Diesel248 Startet 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2008 Hei, Er ny her, men eg har lest ein del om Glødeplugger til SABB -er. Temaet har nok vert oppe mange ganger. Men er det stor forskjell når ein begynner med glødeplugger? Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 21.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2008 Egentlig ikke! Den største forskjellen for min del var at jeg ikke hadde oljete fingre etter start lenger... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Ok, Men SABB H, G, 2H, 2G er jo forkammer motorer, Er ikkje starten lettare?? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hei! Joda, kan bekrefte at å starte f. eks. (for min del...) en 2H (modeller før 78 - 291 , som har 4 stk stempelringer - altså 1 ringspor mere enn modellene etter) og som er kjent for å være notorisk vanskelig å starte i kulda - har absolutt bruk for gløding!!! Da går det så mye bedre. Også G-modellen og 2G'en vil i kaldt vær starte tidligere med gløding, enn uten... Hilsen, en som har hatt 3 Sabb'er! (G + 2H + tilgang på en 2G) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
TMe Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Forkammerdiesel er normalt umulig å få igang uten gløding ved kald motor. Sabb er faktisk den eneste forkammermotoren jeg kjenner som likevel lar seg starte uten gløding, men bare da på sommerstid. Direkte innsprøytet diesel starter vanligvis uten gløding. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 2H'en jeg hadde startet forsåvidt greit nok også vinterstid, men den måtte ha fire-fem pump med motorolje i plugghullet for å starte. Merket ikke så veldig mye forskjell etter at jeg monterte gløding egentlig, men det ble jo rensligere da! Før jeg monterte gløding luktet jeg alltid motorolje mnår vi var på tur! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bert Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hei,på dere hørtes rart ut hatt to sabber både 18 hester og en 10 hester .10 hesteren lå ute hele året startet alltidkaldt eller varmt uten gløding.To spruter med olje rett i forkammmeret,startet alltid da ned til -15. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Hei. Vi og har 2H skal prøve gløding til sommeren. Takk for svar Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Lykke til! Jeg syntes det fungerte greit med gløding, selv om den ikke ble direkte lettstartet vinterstid etter at dette ble montert heller. Prosedyren på vinteren ble gløding, kinne litt, gløde en gang til og så startet den. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 ok. Ser att det er fleire med 2H er. Vi har kjøyrd eit halvt år etter åverhalinga i fjord. vi har ikkje brukt olje eller sigarettar. Ialle fall ikkje startgass! Den har startet med ¨2. kinnings forsøk med litt regulator Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 25.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 Da er den i bedre form en min var ja! Skal forresten startes med full regulator når den er kald. I varm tilstand startes den nesten på tomgang... Hvorfor vil du egentlig montere gløding, når den er såpass lettstartet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 25.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2008 (redigert) Hei, Du har heilt rett Index. Men vi prøvde utan full regulator og det virka!!!! Vi vill ha glødepluggar fordi det blir jo sefølgeligt lettare start og motoren får ein varmare start som kan vere greit i kaldt vær Walter_S nemte noko om att det var meir stempelringar på 2H modellanne før 78. Vi har ein frå 1971. og fungerer fint Men er det nokon som har meir informasjon om dette. Eg veit enn god del om SABB, men jo mer kunnskap om motorer jo bedre Redigert 25.Februar.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2008 (redigert) Hm Redigert 28.Februar.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Diesel248 Svart 13.April.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 Hei, Glødeplugger hjelper i allefall på STARTEN! Det er berre fakta (Så det held) Men skal ein slippe Glødinga når ein vrir nøkkelen, eller skal ein gløde menst ein kjøyrer startaren? Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 13.April.2008 Link til dette innlegget Svart 13.April.2008 (redigert) Jeg pleide å gløde 15-20 sekunder, slippe knappen og så starte. Det fungerte som regel helt greit! Men om det var ekstra kaldt og Sabben var sur og gretten, hendte det at jeg glødet mens jeg kjørte starteren også. Alt etter behov, egentlig... Redigert: Sekunder, ikke minutter... Redigert 14.April.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Espen Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Jeg pleide å gløde 15-20 minutter Seriøst, eller er det n leif? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2008 Link til dette innlegget Svart 14.April.2008 Seriøst, eller er det n leif? Den var vel litt drøy ja, selv på en Sabb! Skulle være sekunder da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.