Jump to content

Hvordan få alt i orden til Færderseilasen?

fernanda

Recommended Posts

Vi vurderer å melde oss på Ferder`n for første gang.

Hadde vært morro å prøve...., men jeg har ikke seilnummer, hvordan får jeg det, event. finnes det et register over alle egistrerte båter, som jeg kan lete i for å se om min båt allerede har seilnummer?

Båten min er jo gammel, så den kan jo allerede være registrert og ha seilnummer, uten at det finnes på mine nye seil.

Er det andre ting jeg bør tenke på?

Fernanda

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Gjør ett søk på www.seiling.org så finner du raskt ut om din båt har hatt lys-bevis tidligere.

Nedenfor HR352'ene som ligger i databasen.

Seilnummer Båtnavn Båttype Byggeår Lys-tall Godkjent til Betalt til Eier(e)

NOR 10518 Azzurro HR 352 LR 1980 1,07 2099-12-31 31-12-2007 Jan Roness

NOR 2023 Landy II HR 352 LR 1979 1,08 Ugyldig

NOR 2969 Nickita HR 352 LR 1981 1,08 Ugyldig Hans Kol

NOR 4682 Hvalborg HR 352 LR 1983 1,08 Ugyldig Stein Owe

NOR 5016 S/y avanti HR 352 LR 1984 1,06 Ugyldig Svein Krane

NOR 561 Juni HR 352 HR 1987 1,10 Ugyldig Jon Faaland

NOR 5787 Pleasure II HR 352 HR 1985 1,08 Ugyldig

NOR 6213 Imagine HR 352 LR -0,01 Ugyldig

NOR 6416 Margarita HR 352 LR 1985 1,08 Ugyldig

NOR 7136 Julie HR 352 HR 1987 1,08 Ugyldig

Det ville overrasket meg om ikke båten din har et seilnummer. En annen sak er at det kan bli vanskelig å spore opp. Når det gjelder klasse i færder'n seiler de fleste HR båtene i egen Hallberg Rassy klasse. Tidligere var det flere Hallberg Rassy klasser, men på grunn av liten oppslutning de senere årene har man endt opp med en felles klasse for alle HR båter.

Det foretaes ingen LYS korrigering av KNS i denne klassen, men Hallberg Rassy klubben gjør sin egen interne lyskorrigering.

Jeg tror ikke du trenger noe annet enn et seilnummer for å delta i den klassen med din båt. Klassen seiler den korteste løypa, dvs Mefjordbåen.

hvis jeg husker rett, er ikke spinnaker tillatt i tur. Der er heller ikke nødvendig med seilnr.. Turklassen runder ved Mefjordbåen.

Forsikre deg at mannskapet kan seile båten uten din hjelp.

Det stemmer at tur-klassen seiler uten spinnaker/gennaker, men jeg tror ikke det stemmer at det ikke er noe krav om seilnr. Jeg tror alle båter som deltar i regattaen må følge kravene om seilnr. Ellers blir det helt håpløst å føre en resultatliste. De raskeste båtene runder Hollenderen, men ingen seiler helt ned til Tristein.

Forskjellen på TUR og LYS uten spinnaker er at TUR-klassen seiler scratch. Dvs første båt i klassen i mål vinner. Ikke alltid rettferdig, men i de midterste tur-klassene blir det ikke så halvgærnt. I den minste og de største blir utslagene større og båtenes potensiale skjevere fordelt, men tur er tur da.

Låner tråden litt...

Sist år ble båten jeg seiler nr. 4 i klassen for klassiske treseilere. Den hadde da et lystall på 1,29, men seilte uten spinnaker...i år har jeg helt nye seil og stor spinnaker - vil jeg da få annet lystall?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

• 3 uker senere...

Hei igjen!

Takk for mange fine svar!

Jeg har vært bortreist en stund, så har derfor ikke rukket å komme med svar....

Jeg har spinnaker, men velger å ikke bruke den, vi kommer til å seile i tur klassen, hvor de andre HR båtene også seiler.

Og har nok ikke noen tro på noe god plassering, men kommer vi i mål er det bra det og.....

Jeg har fått seilnummer, og skal da feste dette på seilet...

Hvor får jeg kjøpt bokstavene, og hvordan fester jeg det på seilet? Det skal bare på storseilet ikke sant???

er det noe annet hvi trenger ombord for å kunne delta?

God påske!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Det skal være seilnummer i alle overlappende seil og det er regler for hvor i seilet nummeret skal plasseres og hvor store tegnene skal være. Minst en av de ombord må være medlem av en seilforening..

Invitasjonen til Færder'n inneholder mye nyttig informasjon. Har du ikke vært med før er det også lurt å møte opp på skippermøtet på LATTER, Aker Brygge på torsdagskvelden. Det er mye nyttig informasjon der også...

Redigert av Athene (see edit history)

Kanskje det er derfor KNS har sikret seg? Det står i invitasjonen ".. medlem av en seilforening tilsluttet NSF."

Med tanke på alle diskusjonene rundt "seilbåt med motoren i gang", "lanternebruk" og "vikepliktsregler" her på forumet ville vel protestbehandlingen etter regattaen blitt en langdryg affære om det var med for mange deltagere fra båtplassens seilforening..

Det kan vel være greit at noen ombord har hørt om kappseilingsreglene..

Jeg er redd for at dersom baatplassenfortolkningene skulle legges til grunn ville det utløse krav om advokat ombord.

Neida... Vi har nok av "ekspertene...spesialistene...og ...bedrevitere" som her da ville bli plassert med en i hver deltagende båt. Eventuell dissens ville da bli tatt opp mellom disse og de er da aldri uenige, så dette ville nok gått greit! :yesnod: ..

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...