Jump to content

Lakke eller olje teaken?

sumo

Recommended Posts

Vi kjøpte for litt siden en båt der teaken var blitt skikkelig mørk, hadde vistnok blitt sausa inn med "Old English Teak Oil" gjennom mange år.  Etter å ha reingjort all teak i innredningen (her brukte vi et 2-trinns system som heter "Snappy" teak-rens, dette kan anbefales på det varmeste!) er vi nå klar til å lakke eller olje på nytt.  Kravet er at vi vil beholde den lyse fargen på teaken, vi prøvde med Edelolje, men det ser ut til å blir alt for mørkt.  Har tenkt på lakking, men vi trenger ikke en helblank overflate.  Noen gode råd om hva vi skal bruke???

:smiley:

Har alltid brukt Owatrol D1 og deretter D2. Holder på med akkurat samme operasjon nå. Teaken mørkner litt, men synes det er  greit. Lite arbeidskrevende metode, og lett å fikse over merker eller småskader. Mulig du kan holde fargen noe lysere med en klarlakk med lysfilter, men mye mer jobbigt!

Lykke til med opp-pussingen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hos meg er all teaken lakket med *** lakk eller IFA/Hempel sin lakk.

Her har Teaken blitt lysere med årene.

Lakken har holdt siden 96 uten annet enn vasking og støvtørking.

Eneste unntaket har vært på steder som er utsatt for mye fukt, og spesielt i frostperioden.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hvis du skal gå på teaken ville jeg oljet den. Hvis den er til pynt, ville jeg lakket den. Lakker du teakgulv, risikerer du at lakken blir slitt av og du må til med pussejobb hvert år for å lakke på nytt. Olje er bare å sause inn uten forarbeid (vask må til), teaken er så sterk at den kan stå ubehandlet, man lakkerer eller oljer teaken for lengre holbarhet og for at det skal se bedre ut. Men som sagt, skal du trakke på teaken, så er det lurest å olje den.

Nettopp ferdig med den jobben jeg .Spurte mange og fikk masse svar på hva jeg burde gjøre og ikke gjøre .Slipte ned , var jo nesten svart hos meg også ,(sikkert klaska på olje i årevis) .Men blei til at jeg olja med Benarolje UVR marin . Og folk som har vært innom og sett nå kjenner nesten ikke båten igjen .Syntes selv at den blei veldig fin . Jeg anbefale at du oljer og ikke lakker , tipper det er en lettere jobb neste gang også og gjøre jobben . Så nå mangler jeg bare den nye kalesja og en kartplotter  ,så er jeg klar for sommeren  :wink:

Kaptein på Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hvis du skal gå på teaken ville jeg oljet den. Hvis den er til pynt, ville jeg lakket den. Lakker du teakgulv, risikerer du at lakken blir slitt av og du må til med pussejobb hvert år for å lakke på nytt. Olje er bare å sause inn uten forarbeid (vask må til), teaken er så sterk at den kan stå ubehandlet, man lakkerer eller oljer teaken for lengre holbarhet og for at det skal se bedre ut. Men som sagt, skal du trakke på teaken, så er det lurest å olje den.

Lakking av dørken er ikke fornyet siden 96, er uten slitasjetegn annet enn ting som er mistet ned og lager hakk eller ting som er slept bortetter og lagd striper.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Vi kjøpte for litt siden en båt der teaken var blitt skikkelig mørk, hadde vistnok blitt sausa inn med "Old English Teak Oil" gjennom mange år.  Etter å ha reingjort all teak i innredningen (her brukte vi et 2-trinns system som heter "Snappy" teak-rens, dette kan anbefales på det varmeste!) er vi nå klar til å lakke eller olje på nytt.  Kravet er at vi vil beholde den lyse fargen på teaken, vi prøvde med Edelolje, men det ser ut til å blir alt for mørkt.  Har tenkt på lakking, men vi trenger ikke en helblank overflate.  Noen gode råd om hva vi skal bruke???

Hvis du bestemmer deg for å lakke så vil jg anbefale Epifanes lakk. Den er litt dyr, men skal være veldig slitesterk, den er lagd med tanke på fete treslag. Jeg holder på med samme jobben som du, og bruker denne! Anbefales!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...