Jump to content

Autopilot, hva koster det?


offfshoreosb

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg hadde Simraden (AP14) i min Nidelv26 - og den funket opp til 10 knop, men var veldig unøyaktig på n-kurser - ofte ble det å styre manuellt hvis det var litt sjø.

 

Nå har jeg denne : Raymarine ST 6002 hydr. max 140ccm 12V m/ rategyro men du må nok belage deg på å nærme deg 20'.

Med og uten rategyro er som natt og dag. Denne styrer bedre enn det jeg klarer manuellt (liker ikke på si det men - sant).

 

Selv om du har hyd-styring allerede, må du belage deg på en 2-3' i fix&triks fra Tess. (du trenger 3 slanger og noen Tstykker)

 

-koh :sailing:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Lurer på hva kostnad man må regne med for å få autopilot. Har pr. idag hydraulisk styring.

Velkommen til Båtplassen offshoreosb. Autopiloter kan være kostbare, men det er også mulig å få til gode løsninger som er relativt rimelige.

Det første du bør avgjøre er om du vil kjøpe et komplett opplegg eller om du vil sette det sammen selv. Jeg ser at Seatronic har et tilbud på et komplett opplegg fra Coursemaster med betegnelsen CM85i til kr. 14.950. Det er nok vanskelig å få noe særlig billigere opplegg kjøpt i Norge. Dersom du skal bygge det selv trenger du i hovedsak følgende komponenter:

1) Hydraulikkpumpe som pumper hydraulikkolje inn i styresylinderen.

2) Rorgiver, denne kan du få kjøpt rimelig hos Maritim men det er ikke sikkert at den snaqkker med computeren, se punkt 4.

3) Kompass av typen fluxgate som gir elektriske signaler for kompassretning. I Norge er det fordel å bruke "Rategyro" i tillegg - denne enheten motvirker at du danser frem og tilbake under seilasen. Rategyro opprettholder retningen innen korte tidsdimensjoner, mens fluxgatekompasset sørger for at hovedretningen opprettholdes (ifølge de opplysningene jeg har fått fra Coursemaster og Raymarine).

4) Selve computeren som er "hjernen" i autopiloten og som kobler det hele sammen.

Som regel må computeren kunne "snakke med" signalene fra kompasset/rategyro og rorgiveren. Disse enehetene bør derfor være produsert av samme produsent. Computeren sender signaler til hydraulikkpumpa - enten i form av at pumpa går den ene veien eller reverseres og går den andre veien, eller ved at pumpa er konstantgående og sender olje til styresylinderen via åpning og stengning av to magnetventiler. Punmpa kan derfor være laget av en annen produsent enn for de øvrige komponentene i autopilotsystemet.

Når det gjelder bruk av autopilot ombord er det sikkert mange synspunkter på dette. For meg er det en ekstra hjelper ombord både på korte og lange seilas. Jeg har som regel alltid lagt opp elektroniske ruter i forkant som mates inn i computeren. Min oppgave er å bekrefte til computeren at båten er på rett vei.

Link to post

Det meste er vel sagt her allerede. Vil alikevel nevne muligheten en har fra å handle på nettbutikk i utlandet. USA har vel de beste prisene, og min erfaring er at du nå kan benytte vekslingskurs på NOK8 for en Dollar. Inkludert her er da alt av frakt moms osv slik at du kan beregne priser ned mot det halve ferdig levert på døra i Norge. Ulempen blir service og garanti, hvor du kan få problemer med å få utstyret reparert i Norge. Softwareoppgraderinger feks. kan også bli problematisk i Norge.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...