index Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 En ting som er verd å merke seg, er at lynet faktisk slår opp og ikke ned! Så er det jo en vurdering ut fra dette om en skikkelig jording av masta vil føre til økt fare for å bli utsatt for lyn eller ei... Om jeg skulle hatt slik kabel, ville jeg uansett hatt den utvendig og ikke gjennom kabinen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 Er det egentlig så farlig som man vil ha det til og være ute på åpent hav? Tja, hvor ofte hører, eller leser, vi om dette som et problem som faktisk har skjedd med noen? Personlig kjenner jeg noen som kjenner noen, men kjenner ikke selv noen! Det vises hvert år kart over Oslofjorden med alle de lynnedslagene som faktisk har vært under et kraftig tordenvær og å dømme etter disse så burde mange ha blitt truffet, men virker ikke som om det skjer? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjøtummel Svart 11.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2008 I Norge er det vel større sannsynlighet for at en seilbåt kjører i et luftspenn enn at en båt blir truffet av lynet, men det skjer. Ligger du i en uthavn er det nok større sjanse for at lynet går i moder jord enn i båten din. Lyn kan gjerne hoppe til steder det er mye metall. Jeg har sett noen bilder hvor lynet har sått ned i brønnen med ankerkjetting og hoppet videre ned i vannet. Da kan det bli hull i skroget. Noen har koblet sammen stag, vant og rekkewire til en elektrisk krets og legger slepere i vannet når det er tordenvær i håp om at lynet følger disse og ikke gjør skade på skrog. Det sikreste er båt stål eller aluminium. Da sitter du relativt trygt inne i båten når det er tordenvær. Lyn fra klar himmel er det verre med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.