JonnyBoy Startet 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2008 I fjor var en begredelig sesong. Motorhavari, etterfølgt av regn, regn og atter regn ble fasit når året var omme. Regnet har for så vidt fortsatt i år også, men jeg kunne endelig se det berømte lyset i enden av tunnelen. Motor er overhalt og klar til montering, påsken nærmer seg og alt ligger til rette for en nydelig sesong. Men, hva skjer? Jo, Moder Jord slår fryktelig tilbake og sender vindkuler av bibelske proporsjoner. Ikke bare noen spake vindkast som røsker litt i presenningen, men et inn-i-helvetes beist av ei vindkule som velter både båt og henger! For en nedtur! Her prøver man å ta høyde for alle situasjoner, både tenkelige og utenkelige, og så blåser hele dritten overende. Det hadde jeg aldri regnet med, ikke om jeg hadde hatt båten stående på land i hundre år. Selv om motor og drev er demontert, er det fortsatt rundt to tonn som skal flyttes på. Ikke vet jeg, men vindkraften må ha vært enorm. Se på bildene, båt og henger er slengt til siden som det skulle vært et gjenglemt akebrett! I følge den eldre garde, kan det knapt minnes slike vindkuler som det var i natt. Det er sikkert en del i nabolaget enige i, det trengs en del nye takpanner og hagemøbler rundt om kring. Heldigvis ser det ikke ut til at skadene er alt for store. Ingen glass er knust, og båten ligger på fenderlista. Interiøret har litt småskader etter at verktøykasse og diverse løsøre har gått vegg imellom, og så har det rent ut litt diesel som sikkert kommer til å lukte godt i lang tid fremover. Skrogsiden kommer jeg ikke til, men jeg håper det ikke er noen sprekker i gelcoaten. Heldigvis landet den mykt, bakken er ganske gjørmete etter lang tid med regn. Det hadde gått mye verre om jeg hadde stått på asfalt. Litt hell i uhellet skal man imidlertid ha, hadde båten stått 15cm lenger til venstre hadde jeg knust overbygget. Har bare 10 cm klaring i hekken også, så her var det virkelig nære på! Forsikringsselskapet er informert, men takstmann var opptatt (vinterferie?) og kunne ikke ta kontakt før på mandag. Det passer jo selvsagt ikke i det hele tatt, da jeg skal på kurs hele uken og ikke kommer hjem før fredag. I verste fall blir det ikke hjelp å få fra forsikringen, da jeg har redusert kasko på vinteren. Kundekonsulenten trodde imidlertid det var innført noen nye dekninger på båtforsikringen i år, så kanskje det er et håp? Time will show. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
VO`n Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Det var kjip lesing, men håper det løser seg uten de alt for store kostnader... Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Etterpåklokskap kanskje. Når en konstruksjon står opplagret på tre punkter som her, så vil den ikke være særlig stabil i sidevind. Mye av vekten står jo opplagret på midten. Sidestøtter på fire steder og lengst mulig fra hverandre er bedre. Skal ”ulykkene” ta en ende, må du nok vurdere en mer stabil løsning i fremtiden. Synd allikevel at det gikk galt, og vi får jo håpe skadene ikke er for store. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Off. Det var kjedelig Vi får håpe skadene ikke er store. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Noflow Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 utrolig kjipt at sånt må skje! men kan tenke på at du var heldig med den veggen... Sitér dette innlegget Link to post
LykkelitenIV Svart 22.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2008 Dette var da kjedelig. Håper du får litt hjelp fra forsikringen ..... Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
Larspo Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 (redigert) Dette var trist, får håpe ikke skroget har fått noen sprekker. Ellers så dekker sikkert forsikringen evt. utgifter. (Husk da å få med kvittering for kran som skal rette den opp som også vil bli dekket. Disse foregår ofte "svart" uten kvittering.) Men å bare støtte opp sideveis på akterenden er litt mangelfult. Stort sett går dette bra pga. vekten av motor og drev som holder den litt på plass. Dette er stort sett den aller tyngste delen av båten. Men når da motor og drev var fjernet, er det desverre ikke mye som holder igjen. Om i tillegg preseningen var festet i selve båten så har du et enormt seil som får stort vindfang. Selv så bardunerer jeg opp mitt presening-stativ med 4 spyd i bakken da mitt "seil" har et areal på 50m2 som i vindkuler kan absorbere mye kraft. Redigert 23.Februar.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Utrolig kjipt, men det er ikke første gangen jeg ser slikt. Her ute med kysten er det ikke uvanlig å tjore båt og henger fast i bakken. Fire jordspyd og lastestropper ser jeg blir brukt. Lykke til med "opprydningen" og krysser fingrene for at det meste har gått bra. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Triste greier, jeg vet...., men ikke glem at det kunne gått verre Ref#1 http://www.globalweathersolutions.com/hurricanes.htm Hurricane resource center | Hurricane Boat Preparation Tips Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Poseidon Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 .... Selv så bardunerer jeg opp mitt presening-stativ med 4 spyd i bakken da mitt "seil" har et areal på 50m2 som i vindkuler kan absorbere mye kraft. Ja, det blir fort store krefter. Avhengig av hvor utsatt man ligger til blir det fort 100 - 200 kg/m2 og ganger man det opp med f.eks dine 50 m2 så ender man opp med 5 til 10 tonn kraft sidevis - og da velter det meste Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Og nettopp derfor setter jeg aldri presenningen fast i båten eller krybba. Det er langt bedre at den blåser av. Men jeg merket meg at Tuva fikk svært mange båter på henger til å velte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Hadde jeg ikke sett dette bildet ville jeg neppe ha fått inntrykk av hvor sterkt vindkastet må ha vært. Synes dette var svært sørgelig. De færreste tar høyde for slike vindkrefter. Hvor lengt ned langs skutesida gikk presenningen? Håper at det ikke har blitt noen delamineringsskader på skroget. Sitér dette innlegget Link to post
C-marine Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Triste greier dette her, håper ikke skaden er så store. Det er lett å tenke på hva man skulle ha gjort men det er bare å komme seg videre og begynne å jobbe med båten. Stå på! Lykke til! Sitér dette innlegget Båter: Yamarin 4410/ Yamaha 40hk, Gplast 700SE/yanmar 120hk, Andunge/seil, Aquaquick MS 300/5hk tohatsu Enda en med båt lappen! Link to post
Hydrox Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Off, dette er trist!! Men om båten likevell hadde blitt blåst over ende med maskinen montert så ville muligens båten fått større skade. Da ville mest sannsynlig maskinen løsnet og forårsaken mer skade. Bra du har hatt litt hell i uhellet her men uansett så er dette kjipt. Du får kjøre hardt mot assoransen og fremheve at båten din var godt nok oppstøttet for normale omstendigheter. Dette er vel å regne for ekstreme omstendigheter og da må muligens assoransen betale for skaden. Sitér dette innlegget Link to post
EILIF 1 Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 har det blitt mye skade på båten det hres trist ut Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 (redigert) Dagens gla' bilde: Når takstmannen sover, jobber Fantomet (gammelt jungelbåtord) Med hjelp av gode naboer, traktor m/frontløfter og gravemaskin, er båten nå kommet på rett kjøl (bokstavelig talt). PS: Bildet er tatt umiddelbart etter at båten er vippet tilbake, skal selvsagt rette av og stabilisere båt og henger. Heldigvis ser det ut til at skadene er minimale, men fyttegrisen hvor mye rot det er ombord. (ikke på styrbord, der er det strøkent ). Ser ut til at mesteparten av etterarbeidet blir opprydding, og så må jeg skifte noe skrogtrekk som har fått diesel på seg. Skroget ser ut til å ha kommet fra det uten varige mèn, fenderlisten og det myke underlaget dempet fallet. All ære til gode, gamle norske båter, de er virkelig solid bygget!! Vinden har forøvrig vært helt utrolig sterk. Folk som har bodd her hele livet, har aldri opplevd maken til kastevinder. Selv i ettertid, kan jeg knaptnok se at noe kunne vært gjort annerledes. Selvsagt er en henger med fire hjul mer stabil enn en med tre, men det får da være grenser. Tusenvis av båter står opplagret på samme måte som min og det går stort sett bra, men når naturen viser krefter er vi hjelpesløse. Alt-i-alt en opplevelse jeg ikke vil ha flere ganger, men det ser ut til å ordne seg på beste vis. Kunne ikke endt bedre enn dette, når uhellet først skulle være ute. Redigert 23.Februar.2008 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Seilaren Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Det var bra det ikke gikk verre enn det gikk Men det hadde jo vært bedre om det var naboen sin båt... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Kunne ikke endt bedre enn dette, når uhellet først skulle være ute. Du har en smittende humoristisk sans i beskrivelsene av det tragiske. Jeg har forståelse for at SB side er relativt ren innvendig. Har du kontrollert nøye at du har unngått lamineringsskader på BB side hvor presset har blitt størst? Jeg kjenner ikke dette skroget, men det er lurt å ta en telefon til skrogbygger og be om synspunkter om hvor det er fare for delaminering i forhold til skottvegger ved en slik velt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 I etterpåklokskapens lys burde vel presenningen vært festet i bakken og ikke i båt/henger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Kanskje det, men jeg hadde alltid feste omkring båt og henger i den tiden jeg benyttet henger. Denne hengeren var visstnok sertifisert for 38 tonn og hadde 12 hjul - heldigvis slapp jeg å skifte disse hjulene. Poenget er at hengeren aldri veltet selv om det blåste litt der den var plasert om vinteren. Det er ikke ofte vi hører at lave hengere velter grunnet sterk vind. Jeg tror ikke forsikringsselskapet kan argumentere med hvor presenningen var festet. Dersom presenningen hadde vært festet til jordfester hadde trolig angrepsfeltet blitt enda større med enda større negative konsekvenser for båtskroget i det det veltet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Et par ting: Denne hengeren har tre hjul, den er i utgangspunktet ustabil ettersom veltekraftens resultant vil havne langt innunder båten. Det neste er at båten vil få en meget utgunstig kraft*arm grunnet at presenningen er festet til båten. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 I etterpåklokskapens lys burde vel presenningen vært festet i bakken og ikke i båt/henger. Presenningen er duk av typen Ventiflex (brukes egentlig som ventilasjonsslange i anleggstuneller o.l) og veier ca 150 kilo (nei, det er ikke skrivefeil). Måtte dele den i to for å få den over båten, og selv da er det så vidt det går. Strengt tatt trenger ikke denne surres i det hele tatt, den ligger uansett vær og vind. Jeg har kun surret den inntil båten for å unngå at det blåser regn oppunder skjørtene på presenningen. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Ben Sin Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 (redigert) Det er lett for andre å spekulere i hva man kunne gjort annerledes når noe går galt. Det er ikke mulig å gardere seg mot alt av uforutsette hendelser. Dette var et uhell. Som etter forholdene gikk bra. Og ingen har daua. Lykke til med opprydningen!! Redigert 24.Februar.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 Det var jo godt at båten slapp fra det uten store skader. Dette kunne ha blitt veldig dyrt om båten hadde stått litt annerledes til så sånn sett så var det jo hell i uhell. Å lagre båt på henger er både enkelt og greit men når været virkelig et på krigsstien så er det lurt å sikre alt som sikres kan. Å støtte fire planker opp under fenderlista, to på hver side er ikke dumt, men nå skal ikke jeg sitte her og være etterpå klok, det er mange ganger jeg har stått som et spørsmåls tegn etter vindes herjinger All ære til gode, gamle norske båter, de er virkelig solid bygget!! Det skal være sikkert og vist. Jeg husker for noen år siden da det var opptak av båter i havna, da sklei en Scand 27 Nordic ut av stroppene på krana når båten var 3 meter over bakken. Til alt hell så ble akterenden hengende igjen i stroppen men baugen gikk i bakken, men tilfeldig vis der baugen traff var det et stort blomsterbed, dette var mellom kaikanten og lastebilen. Snakk om griseflaks, båten hadde ikke en skramme. Hadde det vært betong eller asfalt så måtte nok båten kondemneres. Har også sett og hørt om andre tilfeller men dem hadde ikke så veldig hyggelige konsekvenser. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Februar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2008 (redigert) Synd når slikt som dette skjer. Man kan være etterpåklok, men det hjelper bare for fremtiden. Man er hellig overbevist om at dette ikke skulle ha vært mulig, men så viser det seg at det er mulig likevel og at forklaringen er kraft x arm og vippepunkt som blir for langt inn. Jeg har en forsikring som gir med 20% rabatt hvis jeg kan nøye meg med brann, tyveri og hærverk under vinteropplag. En gunstig avtale synes nå jeg fordi det eneste jeg trenger å forsikre meg om er at jeg har en solid krybbe. 20% er jo en del og grunnen til at det blir såpass er at selskapet har mange skader forårsaket av dårlige krybber. Sett på en annen måte: Jeg får et solid avslag i premien fordi mange er sløve og/eller vet ikke bedre. Egentlig tror jeg ikke at særlig mange er sløve, men at det har med uheldige omstendigheter å gjøre. Jeg sparer uansett penger på at det er såpass mange opplagsskader fordi da er selskapet villig til å gi meg 20% rabatt. Antar at opplagsskader da står for mer enn 20% av forsikringsutbetalingene. Alt jeg behøver å gjøre er å legge ned litt ekstra omtanke i båtopplaget mitt. Ypperlig ordning. Et problem er det imidlertid. Skulle jeg havne i samme situasjon som JonnyBoy, må jeg dekke kostnaden selv. Tipper Jonny også må dekke kostnaden av egen lomme, da han nevnte at han hadde redusert kasko ved opplag. Man kan liksom ikke ha både redusert kasko og full dekning samtidig. PS: Å stadig sitere de samme bildene er en uting. Redigert 23.Februar.2008 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.