Jump to content

Prosjekt: Renovering Nidelv 24


Crescent 535 HT

Recommended Posts

Nå har jeg endelig kommet skikkelig i gang. I dag rev jeg hele dørken ute, samt benkene. Fy og fy som det så ut under dørken! 27 år med dritt der tydligvis! Resten av innredningen får vente til en annen gang. Platene var så mugne og råtne at jeg har bestemt meg for å bytte dem ut. Jeg var på byggmakker i dag og spurte etter vannfast kryssfiner. De som jobber der kunne selvfølgelig ikke svare på noe. De platene de hadde var jevne i strukturen og rødlige. Det stod asia kryssfiner på hyllen. Er dette den berømte merantien? Er den brukendes? Jeg tror jeg går for den hvis jeg ikke får innvendinger. Den var billig: 250 kroner for 9 mm.

 

Dagens nøtt: Jeg skal legge nautolex gulvbelegg. Må nye plater primes med noe før man limer belegget på? Jeg ønsker en lys dørk. Blir den hvite nautolexen for hvit? Bør jeg gå for den nest hviteste? Det er vel det Walter S har gjort i Denne tråden? Den synes jeg er fin, og er sannsynligvis lettere å holde ren enn den drivende hvite.

 

Etter hvert vil det komme flere spørsmål. Takker for alle innspill! Kanskje det blir noen bilder også!

 

Mens vi var i gang: Hvilket middel anbefales for impregnering av kalesje?

Redigert av Jostein_Nidelv 24 '81 (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Altid kjekt å følge med på slike prosjekter syns jeg, tar du bilder blir det enda kjekkere! :wink:

 

250,- for 9mm kryssfiner synes jeg var veldig billig, er det tilbud eller? En annen tanke, MÅ det være vannfast kryssfiner i en plastsnekke? Jeg vet ikke helt hvor fuktig det blir i en slik båt (avhenger jo litt om en har på ovn o.l). Men jeg tror du klarer fint uten også. Regner med du skal olje platene, om du skal eller ikke husk ihvertfall å få noe olje i endene av plata så den ikke smuldrer opp der!

 

Lykke til videre med prosjektet! :smiley:

Link to post

Han må nok ha vannfast kryssfiner i Nidelven. Det blir fort fuktig under kalesjen. Vannfast kryssfiner er dessuten mye penere og se på.

 

Blir kjekt og følge med på denne tråden. Jeg er selv "oppvokst" i en Nidelv 24. Vi hadde den fra 1987 (altså før min tid) til 2004. Da var valget å pusse den opp eller selge. Jeg ville pusse den opp og det var planen, men far ombestemte seg i siste liten :cryin: Jeg grein i flere dager da vi solgte den :lol:

Men den nye eieren oss valgte og pusse den opp, det var et gledelig syn å se den igjen på finn.no i meget god stand i høst.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=10859704

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
9 mm i dørkplater høres litt tynt ut ville ihvertfall brukt 12mm helst 15. de platene med teakimitasjon og striper er 14mm respatex plater.

Sjekk hvor mange lag platene er bygd opp av jo flere lag jo bedre (vanligvis)

 

He he... Det var bare et priseksempel. Jeg skal bruke 9 mm til å bygge opp benker o.l.. Det var det som var brukt der fra før. Virket sterkt nok. Toppen av benken er 15 mm, samt dørken.

Link to post

Den vannfaste er vel mye sterkere og mer sammenpresset? Den som ikke er vannfast klarer du vel og grave i med et skrujern hvis du bruker litt makt?

Det er nok mange her på forumet med mye mer kunnskap enn meg.. :lol: Men jeg tipper den du beskrev er vannfast. Kunne virke slik på beskrivelsen hvertfall.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Den vannfaste er vel mye sterkere og mer sammenpresset? Den som ikke er vannfast klarer du vel og grave i med et skrujern hvis du bruker litt makt?

Det er nok mange her på forumet med mye mer kunnskap enn meg.. :lol: Men jeg tipper den du beskrev er vannfast. Kunne virke slik på beskrivelsen hvertfall.

 

Kryssfiner er ikke vannfast, det er kun snakk om vannfast lim. I følge en som hadde jobbet på en slik fabrikk, så kunne man se det på at limlaget var brunt. Monter fører ikke meranti, men alt av lagerført kryssfiner er limt med vannfast lim (i alle fall der jeg bor). Hvis du ser på hyllelappen så står det med liten skrift WBS som står for Water, Boil, Safe. Eller WBP: Water, Boil, Prof. Det som står med store bokstaver, f. eks. BB er betegnelser den enkelte fabrikk merker platene med, slik som hva forsidelag og baksidelag er laget av.

 

Monter fører ikke Meranti lenger, pga av disse regnskog greiene. De skaffet ei 9 mm plate til meg etter og ringt rundt til alle Monterforretninger i Vest-Agder.

Dette er hva jeg fikk:

 

att00040.jpg

 

Plata var søkkvåt og ubrukelig, det er nå en ting, men legg merke til de vertikale stripene, lim og finer er ikke er presset godt nok sammen, det blir en ujevnhet.

 

Maxbo lagerførte Meranti, men det var umulig å finne plater uten disse bulkene.

 

Skulle gjerne selv vist om det fantes ett bedre alternativ til Meranti og furu.

 

May-Brith

Link to post

Det er nå en skam at vi ikke skal ha et rimelig utvalg av teakfiner og andre finerplater i Kristiansand. :smash:

Ta heller en tur til Maritim eller Lona listehøvleri i Arendal så får du stort sett det utvalget du trenger. Biltema i Sørlandsparken har forresten et fint utvalg av teaklister og diverse, verd å ta en titt på hvis man trenger slikt..

 

Ellers vil jeg råde jostein til å droppe nautolex'en. Har lagt det i flere båter og det er dyrt og ikke spesielt lett å holde rent.

I en snekke la jeg dette for noen år siden, det er noen spor i belegget som suger til seg skitt og gjør at det er vanskelig å holde rent.

Vil heller anbefale belegg\laminat med skipsgulvmønster, kjøpes på byggevareforretninger og teppebutikker.

Dette kan du skjære til ved hjelp av maler (gråpapir f.eks) og bare feste med borrelås (eller lim om du vil ha det permanent).

MEGET enkelt å rengjøre.

 

Hvis du virklig skal flotte deg så kjøper du teakfiner på Maritim, meget pent og du får et gulv som varer.

 

mvh

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Kanskje må det noe primer eller cleaner til her. Ta først en test av overflaten. Det gjøres på følgende måte: Legg på en vanndråpe, står den som en halvmåne(prelle av som vann på gåsa) må det en heftprimer til, flater den litt ut er overflate spenningen så høy at det kan limes. Hvis ikke, må overflaten behandles med en cleaner tilpasset limet du skal bruke. Sjekk også om overflatene inneholder mykgjørerer, da må det enten benyttes en primer eller et lim (MS polymer f.eks.) uten mykgjørere. Ikke alle MS-poymerer er uten mykgjørere, men en MS med shore over 40 er som regel det.

 

Litt om dette med liming og overflater:

Dette er stort sett avhengig av overflatespenning og mykgjørere. Dette går ut på at limet skal ha lavere overflatespenning enn overflaten på produktet som skal limes. Hvis limet har høyere overflatespenning enn overflaten som skal limes vil det "prelle av". Overflatespenning måles i "dyn/cm". Vann har ca 74 dyn/cm, de fleste lim ligger litt under dette og derfor benytter man vann for å teste om produktet man skal lime har høyere spenning enn vannet/limet. Hvis en overflate har f. eks. 100 dyn/cm vil vannet "flyte ut" litt fordi vann har 74 dyn/ cm. Hvis overflaten har f. eks. 50 dyn/cm vil vannet(dråpen) stå som en halvmåne og da får man ingen heft. Det er utviklet produkter med en evne til å endre en overflates spenning, dette kan være en "cleaner" spessielt utviklet for slike formål.

 

Når det gjelder "Priming" har det ett annet formål. En primer endrer ikke overflatespenning, men tetter en porete overflate og sørger for at man ikke får migrasjon av f. eks. mykgjørere som produktene inneholder. Limer man en mykgjort PVC kan mykgjørere gå over fra pvc`n og over i limet. Limet blir klissete og pvc`n blir hard. Hvis man legger fugemasse i mellom betongelementer i et høyt bygg bør f. eks. de nederste meterene av bygget/fugene primes for å hindre at vann som trekker nedover i betongen skaper et overtrykk på fugemassen og presser den bort. Et annet eksempel er klassisk og dreier seg om nating av teakdekk. Her MÅ det primes fordi teaken er feit og fettstoffet ødelegger adhesjonen til fugemassen på sikt. Det finnes forskjellige primere til forskjellige fugemasser. Dette avgjøres om man bruker silikon, polyurethan eller MS-polymer.

 

Håper dette "avmystifiserte" liming og fuging litt.

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Nautolex er helt OK det! Jeg hadde hvit Nautolex i min forrige båt, og det var både slitesterkt og lett å holde rent. Jeg for min del synes vanlig gulvbelegg ser litt vel amatørmessig ut i båt, og laminatplater er ikke lett å få pent uten kantlister etc. Så jeg hadde valgt Nautolex, jeg synes dette ser mest naturlig ut i en gammel snekke. Men pass på å legge belegget slik at mønsteret passer fra plate til plate!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei,

 

jeg synes faktisk det var finere med gulvbelegget jeg kjøpte på en byggevareforretning, men husk å få et med passelig avstand mellom natene slik at det ikke ser så harry ut. Mulig at det var en spesiell utgave av nautolex jeg fikk, men min var også hvit og med noen "riller" i belegget som samlet skitt. HELT håpløst :headbang:

 

Egentlig burde du koste på deg skikelig teakfiner til denne båten, det kommer til å bli veldig fint. Lag maler i papp eller papir så får du et bra resultat.

Husk å bruke riktig sagblad slik at det ikke flises opp.

 

Velger du likevel nautolex så bruk f.eks Casco gulv/våtromslim på store flater, kontaktlim rundt hjørnene. Fest deretter med stifter (behøver ikke å være rustfrie stifter, ofte vanskelig å få kjøpt)

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Selv har jeg lagt 7 mm plastlaminat dørkplater oppå de originale finerplatene i min Nidelv. Rev av 25 år gammel Nautolex først, slipte ned overflaten og limte fast laminatplatene med Ebofix Super i tillegg til skruer.

dsc01475.jpg

Hvis du uansett skal ut med de gamle dørkplatene vil jeg anbefale 14 mm laminat. Vet ikke om den finnes i lys variant, men du kan velge mellom lyse "nater" (som på bildet) eller svarte.

 

Skal bli spennende å følge prosjektet ditt. Lykke til med dine valg og med arbeidet!

Min blogg på baatplassen.
Link to post

Jeg tenkte jeg skulle støyisolere dørken når jeg først hadde den oppe. Vanlig porolon støydemping er vel ikke å anbefale i og med at den trekker fukt? Jeg tenkte mer på å lime gummimatter eller noe sånt på undersiden av platene for å dempe noe av strukturstøyen. Finnes det noe egnet materiale på markedet? Er det noen andre som har lydisolert i fuktutsatt miljø?

Link to post

Ang. impregnering, så har det vært diskutert her i mange tråder før. Hvis du bruker søk-funksjonen finner du sikkert noe av det.

For min egen del har jeg god erfaring med Jens Sagens impregnering, kalesjen blir tett og den holder seg myk. Acapella impregnering hadde jeg derimot dårlig erfaring med, kalesjen ble stiv som pergament, fikk følelsen av at den ville "knekke" når den ble lagt sammen.

 

Som sagt, finnes mange tråder om dette, bl.a. har dette med silikon vs. ikke-silikon i impregneringen blitt diskutert.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...