Jump to content

Feilvisning på kartplottere.

Guest snowflake

Recommended Posts

Guest snowflake

Har en Garmin 180 som jeg forsåvidt er fornøyd med. Etter at U.S.A. fjernet feilvisningen  vises båtens posisjon på skjermen med bra nøyaktighet de steder jeg normalt seiler. F.eks. fulltreff på Skagen bøye.Fra Langesund og videre nedover sørlandet også meget bra, men det er et unntak. Lå i Lyngør og fikk lyst til å besøke Tvedestrand. Gikk innenskjærs for motor, og da viste det seg at omtrent hele veien til Tvedestrand seilte jeg mer eller mindre over land. Er det noen med samme erfaring, eller noen som har en god forklaring på dette?

Det er vel helst kartene som er problemet. Hva slags kart bruker du, og når er de sist oppdatert? Det norske kartgrunnlaget for store deler av Sørlandet og Telemark var inntil nylig elendig, med målinger helt tilbake fra 1800-tallet og feil på inntil 4-500m enkelte steder. Særlig beryktet var Kragerøområdet men også områdene som du nevner.

Det har kommet nye kart basert på nye avanserte målinger de siste 2-3 årene, de kom "krypende" sydfra, dvs. oppover Sørlandskysten. Sist ute var vel kartblad 6 og deretter 5. Båtsportkartene kom gjerne året etter siden de bare oppdateres hvert andre år.

Kartprodusenten til kartene dine bruker sikkert offisielle kartdata, men sprøsmålet er hvor oppdatert grunnlaget er. Selve GPSen er nok mer enn nok nøyaktig.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Feilvisningen kan rett og slett begrunnes med at GPS-en er innstilt på et annet datum enn kartet er laget i. Det mest vanlige datumet er WGS-84, men det er også vanlig å ha Europeisk datum, feks ED-50 langs norskekysten. Forskjellen mellom disse kan være ganske store.

Legger ved et bilde som illustrerer et typisk forhold mellom noen datum. Disse forskjellene endrer seg med hvor på kloden du er, men dette eksempelet er ikke uvanlig:

Bilde

Blir ikke dette håndtert automatisk i en kartplotter? Har selv en Raytheon 760 kombinert gps, kart, ekko, og har alldri behøvd å gjøre noe med kartdatum. Dette ligger i brikken. Nøyaktigheten varierer selvfølgelig fra sted til sted pga unøyaktige kartdata.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

En sak jeg opplevde en gang da vi leide seilbåt med Garmin 182 Ci var at kartbrikkene var feilmerket. Det viste seg at kartet som vi trodde var over svenskekysten (Oslo-Gøteborg)faktisk var over Oslo-Kristiansand. Når vi da passerte Gula Humpen mistet vi alle kartdata og det så ut til at vi kjørte over "stokk og stein" på tracken. Jeg forsøkte da bare som en test å bytte kartbrikke til den som var merket Oslo-Kristiansand - og dette viste seg å være Oslo-Gøtebord, og da var alt av kartdetaljer på plass igjen. Det var feilmerket med originale etiketter og bokser fra Garmin.

Jeg vet ikke om dette er et engangstilfelle fra Garmin - men det kan kanskje være greit å sjekke. Jeg vet ikke om det er mulig å se dette noe sted på kartplotteren.

Kartdatum har jeg aldri fiklet med på kartplotteren. Jeg praktiserer plug and pray - og det har funket til nå. I tillegg til kartplotteren navigerer jeg alltid med et stort sjøkart (type hele Oslofjorden) på ukjente steder fordi skjermen på min Garmin er for liten til å få full oversikt over alle leder etc. Dermed har jeg alltid back up om det er feil på GPS/kartplotteren

Blir ikke dette håndtert automatisk i en kartplotter? Har selv en Raytheon 760 kombinert gps, kart, ekko, og har alldri behøvd å gjøre noe med kartdatum. Dette ligger i brikken. Nøyaktigheten varierer selvfølgelig fra sted til sted pga unøyaktige kartdata.

Jo, men om GPS-en står innstillt på WGS, og dermed sender NMEA basert på WGS til kartplotteren som viser et annet datum er feilvisningen et faktum.

Mange GPS-er kan vise et datum i displayet, og sende et annet ut til feks kartplotteren. Dette sjekker en i menyen. Pleier å stå godt beskrevet i brukerveiledningen

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...