigger. Nå er skjøtepunktet på det samme stedet som skjøtebarmen på underliket, så det blir den samme kreftene på hver side av bomnokken i horisontalplanet, altså er kreftene på bommen i balanse.

Fordelen med løsfotet seil, så vidt jeg kan se, er at man kan redusere presset i seilet ved å tviste det ut ved å slakke på seiluthalet. Det gir i sin tur anledning til å seile flatt, altså uten krengning, som kan redusere avdrift. Jo mere en seilbåt krenger, jo mindre blir kjølens areal, jo mer vil den drive av.

Jeg har sånn løsfoter.

Ikke fordi jeg valgte det, men fordi den kom med båten. Etterhvert liker jeg den. Synes jeg har mer muligheter for å forme storseilet, særlig på romme kurser og slør. Har modifisert litt slik at jeg har uthalet til sittebrønnen.

I likrenna har jeg lazybag. En fenomenal sak. Jeg berger storseilet på under halvparten av den tiden en med rullemast gjør det. En kjapp sving opp i vindøyet, og seilet ligger i posen sin.

Hei Igjen!

Båten er vanlig bermudarigget. Mulig jeg er helt på jordet (eller langt til havs) men jeg tenker at et løsfotet seil er mye vanskeligere å få flatet ut?

Siden kreftene virker både oppover og innover langs bommen, slik at busen nederst i seilet blir større. Man må derfor stramme opp for kreftene i begge retningene. I dag behøver jeg jo bare å teite opp seilet langs bommen, og trenger ikke tenke på de oppover rettede kreftene. I dag er er vel skjøtepunktet ca 15 - 20 cm innenfor enden. Seilet slutter vel også omntrent der. Muligens litt innenfor, husker ikke helt.

Et litt dårlig bilde

cecilie_multitasker.jpg

Trygve

Uten å vite sikkert, antar jeg at et seil sydd for å være løsfotet er sydd i en annen fasong enn et seil som er sydd for å løpe i en slisse i bommen. Dermed antar jeg videre at ved å hale seilet helt ut på bommen, så vil det stå så flatt som likene tillater. Altså at underliket vil stå paralellt med bommen. Jeg tror tvert i mot at busen i bunnen av seilet vil være ganske liten og vil bli bli flyttet høyere opp i seilet jo mer uthalet er teitet opp.

Gitt at begge typer passer til din bom,vil jeg uten tvil velge løsfotet. Det blir lettere å kontrollerer busen i seilet, fordi du enkelt kan se seilet i forhold til bom'en. Det gir også en minial (men likevel reell) forbedring i at busen i seilet går helt ned til bom'en. Det er slett ikke vanskeligere å trimme seilet flatt, snarere tvert i mot.

Redigert av Krimart (see edit history)

Ok. Takk for svar, dersom det ikke kommer noen voldsomme negative bemerkninger til løsfotet seil, bestiller jeg dette i morgen tidlig. Måtte bare sjekke ut dette med evt. forsterkning av bommen. Seilmakeren mente også at det ikke var nødvendig, siden skjøtepunktet er nær akterliket på storseilet.

Bestiller samtidig Lazy Jack kapell m spiler og full pakke. Regner med samme opplegg som Mulligan. Sparer faktisk 1,5 båtlapp kontra billigste tilbud fra norsk seilmaker i høst. Da får jeg også kapellet og bedre duk kvalitet ! :smiley:

2 års garanti får jeg også. Seilene syes vistnok hos Narwal. Og de er vel kjent for rimelig brukbare seil.

Trygve

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...