Jump to content

Kan stive plastvinduer i kalesjen reddes?

Hansb

Recommended Posts

Hei!

Vinduene på kalesjen min har blitt stive. Ett av vinduene har allerede sprekt, og må skiftes. Finnes det noen måte å redde de andre vinduene på? Eller er ett stivt vindu allerede å betrakte som ødelagt? Kalesjen er gammel, men likevel i forholdsvis grei stand - bortsett fra vinduene. Hvilke behandlig den har fått tidligere kjenner jeg ikke til, jeg kjøpte båten sist sommer. Så om det er alder, eller dårlig behandling som har jeg ingen mening om :confused:

Har lest en del om behandling av kalesje her på forumet. Det står en del om hvordan man unngår stive vinduer, men ikke hva man gjør hvis man allerede har fått det...

Tips mottas med takk :smiley:

Mvh. Hans Olav

Er redd løpet er kjørt hvis vinduene er blitt stive. Eneste mulighet er å bytte de. Du kan kjøpe plast til vinduer hos en kallesjemaker, og sy selv eller du kan få en kallesjemaker til å bytte de for deg. Har du en kraftig symaskin blir det påstått å være enkelt å bytte selv. Sy på den nye ruta utenpå den eksisterende, og så skjærer du ut den gamle etterpå med stanleykniv eller tilsvarende. På dette viset unngår du problemet med rynker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du kan prøve å gni inn vinduene med symaskinolje, det hjelper ofte. Men ellers er det ikke uvanlig å måtte skifte vinduer etter 5-6 år. Ikke er det så veldig dyrt heller, hvis du finner en grei kalesjemaker. Selv skiftet jeg to vinduer og fem glidelåser på en kalesje, og betalte et par tusen for alt. Ca tre år siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er det nok bare å krype til korset og bytte vinduer. vinduene er ikke Uv stabile og vil bli sprø når de blir utsatt for Uv stråler. Vinduene er laget av myk PVC og Uv bryter med myknings stoffene og disse kan ikke babyolje eller vaselin erstatte. de har nok mer forebyggenede virkning, litt som solkrem på nesa i påsken. :cool:

Hadde selv samme utfordring en del år tilbake: Etter gode råd, smørte jeg med Vaselinolje gjentatte ganger (både ut- og innvendig)- og vinduene myknet litt etter litt. Var fortsatt noe "stive", men forlenget levetiden i allefall et par-tre år.

Anbefaler at du prøver deg frem, sikkert litt avhengig av hvor langt "prosessen" har gått.

BONITA I

Hei igjen!

Takker for voldsom respons :yesnod:

Etter å ha lest svarene her, så hadde jeg i utgangspunktet bestemt meg for å skifte ut vinduene med nye. Men før jeg skulle levere den inn, så ville jeg vaske kalesjen. (Sikkert mye hyggeligere å reparere på en ren kalesje...). Men etter å ha lagt den i bløt over natten med BioTex, så virker nå vinduene veldig myke og fine.

Får vente og se hvordan den blir når den tørker, og vurdere på nytt. Er ikke så giret på å skifte vinduene dersom det ikke er nødvendig, men har heller ikke lyst til å få ødelagt deler av sesongen med ett gåent vindu...

Fortsettelse følger... :smiley:

Redigert av Hansb (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...