Jump to content

Hvor stor bøye ?


Nils1

Recommended Posts

Takker for svar - var i grunn et greit utgansgpunkt. Er jo det som er litt av problemet - å finne ut hvordan i allverden skal man finne noe å gå utfra.

Ang moringen - eller ilen som vi sier på desse kanter :-) så er den solid og god ja - betalte en god tusenlapp for den - med innstøpt både bolt og tau.

er fomet som en "fyrtsikk eske" men på undersiden er det ett stort "hakk" som går fra kant til kant - slik at den fester godt i bunnen.

Link to post

Hei!

 

Solid ile ja, den flytter du ikke med det første :smiley:.

Bruker samme type bøye som du - tror det står 50 et-eller-annet på den og den holder plenty.

 

Har valgt lastestropp istedenfor kjetting eller tau og ilen min er støpt i betong med et dreneringsrør som stroppen er tredd gjennom (ingenting som ruster).

 

Bruker vanlige sjakler (store) på bøyesiden og disse, samt fortøyningen til båten er selvfølgelig festet på undersiden av bøyen.

Gjengene er greaset for at de skal være lettere å skru opp (håper jeg) ved bytte eller annet vedlikehold.

Sjaklene skal vel egentlig tres inni hverandre for høyest sikkerhet, men jeg har ikke gjort dette.

 

Har valgt synketau til fortøyning mot bøya slik at når jeg kaster loss vil dette (som da henger i øyet på bøya) ikke ligge i overflata og skape trøbbel for andre, eller meg selv.

Redigert av Jå9 (see edit history)
Link to post
---------

Bruker vanlige sjakler (store) på bøyesiden og disse, samt fortøyningen til båten er selvfølgelig festet på undersiden av bøyen.

Gjengene er greaset for at de skal være lettere å skru opp (håper jeg) ved bytte eller annet vedlikehold.

Sjaklene skal vel egentlig tres inni hverandre for høyest sikkerhet, men jeg har ikke gjort dette.

 

----------------

 

Hei og takk for svar - lurer litt på det su sier med undersiden av bøyen ?

skal ikke landtauet til båten gå igjennom øye på toppen av bøyen ?

Link to post
Har valgt lastestropp istedenfor kjetting eller tau og ilen min er støpt i betong med et dreneringsrør som stroppen er tredd gjennom (ingenting som ruster).....

Og ingenting som gir .... du må ha noe vekt imellom her slik at det ikke bare blir rykk og napp når det strekkes .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
skal ikke landtauet til båten gå igjennom øye på toppen av bøyen ?

 

Øyet på toppen er ikke til å fortøye i, kun for å få tak i bøyen! Fortøyningen festes på undersiden, ellers kan akslingen gjennom bøyen brekke eller skru seg løs...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Øyet på toppen er ikke til å fortøye i, kun for å få tak i bøyen! Fortøyningen festes på undersiden, ellers kan akslingen gjennom bøyen brekke eller skru seg løs...

 

Oisann - det var nytt for meg.

Dvs at landtauet som båten henger i skal gå igjennom samme øye som iletauet er festet i ?

Har jeg skjønt det rett da ?

Link to post

Du er ikke den eneste og det går vel bra i det lengste.

Jeg har en taubit bundet fast i undersiden av blåsen. I enden av denne har jeg en blokk. Fortøyningstauet går da fra land, gjennom blokken og tilbake til land. Båten er festet til fortøyningstauet. Når båten er så langt ute (nære blåsen) som mulig er vel fortøyningspunktet omtrent en meter fra bøyen. På denne måten er det enkelt og greit å dra båten ut og inn til land og fungerer feilfritt dersom en passer på alle taulengder slik at båten ikke kan gå rundt blåsen.

Link to post

jawik kommer nå til å skape den totale forvirring.

 

Ta utgangspunkt i moringen (vekta). Fest kjetting som går noen meter opp (alternativ et kraftig tau med "daumann") Halvparten av den dybden du skal legge moringen ut på. Herfra et kraftig tau e.l. opp til blåsen. Festes i øyet på blåsen. Et par meter før man når fram til blåsen flettes det inn et nytt tau som skal gå til båten og som anvendes som fortøyning. Blåsen har et formål og det er å holde tauverket (med blåskjell) oppe og flytende i vannskorpa. Fortøy ikke båten direkte til blåsa - det kan bli skjbnesvangert etter noen måneder. Gjør en det som nevnt her er båten fortøyd i vekta direkte og kjettingen erstatter daumannen. Det øverste øyet på blåsa er hvor man henger fra seg fortøyningen til båten. Monter en krok på dette tauet slik at det blir enkelt å henge dette opp. Og lett å få tak i selv når det blåser kattunger rund en.

 

Har selv to stk. traktorhjul (diam. ca 120 cm) fylt med betong og skal legges ut i vifteform. Total vekt ca. 5 tonn på land som tilsvarer ca. 2,5 tonn nedsenket i gjørma. Men nå veier skuta 14 tonn og ligger utsatt til værmessig.

 

 

La ikke merke til at en her var ute etter et uthal fra land.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

uthal fra land er det vi her borte kaller landfeste ?

 

For å oppklare enhver forvirring - og kanskje lage litt nye--

 

fortøyningstauet går gjennom ett eller annet øye på blåsen - og inn til land feste ( en diger bolt i fjellet)

båten er festet med akter OG baugstropp til dette tauet.

den trekkes ut og inn ved behov :-))

 

puhh

smiler :seeya:

Link to post
Og ingenting som gir .... du må ha noe vekt imellom her slik at det ikke bare blir rykk og napp når det strekkes .....

 

Nevnte ikke det, men jag har en tykk kjetting på ca. 2 m mellom sjakkel og fortøyning (tau).

Har vært nede og kikket på båten i dårlig vær mange ganger og jeg har ikke vært i stand til å registrere noen rykk.

Redigert av Jå9 (see edit history)
Link to post
Hørtes interesant ut, har du noen bilder eller tegninger på hvordan dette fungerer. Hadde vært morro å se systemet.

 

Har ingen bilder desverre.

 

Brukte et 5 cm Ø, dreneringsrør på litt under en meter som jeg stakk ned i støpen med noen jernstenger bøyd til U-form stukket ned rundt som forsterking.

Et tau er dradd gjennom røret før jeg monterer det og bundet fast (ende mot ende) slik at røret beholder formen under herdingen.

Tauet brukes også til å dra stroppen gjennom røret når støpen har herdet.

Røret er også montert mest mulig skrått for å hindre at ilen velter.

Dette kommer selvsagt an på hvilken form ilen har. F.eks. så vil jo et traktordekk ikke velte, men jeg vil tro det er en fordel å ikke montere røret i midten.

Link to post
F.eks. så vil jo et traktordekk ikke velte, men jeg vil tro det er en fordel å ikke montere røret i midten.

 

Har festet min kjetting ute i periferien av dekket. Hadde planer om å lage to hull i dekket og tre feste gjennom, men så kom betongbilen før dette ble gjort. Under betongen er det en forhøyning slik at moringen skal suge seg fast. I vertfall i teorien :smiley:. Dekkene er faktisk 140 cm i diam. Og volum i overkant av en kubikk pr. dekk.

 

Var inne på tanken å få fatt i vanlige bildekk og fylle disse opp med betong etter hvert som behovet på vekta økte. Et hull i senter og så tre de på og slippe de ned i sjøen en etter en til vekta var nok. Men så fikk jeg tak i traktordekkene i stedet og blir vel fornøyd med dette opplegget. Kjettingen er på ca. en tomme i stålet og 10x6 cm løkker - og burde holde noen år.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...