Jump to content

Kokeplate med induksjonsvarme

Naurstad

Recommended Posts

Holder på å endre på pentry og har tenkt å bytte ut gasskokeapparatet med en induksjonstopp som vist på bildet.

Da prisen nesten er det doble av hva en keramisk topp ligger på lurer jeg på om den er så mye bedre å lage mat på. Brenner du maten mindre med induksjonsvarme? Noen som har erfaring, ikke med brenning av maten det har jeg nok av, :blush: men med induksjonsvarme. Skal vist varme like raskt som gass og du brenner deg ikke på platen.

siemens_platetopp_induksjon.jpg

Induksjonsvarme er sikkert greit, men det forutsetter vel at du har tilgang til 230volt (landstrøm/agregat). En plate på f.eks 1500watt og 12volt vil jo trekke 125A, og da tapper du fort batteriet tomt før maten er ferdig! Ellers må en huske på at ikke alle kasseroller og stekepanner kan brukes på induksjonstopper.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei.

Induksjonstopper er nå på full vei inn i de tusen norske hjem og båter tydeligvis.

Den varmer like fort,kanskje fortere enn gass,og er derfor flott på den måten.Gryter/panner som du kan bruke er ikke spinndyre som tidligere nevnt her i tråden,du kan bruke alle panner/gryter som en magnet fester seg til.Det som er flott,har også ulemper,lager du sauser,supper,hvit saus etc,er induksjon ikke tingen,den har den egenskapen at den brenner disse produktene helt fantastisk fort.Den stopper varmen med en gang man tar vekk noe fra toppen,så den er ikke så farlig for hendene som en konvensjonell topp.Min anbefaling,rent faglig er at står valget mellom induksjon eller keramisk topp,velg keramisk.Jeg bruker begge systemene i jobbsammenheng,begge har fordeler,men er ikke i tvil om at keramisk er best i lengden .Lykke til med valget.

Komfyren virker faktisk ikke uten at det står en kjele plassert i varmefeltet.

Kokeplaten danner et magnetisk felt og den fungerer kun når kjelen/ pannen har magnetisk bunn.

Dette er dette som er spesielt med kjelene og det er altså kun kjelen som blir varm, ikke platen.

Dessuten er den veldig effektiv å regulere. Skrur du den ned, reagerer den umiddelbart uten den tregheten som er i vanlige komfyrer. Oppkokingen går lynraskt, mye raskere enn vanlige komfyrer, og den er derfor veldig strømbesparende. Men brenner du maten, så blir den ødelagt, akkurat som på alle andre varmeplater ;-)

ops: så ikke at innlegget over svarer på mye av det samme.

Redigert av SeaGirl (see edit history)

"du kan bruke alle panner/gryter som en magnet fester seg til"

Det er riktig, men jeg synes koke- og stekeutstyr som er laget for dette fungerer absolutt best!

Jeg har derfor byttet ut alt, - det vil si, alt det andre havnet i båten ;-)

"lager du sauser,supper,hvit saus etc,er induksjon ikke tingen,den har den egenskapen at den brenner disse produktene helt fantastisk fort"

Det er helt riktig. Ting som vanligvis trenger jevn, langsom oppvarming kan fort bli ødelagt hvis man ikke regulerer varmen sakte oppover manuelt. Oppvarmingen går som nevnt lynraskt, og sauser og slikt koker over på et blunk. Teknikken er å øke temperaturen sakte etterhvert slik at du har kontroll på hvor raskt det skal varmes opp. Jeg synes ikke dette er noe problem hvis man bare tar hensyn til dette.

Induksjon er helt topp ja, men i båten? Som Lars H. nevner bruker den ganske mye strøm, ikke flere Ah enn konvensjonell kokeplate (snarere mindre) Men Den trenger mange Ampere, og da må båtens anlegg kunne levere dette. Hjemme har vi to plater induksjon, i installasjonsveiledningen står det at de ha må 16A sikring.

En annen ting er hvordan du hadde tenkt å løse problemet med gryteholdere. En induksjonstopp er ikke akkurat designet for bruk i båt. Jeg vil tro at grytene sklir rundt for den minste bølge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Induksjon er glimrende, langt bedre enn både vanlig keramisk og gass men som med alle effektive verktøy så må du lære å bruke det. Raskere oppvarming gir raskere svidd mat...

I båt? Har du strømaggregat er det greit men ellers ville jeg satset på gass i båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
På ekspert får du en enkel 2000w induksjonstopp for 799,-

Takker for svar fra dere. Det blir en tur til expert idag, denne passer ypperlig. Får sikkert plass til både gass og induksjonstopp siden denne var enkel. Det at den bruker 2000W holder rikelig for mitt aggregat. Kan få varmet opp varmtvannet og ha en varmeovn på samtidig som jeg bruker platetoppen. Da utnytter jeg aggregatet fult ut.

Det som er flott,har også ulemper,lager du sauser,supper,hvit saus etc,er induksjon ikke tingen,den har den egenskapen at den brenner disse produktene helt fantastisk fort.

Dette er det rareste jeg har lest om induksjonstopper noen gang. :eek: Nettopp sauser og sarte ting er jo glimrende på induksjonstopp fordi den har så hurtig regulering og kan reguleres til så lav varme. Dersom du bruker den dustete så kan du jo ødelegge all mat på alle slags kokeinnretninger. :crazy:

Det med at gryter og panner er dyrere stemmer overhodet ikke dersom du sammenlikner kvaliteten. Du får ikke billig drittgryter som funker noe særlig på induksjon, men sammenliknbar kvalitet koster ikke mere for induksjon. De gamle jerngrytene og jernpannene er også fine å bruke, men på grunn av den store massen blir de litt mere tregregulerte, men det er jo noen ganger dette er en fordel, så da er det bare å bruke kokekar etter hvilken oppgave du skal løse.

Bare løp og kjøp dersom du har stort nok aggregat.

mvh tuffff

Regn med å skifte ut noen gryter. Jeg måtte skifte ut omlag halvparten av stålgrytene hjemme, inkludert en av jerngrytene. Heldigvis kunne jeg bruke de fleste jeg hadde i båten hjemme så en omrokkering løste det meste. Ble litt overrasket over at såpass mange stålpanner ikke var magnetiske...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei tuff,det du referer til i mitt innlegg må jeg kanskje prøve å utdype litt.Jeg driver til daglig med matlaging og har begge systemene,har du kun induksjon må du passe konstant på maten pga den raske oppvarmingen,du skal også være veldig trent med induksjon for å beherske den.I en vanlig situasjon med matlaging er det mange ting som kan forstyrre deg,med den minste uoppmerksomhet vil induksjonen koke over,på en tradisjonell plate kan du gjøre flere ting om gangen uten å kun måtte passe på varmen.Kan nok tenke meg at i en kokesituasjon ombord i båten vil det komme forstyrrende elementer inn som kan gjøre det vanskelig å beherske platene,men trening gjør mester.Dette er som sagt utifa en faglig vurdering,så får håpe at svaret er litt mer utfyllende enn slik du såg det.

Ikke bruk så sterk varme alnorbåt. :flag:

Jeg har faktisk aldri vært borte i det problemet du nevner. I huset i Danmark har det vært induksjonstopp i 8 år og hjemme her i Norge i skiftet jeg ut for et par år siden. Jeg tilbringer myyyye av fritiden på kjøkkenet så jeg burde hatt noen svidde gryter dersom dette var et problem med induksjon. Bytter definitivt ikke tilbake til keramikktoppen som, slik jeg ser det, ikke har noen spesielle fortrinn fremfor en tradisjonell kokeplate.

Dersom du lever av å koke mat så ville jeg vel tro at induksjonstoppen er det eneste fornuftige alternativet til gass.

For hjemmebruk er den etter min mening bedre enn gass da den er sikker, enkel, rask og renslig.

mvh tuffff

Bruker ikke sterk varme tuff. :flag_da:

Gryter for induksjon er tykkere i bunn og skal kunne festes en magnet på,gryter av alu.er ikke så fintfølende for sterk varme og har bedre varmegjennomstrømming enn induksjonsgryter,derfor brenner det seg så lett i gryter for induksjon,jeg har ikke noe i mot induksjonstopper ,men du må være helt fokusert når du koker.På et priat kjøkken er det som sagt helt bra med induksjon,men ikke når vi lager mat på et storkjøkken ,da er det som sagt mye som forstyrrer lagingen av mat,som en hobbykokk som kun skal lage den ene retten er det bra,men ikke for oss.Så jeg er ikke enig med deg,du kan dessverre ikke sette deg inn i en arb.situasjon på et storkjøkken .

Nå oppfattet ikke jeg at trådstarter hadde storkjøkken ombord i båten, men jeg holder fremdeles på at du bruker for sterk varme dersom maten brenner seg - storkjøkken eller ikke. Du har naturligvis dårligere tid i jobben din enn jeg har hjemme på kjøkkenet, men jeg har da vært innom storkjøkkendrift selv, så helt uten bakgrunn for uttalelsen min er jeg ikke.

Men vi kan la det ligge med det, jeg synes fremdeles et godt kokekar på en induksjonstopp et langt å foretrekke fremfor en keramisk koketopp med alugryte. Det krever dog litt tilvenning å bruke dette.

Det må uansett være deilig å ha aggregat å kunne koke elektrisk ombord. :flag:

mvh tuffff

Gryter for induksjon er tykkere i bunn...
Ikke nødvendigvis, jeg har nyinnkjøpte gryter for induksjon og de ser helt like ut som de gamle jeg har, også mht. bunntykkelse. I tillegg har jeg en stålgryte som kun har en enkel ca 1 mm tynn stålplate i bunn og den fungerer helt supert den også men pleier ikke akkurat å lage melkemat i denne... Jo tykkere bunn, jo mer av fordelene med induksjon forsvinner fordi da får du et større varmemagasin og langsommere regulering (det kan jo ha sine fordeler også da...).

• Barnevaksiner

Indusjon kan absolutt anbefales fra min side. Har selv brukt det hjemme noen år og solgt mange indusjonstopper.

Induksjon har en virkningsgrad som ingen annen elektrisk oppvamningskilde kan vise til (oppmot 95%) Medgått strømforbruk vil derfor gå ned i forhold til keramisk eller støpejern.

Ingen stygge brannskader ved uhell (barn og liknende)

Mye kan brukes av kasseroller, også mye som ikke er magnetisk. Dog ikke keramiske eller aluminiumskjeler.

Billigere anskaffelser av kasseroller i fremtiden, ingen tunge dyre sandwitch løsninger.

Testet nettopp på en hermetikkboks og det fungerte :)

Redigert av Magnus82 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...