il Capitano Startet 23.Februar.2008 Del på Facebook Startet 23.Februar.2008 (redigert) Jeg skal kjøpe kartplotter og er interessert i å motta synspunkter fra brukere som har erfaring med de forskjellige kartsystemene. Fortrinnsvis fra brukere som har erfaring med flere av systemene og dermed et reelt sammenligningsgrunnlag. Hva er best? Bluechart, C-map eller Navionics? Har lest veldig mye positivt om Garmins nye G2 kart, men er fortastt litt i tvil. Redigert 23.Februar.2008 av il Capitano (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Utkikken Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Jeg skal kjøpe kartplotter og er interessert i å motta erfaringer/synspunkter fra brukere som har erfaring med de forskjellige kartsystemene. Hva er best? Bluechart, C-map eller Navionics? Nå er det "Sjøen for alle" på Lillestrøm om en uke - anbefaler deg å ta runden der, be om demonstrasjon av plottere og disse kartene du spør om. En plotter er ikke lenger bare en plotter, den kan brukes mer eller mindre som en sentral enhet for informasjon. Motordata, autopilot, vind, hastighet, dybde, vanntemperatur, radar - og kart. Så hvordan vil du ha dette ombord på sikt? Generelt er vel alle kartene bra - det kan være spørsmål om forskjeller hvor smak og behag avgjør saken. Plotterne, derimot kan det være større forskjeller i mellom. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Februar.2008 Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Jeg synes Utkikken har gode poenger. Det kan være lurt å bruke noe tid på messa i Lillestrøm neste helg og å studere forskjellige kartplottere. Utkikken har sikert helt rett i at ingen av de tre kartbrikkeleverandørene for fritidsbåtene tar risikoen på å levere kart som er av dårlig kvalitet. Man skal imidlertid være klar over at ingen av disse 3 kartleverandørene har fått sine kart godkjent av autoriserte martime myndigheter. Jeg synes det har skjedd en ganske utrolig utvikling innen navigasjonssystemer for fritidsflåten de siste 15 årene. Utfordringen i dag er nok ikke å finne gode kartplottere, men å lære seg å bruke dem. Vil ellers tilføye at det bekymrer meg noe at interessen for nye kartplottere kan gå på bekostning av alminnelig kartbestikk. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 Man skal imidlertid være klar over at ingen av disse 3 kartleverandørene har fått sine kart godkjent av autoriserte martime myndigheter. Har de forsøkt? Er forbrukermarkedet villig til å betale for en slik godkjenning ? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
bindaling Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Har ikke noe peiling på dette, men en skulle jo absolutt tro - som andre her sier - at alle de tre kjente kartleverandørene ikke tok sjansen på å levere/selge noe dårligere enn konkurenten til fritidsbåtbruken. Når jeg spurte sjøkartverket om disse tre "kjente aktørene" hadde like avtaler med statens kartverk for ajourføringsgrad og datakvalitet fikk jeg som svar at det var det nok ja. Grunnen til dette spørsmålet var at en maritim forhandler sa at en av disse brukte fremdeles utgamle vektoriserte papirkart... Litt av noen salgstrick...(da de ikke solgte plottere med disse krigskartene..) Redigert 24.Februar.2008 av bindaling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Februar.2008 Del på Facebook Svart 24.Februar.2008 (redigert) Har de forsøkt? Forsøkt og forsøkt. Det er to forskjellige ting. Cmap som er den største aktøren leverer kartene sine i, i utgangspunktet, to versjoner. CM93 for profesjonellt bruk og resten for fritidsbruk. Det er for alle praktiske formål samme greia. Prisforskjellen er formidabel. Samme med kartmaskiner. Maxsea er S55 compliant og som sådan en ECS. Selges som et profesjonellt system med rattmerke til en vannvittig pris, og som fritidsprodukt uten rattmerke til en hyggelig pris. Hvilet kartsystem man velger til fritidsbruk blir ett fett. Utgangsspunktet er i grove trekk det samme. Redigert 24.Februar.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 3.Juni.2010 Del på Facebook Svart 3.Juni.2010 Noen som har prøvd alle 3 og kan si noe om styrker og svakheter hos de enkelte ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.