Jump to content

Erfaring med glødeplugger til SABB

Diesel248

Recommended Posts

Hei!

Joda, kan bekrefte at å starte f. eks. (for min del...) en 2H (modeller før 78 - 291 , som har 4 stk stempelringer - altså 1 ringspor mere enn modellene etter) og som er kjent for å være notorisk vanskelig å starte i kulda - har absolutt bruk for gløding!!! Da går det så mye bedre.

Også G-modellen og 2G'en vil i kaldt vær starte tidligere med gløding, enn uten...

Hilsen, en som har hatt 3 Sabb'er!

(G + 2H + tilgang på en 2G)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

2H'en jeg hadde startet forsåvidt greit nok også vinterstid, men den måtte ha fire-fem pump med motorolje i plugghullet for å starte. Merket ikke så veldig mye forskjell etter at jeg monterte gløding egentlig, men det ble jo rensligere da! Før jeg monterte gløding luktet jeg alltid motorolje mnår vi var på tur! :wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

Du har heilt rett Index.

Men vi prøvde utan full regulator og det virka!!!! :flag:

Vi vill ha glødepluggar fordi det blir jo sefølgeligt lettare start og motoren får ein varmare start :yesnod: som kan vere greit i kaldt vær :rolleyes:

Walter_S nemte noko om att det var meir stempelringar på 2H modellanne før 78. Vi har ein frå 1971. og fungerer fint :yesnod:

Men er det nokon som har meir informasjon om dette. Eg veit enn god del om SABB, men jo mer kunnskap om motorer jo bedre :smiley:

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

• 1 måned senere...

Jeg pleide å gløde 15-20 sekunder, slippe knappen og så starte. Det fungerte som regel helt greit! Men om det var ekstra kaldt og Sabben var sur og gretten, hendte det at jeg glødet mens jeg kjørte starteren også. Alt etter behov, egentlig...

Redigert: Sekunder, ikke minutter...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...